JFTech Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Tenkte jeg skulle ta netinstall CD-en og prøve, for da installerer den kun det jeg vil, stemmer ikke det? Win XP er absolutt ikke aktuelt. Ligger Win 2000 på den nå, går greit nok. Vil jo ha den kjappest mulig Jeg får vel prøve meg frem med KDE/Gnome/Xfce og se hva jeg syns går best på den. Hadde egentlig satset på Firefox og OpenOffice jeg da. De kjenner jeg jo til. Noen tips til nettleser, tekstbehandling og regneark (MS Office kompatibelt). Er vel ikke så ille om tekstbehandleren eller regnearket tar litt tid å åpne bare det går ann å bruke de uten heng.. Satser på å installere i helgen. 9538224[/snapback] KDE har jo Koffice. Tja.. ellers kan du vel kanskje klare deg med Abiword og gnumeric? De er GTK-baserte. Nettleser, Opera? Kan være lurt å ta minimal install for så å instalere eksemplevis KDE slik: apt-get install xorg kdebase Så kan du legge til det du vil etterpå. Endret 20. september 2007 av JFTech Lenke til kommentar
olear Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Hvis du skal kjøre KDE anbefaler jeg uten tvil Konqueror. kdebase + koffice burde holde. Lenke til kommentar
marsipankake Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Jeg tror jeg kanskje ville beholdt 2000 på den maskinen med mindre du ønsker å hive inn linux pga kulhetsfaktoren. Det blir jo uansett ikke sprut med svak maskin. Og det koster forøvrig snart mindre for en helt ny rask laptop enn for et nytt minnekort (vel, ikke helt). Hvorfor bedrive kvalitetstid foran en treig PC? Jeg synes det er en uting å installere Linux på den svakeste maskinen av de som er aktuelle. Lastet ned debian-40r1-i386-kde-CD-1.iso i går og installerte den. Installeringen gikk på 20 minutter og jeg fikk en 3,6 GB stor installasjon med alle de vanlige godguttene og mye mer. Min nye kompakte Debian KDE jobber med RAM-bruk på rundt 220 MB uten OpenOffice.org aktivt. Fikk litt sansen for Debian. Absolutt et alternativ til Ubuntu. Distribusjonen manglet Synaptics pakkeadmin såvidt jeg forstod, men det var kult å apt-get install "hva som helst" En annen ting som dere forumgutta sikkert vil svare på. Med Windows blir vel jo hele OS-et treigere med masse programmer installert. Det virker som Linux, med f.eks. KDE, klarer å holde de fleste programmene helt av slik at de ikke delvis bruker ressurser. Eller stemmer dette ikke? Er jeg inne på noe? Lenke til kommentar
olear Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Klart, Windows 2000 er uten tvil kjappere en noen distro. Det er et valg man må ta, utdatert vs. oppdatert. Nå skal det sies at min hovedmaskin for øyeblikket er en P3, her går det ikke treigt i det hele tatt. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Hvis man sammenlikner Win 2000 SP4 med Win XP, så er ikke 2000 så fryktelig utdatert. Det er ikke mye som skiller Win XP og 2000. Men i forhold til Vista så begynner vel XP å bli litt utdatert det også, selv om XP-salget fremdeles går strålende. Men likevel tror jeg en minimal Debian-installasjon er mindre krevende enn Win 2000 SP4. Jeg har en PIII 600 MHz m/ 128 MB RAM som jeg har lekt en del med i det siste. Med Win2000 og VLC klarer jeg ikke å spille DVD-filmer glatt. Det går derimot med Debian 4.0 og Fluxbox og VLC (men bare såvidt. Panoreringer i Matrix og LOTR er litt på grensen). Endret 20. september 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
JFTech Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Jeg tror jeg kanskje ville beholdt 2000 på den maskinen med mindre du ønsker å hive inn linux pga kulhetsfaktoren. Det blir jo uansett ikke sprut med svak maskin. Og det koster forøvrig snart mindre for en helt ny rask laptop enn for et nytt minnekort (vel, ikke helt). Hvorfor bedrive kvalitetstid foran en treig PC? Jeg synes det er en uting å installere Linux på den svakeste maskinen av de som er aktuelle. Lastet ned debian-40r1-i386-kde-CD-1.iso i går og installerte den. Installeringen gikk på 20 minutter og jeg fikk en 3,6 GB stor installasjon med alle de vanlige godguttene og mye mer. Min nye kompakte Debian KDE jobber med RAM-bruk på rundt 220 MB uten OpenOffice.org aktivt. Fikk litt sansen for Debian. Absolutt et alternativ til Ubuntu. Distribusjonen manglet Synaptics pakkeadmin såvidt jeg forstod, men det var kult å apt-get install "hva som helst" En annen ting som dere forumgutta sikkert vil svare på. Med Windows blir vel jo hele OS-et treigere med masse programmer installert. Det virker som Linux, med f.eks. KDE, klarer å holde de fleste programmene helt av slik at de ikke delvis bruker ressurser. Eller stemmer dette ikke? Er jeg inne på noe? 9538589[/snapback] Ikke bare kult, men mye raskere. Debian er absolut min favorittdistro. Ikke så bleeding edge (så lenge man kjører stable), men langt over ubuntu etter min smak. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Hvorfor brukes egentlig apt-get og aptitude om hverandre? Jeg ser på aptitude som en mer solid løsning i og med at den kan brukes både tekstbasert og semigrafisk. Er det noen ulemper med aptitude? Lenke til kommentar
Del Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Min nye kompakte Debian KDE jobber med RAM-bruk på rundt 220 MB uten OpenOffice.org aktivt. Fikk litt sansen for Debian.Den bruker nok mye mindre, du teller her med cachet minne. Alle applikasjoner du bruker blir cachet frem til neste reboot, eller frem til minnet trengs til noe annet. Dette har ingen negativ innvirkning på ytelse, men medfører at maskinen vil rapportere alt minnet i bruk etter lang tids bruk uten re-boot. Sjekk rellt minnebruk ved å se på listen over prosesser (du kan selv telle opp) med en system monitor.En annen ting som dere forumgutta sikkert vil svare på. Med Windows blir vel jo hele OS-et treigere med masse programmer installert. Det virker som Linux, med f.eks. KDE, klarer å holde de fleste programmene helt av slik at de ikke delvis bruker ressurser. Eller stemmer dette ikke? Er jeg inne på noe? 9538589[/snapback] Det er riktig, men bildet er noe mer nyansert. Caching vil ikke påvirke ytelsen som forklart ovenfor, men bakgrunnsprosesser vil legge beslag på ressurser også i KDE. Det er bare at i KDE har slike en tendens til å være færre og å trekke mye mindre ressurser enn tilsvarende prosesser i MS. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Austrumi er veldig rask, men det er en kongelig smerte i bakenden å få innstallert programmer som ikke følger med. Lenke til kommentar
olear Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Siden det er en Slackware-variant kan man jo bare installere programvare fra Slackware eller slacky.eu/slackbuilds.org. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå