Compac Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Har en bærbar pc med liten harddisk (12 Gb) å ønsker og kjøpe bærbar ekstern harddisk Har to spørsmål: 1) Er det noen stor forskjell på om den eksterne hardisken har USB2 eller FireWire tilkobling? 2) Hvor mye har det å bety om hardisken jobber med 5400 eller 7200 RPM? Takk for svar Lenke til kommentar
Compac Skrevet 22. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2003 Ingen som vet??? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Rpm-tallet vil du neppe merke stor forskjell på hvis du skal bruke disken til simpelt lager. Ved videoredigering kan det være en fordel med 7200 rpm. Når det gjelder grensesnitt har USB 2.0 en litt høyere teoretisk båndbredde enn Firewire, men tester har vist at i enkelte operasjoner kan den faktiske bånbredden gå i Firewire sin favør. Firewire er en mer avansert teknologi enn usb 2.0, og hvis jeg måtte velge ville jeg gått for Firewire. Når det er sagt, så langt jeg kjenner til er de fysiske diskene i disse boksene vanlige IDE-disker med Firewire eller USB bro. Du trenger ikke velge heller, det finnes flere disker med støtte for begge grensesnittene. 80 og 120 gb finnes av flere merker, og kongen er vel Maxtor`s 250 gb. Den siste kun i 5400 rpm, og koster ca. 3000,- på Komplett. Kan være greit å satse på en med begge grensesnittene, da får du på kjøpet muligheten til å koble på USB 1.0 også. Dette er vel ikke veldig attraktivt i og med at vi snakker om ca. 1 mb i sekundet, men det er en grei nødløsning om behovet skulle melde seg. Lenke til kommentar
Compac Skrevet 22. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2003 Takk for svar Muffinman Leste innlegge ditt og gikk rett til komplett.no og handlet 1 Maxtor USB 2.0/Firewire 250GB 5400RPM og et Billionton PC-Card USB 2.0 Cardbus 32bit. Håper at dette er i posten på mandag!! Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Siste: http://www.itavisen.no/art/1300061.html Har imidlertid sett på 80gb utgaven, og den surret en del samt at den var unødvendig tung. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå