genesis Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 (endret) Om Microsoft blir tvunget til å gi fra seg kildekoden må jeg faktisk for første gang trå over på andre siden og si det blir galt.Det er forsåvidt i størst direkte grad vi dumme kunder som gjør at hjulene spinner videre på kraftverket deres.Om dette skulle bli endelig avgjørelse, vil folk som alt har kjøpt e.g. WinVista kunne laste ned en "clean" installasjon også? Endret 6. januar 2014 av Zeph Lenke til kommentar
Woolly Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Det har vel aldri vært snakk om at MS skal gi fra seg hele kildekoden vel? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 mac har vært mer spesifisert og passet speile bransjer i forhold til en standard pc som har vær mer fleksibel. det var IBM som i sin tid begynte med pc så da datamaskinen begynte å brukes på kontoret fantes det nok ikke mange mce'er. PC-en var for dårlig til den grafiske bransje og da Apple lagde de første maskinene passet de bedre til dette yrket en en standard pc og kostet en del mer. dette er den eneste grunnen til at PC-en har hat en større volum. siden Windows "fulgte" med PC-en så har Microsofts fått den dominansen de har. i begynnelsen da Windows kom på markedet fulgte det ikke med . Da kunne man velge OS2 i stedet. dette fulgte med PC-er fra IBM Da os2 forsvant gikk brukerne over til Windows dette er noen grunner til at Microsofts har fått den dominansen de har side de er så sære og ønsker å beskytte Windows så blir resultatet dessverre slik det er. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 elg-elg123: Please slutt å gnål om Mac, da det ikke er tema for tråden. Du kan starte en annen tråd hvis du vil skjelle ut Apple for ufine forretningsmetoder. Uansett: APPLE HAR IKKE MONOPOL PÅ DATAMASKINER. De er en en liten aktør sammenliknet med Dell og HP. Her i Norge må du nærmest lete for å finne en butikk som selger Mac'er. Spasér innom nærmeste Elkjøp og se hvor mange du finner. Dette i sterk kontrast til situasjonen med Microsoft, hvor man må lete for å finne maskiner som selges UTEN windows (heldigvis er dette i ferd med å endre seg litt) Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Det har vel aldri vært snakk om at MS skal gi fra seg hele kildekoden vel? 9517008[/snapback] Nei, det er snakk om at MS må hjelpe til med kildekoden til f.eks MSN, slik at andre kan lage alternative programmer, ikke frigi hele kildekoden. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Man føler seg lett som papegøye når man forsøker å diskutere denne saken i fora som dette. Man blir sittende å gjenta det samme om og om igjen... Det er ikke noe krav om at Microsoft skal frigi kildekoden til Windows. Faktisk var dette et utspill fra Microsoft, de foreslo at konkurenter på forespørsel skulle få tilgang til hele kildekoden, men dette ble nedstemt av EU. Det er ingen som vil ha kildekoden, den er ubrukelig for Microsoft's konkurenter. Jeg skal prøve å gjøre en veldig forenklet fremstilling av hva det hele dreier seg om... Prøv å tenke dere API'er som SCART-inngangen på tv'en deres og protokoller som signalene som sendes over denne kabelen. Det som EU krever av Microsoft, er at de dokumenterer hvordan pluggene som skal brukes i denne SCART-inngangen skal konstrueres og hvilke regler som gjelder for signalene som skal sendes over SCART-kabelen. For å fortsette denne analogien, tenk dere så at Microsoft har 95% av tv-markedet. Det som bekymrer EU er at Microsoft bruker denne "hemmelige SCART-kabelen" og sin totale dominanse på tv-markedet til å kuppe markedet for dvd-spillere, tv-spill, satelittmotakere, osv. Derfor krever de at denne kabelen skal dokumenteres, slik at andre produsenter av slikt utstyr skal kunne konkurere på samme grunnlag som Microsoft. Lenke til kommentar
Woolly Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Her i Norge må du nærmest lete for å finne en butikk som selger Mac'er. 9517488[/snapback] Når Apple skal være så sossete og kun selge Mac'er hos autoriserte forhandlere og ikke hos de som ønsker å selge Mac'er så kan de takke seg selv litt også Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Hva?! Har Microsoft kjøpt opp scart kabel markedet også?!! Nå synes jeg de begynner å bli ufine. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Slå opp ordet "analogi" i en ordliste... Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Slå opp ordet "analogi" i en ordliste... 9518111[/snapback] Slå opp "nedlatende" i en ordliste.. Det var et svar på tiltalen i det belærende inlegget ditt. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Ja, Gud forby at noen skulle komme med et saklig innlegg som kunne få noen til å forstå hva det egentlig handler om. Det er jo mye bedre om vi fritt kan få slenge ut hva vi mener om noe vi ikke har greie på, uten at noen skal forstyrre med fakta og andre uvesentligheter. Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Ja, Gud forby at noen skulle komme med et saklig innlegg som kunne få noen til å forstå hva det egentlig handler om. Det er jo mye bedre om vi fritt kan få slenge ut hva vi mener om noe vi ikke har greie på, uten at noen skal forstyrre med fakta og andre uvesentligheter. 9518834[/snapback] At noen kommer med et sakelig innlegg som forklarer sakens gang har jeg så absolutt ikke noe prolemer med å se nytteverdien av, men å legge det frem på en slik måte der det tydelig skinner gjennom hva posteren mener om forumets medlemmer som er "mindre opplyste" på akkurat dette punktet synes jeg er unødvendig. Hvis det er så fælt å måtte synke ned på et slikt lavmål at man må forklare "hva det egentlig handler om" kan man heller la være. synes jeg. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Det kan du godt få mene. Andre synes det er mer unødvendig og latterlig med med kommentarer som "knus svina!" og liknende. Hvis man må synke ned på et slikt lavmål kan man vel også heller la være? Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Joda, den kan jeg vel ikke krangle så mye på Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 (endret) Man føler seg lett som papegøye når man forsøker å diskutere denne saken i fora som dette. Man blir sittende å gjenta det samme om og om igjen... Det er ikke noe krav om at Microsoft skal frigi kildekoden til Windows. Faktisk var dette et utspill fra Microsoft, de foreslo at konkurenter på forespørsel skulle få tilgang til hele kildekoden, men dette ble nedstemt av EU. Det er ingen som vil ha kildekoden, den er ubrukelig for Microsoft's konkurenter. Jeg skal prøve å gjøre en veldig forenklet fremstilling av hva det hele dreier seg om... Prøv å tenke dere API'er som SCART-inngangen på tv'en deres og protokoller som signalene som sendes over denne kabelen. Det som EU krever av Microsoft, er at de dokumenterer hvordan pluggene som skal brukes i denne SCART-inngangen skal konstrueres og hvilke regler som gjelder for signalene som skal sendes over SCART-kabelen. For å fortsette denne analogien, tenk dere så at Microsoft har 95% av tv-markedet. Det som bekymrer EU er at Microsoft bruker denne "hemmelige SCART-kabelen" og sin totale dominanse på tv-markedet til å kuppe markedet for dvd-spillere, tv-spill, satelittmotakere, osv. Derfor krever de at denne kabelen skal dokumenteres, slik at andre produsenter av slikt utstyr skal kunne konkurere på samme grunnlag som Microsoft. 9517944[/snapback] Takk for et flott innlegg JohnMerrick, for en som ikke kjente til innholdet av API var det veldig oppklarende. Enkle bilder er ofte det beste for å forstå noe som ellers er ukjent Endret 18. september 2007 av Govassa Lenke til kommentar
genstian Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Kildekoden til Windows ligger allerede ute på nettet (i deler). Du kan finne kernel koden og delvis DirectX koden i allefall. Lenke til kommentar
Airbeam Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 KJEMPEBRA. Dette fortjente Microsoft. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Langbein: siden vi ikke blir enige hva man legger i begrepet monopol så skal jeg la det ligge det med mac. hvis man tilnærmet enerett på ett eller annet da har man monopol på det . jeg må bare si at hvis Apple var like interessert i å selge maskiner slik ander produsenter er så hadde de også opprettet langt flere butikker. antagelig så er de får små til å bry seg om det og har ikke kapasitet/ resurser til å opprette så mange butikker. jeg hørte i går i radioen at Microsoft selv mente at dette EU kravet ville gå ut over kundene. en av årsaken til at Microsoft ikke ønsker å dele alt som EU krever kan være som å sammenligne Adidas Adidas stopper pirat kopiene av skoene som selges til en langt billigere penge . de er sikker redde for dårlige programmer . en annen årsak at programmene ikke blir slik de ønsker . det spørs hva vi forbrukere ønsker skal jeg som hobby programmerer lage ett program og har tenkt å bruke en rutine innebygget i Windows så er ikke alt tilstrekkelig dokumenter slik at jeg finner frem i det da blir det heller ikke enkelt for de som legger lit penger i det Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 At noen kommer med et sakelig innlegg som forklarer sakens gang har jeg så absolutt ikke noe prolemer med å se nytteverdien av, men å legge det frem på en slik måte der det tydelig skinner gjennom hva posteren mener om forumets medlemmer som er "mindre opplyste" på akkurat dette punktet synes jeg er unødvendig. Hvis det er så fælt å måtte synke ned på et slikt lavmål at man må forklare "hva det egentlig handler om" kan man heller la være. Jeg syns innlegget var greit jeg, spesielt når så mange i denne tråden har misforstått og trodd saken gjaldt kildekoden til MS. Lenke til kommentar
Woolly Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 At noen kommer med et sakelig innlegg som forklarer sakens gang har jeg så absolutt ikke noe prolemer med å se nytteverdien av, men å legge det frem på en slik måte der det tydelig skinner gjennom hva posteren mener om forumets medlemmer som er "mindre opplyste" på akkurat dette punktet synes jeg er unødvendig. Hvis det er så fælt å måtte synke ned på et slikt lavmål at man må forklare "hva det egentlig handler om" kan man heller la være. Jeg syns innlegget var greit jeg, spesielt når så mange i denne tråden har misforstått og trodd saken gjaldt kildekoden til MS. 9522167[/snapback] Helt enig at det var på tide med et slikt innlegg også. MS kommer aldri til å gi fra seg kildekoden, men noen partnere for lov til å se deler av den og gjøre noen modifiksjoner i den. Det burde vel heller stått at MS er pliktige til å gi fra seg god nok dokumentasjon til utviklere så de kan utvikle programvare på en mer lik linje som MS. Et av de største truslene utviklere for MS kan støtte på er at MS kan integrere det de vil i OS'et og minke etterspørselen til annen programvare F.eks; Ville du betalt for en annen nettleser når du allerede har IE som funker, betalt for en annen mediaplayer om du har WMP, IM-klient om du har MSN osv? Neppe, så stort sett er den eneste konkurransen MS får gratis programvare som veldig ofte er open source (firefox, gimp, open office, etc. for å nevne noen). I tilleg får de som utvikler disse programmene penger igjennom lisenser til Windows så de tjener også penger på disse programmene, selv om du kanskje ikke ønsker å benytte deg av noen av dem. Tenk om du hadde starta et firma der dere lagde en Office-pakke som hadde flere og bedre funksjoner enn MS-Office, og dere faktisk klarte å bli kjent og begynte å få økte markedsandeler da dere både er billigere og bedre enn MS, men så bestemmer MS seg plutselig for å forhåndsinstallere MS-Office basispakke i neste Windows-utgave og ta 300 kr mer betalt per lisens, der er jo ikke så mye mer, og om salget av MS-Office er 1 av 10 Windows-lisenser så er det jo ikke akkurat noen penger som er tapt for MS. Hvor lenge hadde dere overlevt? Konkurranse er bra så lenge det forblir en konkurranse, etter det jeg har sett i media så virker det som om MS er mer ute etter å "drepe" konkurranse enn å skape konkurranse. Kanskje MS heller burde bruke tiden på noe mer fornuftig... som f.eks forbedre operativsystemene sine? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå