Gå til innhold

Inntillinger for font i photoshop

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha en logo som er mest mulig skarp, og ser smooth ut, men i photoshop sa ser jeg at det er forskjellige innstillinger til fonter.

F eks smooth, strong, crisp etc. Hvilken bruker man?

Så lurer jeg også på hvilket format jeg burde gå med, gif, png eller jpg?

Noen som har noe tips til hvordan få mest mulig klar og ublurret men fortsatt fine og runde former på fonter/vektorer?

Takk.

Btw dette er mer web design orientert enn visuell kreativitet syntes jeg derfor jeg putta det her.

Endret av xaoc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å støtte oppunder Arve sitt svært korrekte poeng, lag den helst i Illustrator og lagre som vektorformat og eksporter til psd/png/jpg/gif. Det er utrolig gøy å lage en logo for web stappet med geniale PS-effekter som outer-glow, bevel/emboss og lignende, men i det øyeblikket du skulle hatt den knivskarp og i A3-størrelse kommer tårene.

Edit: Det et vektorfomat i praksis gir deg er et bilde som beholder ALL informasjon, det vil være like skarpt uansett hvor stort du gjør det. Til trykk er det alfa og omega. Av nevnte grunner er det noe vanskeligere å jobbe med vektor enn med punktgrafikk, og vektor har sine begrensninger. Men til logoer er det perfekt. Det er mulig å legge logoen ut som vektorformat som nettlesere kan tolke, men jeg vil i aller høyeste grad anbefale deg å eksportere til et bitmap-format som f.eks PNG, JPEG eller GIF.

Endret av -Kiman-
Lenke til kommentar
For å støtte oppunder Arve sitt svært korrekte poeng, lag den helst i Illustrator og lagre som vektorformat og eksporter til psd/png/jpg/gif. Det er utrolig gøy å lage en logo for web stappet med geniale PS-effekter som outer-glow, bevel/emboss og lignende, men i det øyeblikket du skulle hatt den knivskarp og i A3-størrelse kommer tårene.

9514378[/snapback]

Må igjen påpeke at logoer som KUN skal brukes til web (f.eks til "hjemmesider") kan lages i photoshop framfor illustrator.

1. Har du ikke erfaring med illustrator, så er det ikke bare å begynne.. og mye tid blir brukt som heller kunne ha blitt brukt til selve designet

2. Flere muligheter

3. ...ehh... det var vell det

Lenke til kommentar
Bare ett lite spørsmål. Vektor format fungerer like bra som .png eller .gif i en webleser det? Kan man bare linke til logoen som på vanlig måte? (som ett bilde altså)

Har lite erfaringer med vektor formater...

9514357[/snapback]

Nei, for disse er filer som man må ha programmer for å kunne lese. Man må lagre disse filene som låste bitmap-filer i den størrelsen man vil ha dem i for å kunne bruke disse på web.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...