Gå til innhold

Hvilken distro på 500MHz laptop?

-KooPa

Anbefalte innlegg

Har fått tak i en Toshiba Satellite Pro 4200. Den har 500MHz Celeron CPU, 196MB ram (skal utvides til 320mb så fort jeg får tak i noe billig) og 9GB harddisk.

Maskinen skal brukes til nettsurfing og skrive litt dokumenter.

Vil at den skal være så kjapp som mulig og vil derfor ikke ha masse unødvendig.

Fint hvis distroen ikke tar for stor plass heller da jeg vurderer å bytte ut harddisken med et 2GB CF-kort.

Har vurdert å kjøpe et Dell TrueMobile 1300 V2 802.11G wireless PCMCIA PC card til den (billig på ebay), hvordan er dette i Linux?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå spør han jo etter en distro, inne på GNU/Linux forumet, så XP er vel utelukket. Dessuten vil jeg tvile på at den kjører fint på den hw'en, den kjører, men det kommer til å gå ekstremt tregt. 320MB er fryktelig lite for XP, og det er lite du får gjort med denne hvis du skal ha XP på den.

Men Debian med xfce eller KDE burde gå veldig fint på denne.

Lenke til kommentar
Kjørte XP på en 450 mhz, 256 mb ram compaq møkka pc en gang for lenge siden.

9526422[/snapback]

Går fint det på en fersk installering. Meeen, skal den overleve noen dager på nett, så bør du få inn diverse service packs, og så var det office, Norton og Ad-aware/Spybot, som vel utgjør et absolutt minimum på noe annet enn et kort eksperiment (som jeg antar den maskinen du sikter til var), og hvem vil vel nøye seg med et absolutt minimum. Går nok ikke mange ukene med aktivt bruk før den stakkars maskina er i knestående.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle ta netinstall CD-en og prøve, for da installerer den kun det jeg vil, stemmer ikke det?

Win XP er absolutt ikke aktuelt. Ligger Win 2000 på den nå, går greit nok. Vil jo ha den kjappest mulig

Jeg får vel prøve meg frem med KDE/Gnome/Xfce og se hva jeg syns går best på den.

Hadde egentlig satset på Firefox og OpenOffice jeg da. De kjenner jeg jo til. Noen tips til nettleser, tekstbehandling og regneark (MS Office kompatibelt). Er vel ikke så ille om tekstbehandleren eller regnearket tar litt tid å åpne bare det går ann å bruke de uten heng..

Satser på å installere i helgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...