Gå til innhold

VG annmelder Heavenly Sword

GoldlaXiE

Anbefalte innlegg

Jeg står ved begge to på denne delen, hele teksten skal beståd av å fortelle hvordan spillet er lagt opp, om det er en story som er dyp eller om det ikke er story i det hele tatt, om effekter i spillet er bra eller ikke osv, og helt til slutt gjerne fortelle om din opplevelse av spillet, men en anmeldelse skal IKKE bestå av bare anmelderen sin mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette spillet hadde jeg tro på, skulle kansje måle seg opp mot God Of War og Ninja Gaiden, men det ser ikke sånt ut

Når skal PS3 få ett storspill, min har ingen spill, solgte dem alle.

Ikke visti å beholde spillene viss du er lei dem og har fullført dem

Men gleder meg til Ratchet And Clank, men det blir ca 2 måneder uten spill til PS3, så den samler støv, men jeg tørker av støv fra den 1 gang i uka :tease:

Lenke til kommentar
Jeg står ved begge to på denne delen, hele teksten skal beståd av å fortelle hvordan spillet er lagt opp, om det er en story som er dyp eller om det ikke er story i det hele tatt, om effekter i spillet er bra eller ikke osv, og helt til slutt gjerne fortelle om din opplevelse av spillet, men en anmeldelse skal IKKE bestå av bare anmelderen sin mening.

9520182[/snapback]

Det er jeg enig i. Selvsagt skal man hive inn objektivitet i en anmeldelse. Men en anmeldelse skal være subjektiv og inneholde anmelderens egne mening om produktets kvaliteter og svakheter uansett om det er en film, en bok, en CD, et kamera eller et spill.

Hvorvidt det er mulig å være 100% objektiv er et stort spørsmål, men det er vel heller ikke tema i denne tråden. Heavenly Sword kan godt være et supert spill for Ola-Kåre i Nord-Troms, men for Rune Fjeld Olsen i VG er det kanskje ikke alle elementene i spillet som passer hans egen smak, og det er det som er hans oppgave å formidle i anmeldelsen.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Hvorvidt det er mulig å være 100% objektiv er et stort spørsmål, men det er vel heller ikke tema i denne tråden. Heavenly Sword kan godt være et supert spill for Ola-Kåre i Nord-Troms, men for Rune Fjeld Olsen i VG er det kanskje ikke alle elementene i spillet som passer hans egen smak, og det er det som er hans oppgave å formidle i anmeldelsen.

Det er jo selvsagt forskjell på Ola-Kåre i Nord-Troms og en spillanmelder i norges største avis.

Hva er poenget med å være anmelder dersom du kun skal formidle din egen smak? Da kan du like godt holde deg til å poste dine egne meninger på et forum.

Å være 100% objektiv er selvsagt umulig ettersom alle er preget av egne preferanser og erfaringer, men en viss objektivitet må man kunne forvente. Hater du FPS, så er det ingen hensikt å slakte FPS spill fordi de nettopp er FPS.

Greit nok at alle har sin egen smak, men som anmelder har du likevel et visst ansvar overfor de som vurderer å kjøpe spillet.

Endret av praystation
Lenke til kommentar
Da går du glipp av et storartet spill....

9520798[/snapback]

Er det virkelig så stort spill da, sparer heller pengene til Ratchet And clank, unreal tournament, uncharted, halo 3 som kommer neste uke :)

Da har jeg potensielle toppspill som kommer iår, og håper dem kommer iår

Ratchet And Clank er verdt en PS3 alene :love:

Endret av Toman85
Lenke til kommentar
HS er faktisk regna som ett av toppspillene som kom i år da. og skal du ikke ha assasins creed? :O

9523227[/snapback]

HS var regna som ett av toppspillene (til ps3) som kommer i år...

(btw: AC kommer også på 360, og etter ryktene er ikke det et toppspill heller...).

Jeg tipper en del av de som har posta i denne tråden, er skuffa over at det første (?) eksklusive "storspillet" ikke får toppkarakterer over alt, at snittet på gamerankings er temmelig lunkent, og lar frustrasjonen sin gå ut over den eneste bra spillanmelderen i norge. (bredde i lesergruppe kontra kvalitet).

Kjøper man en ny spillkonsoll, så må man regne med at den sanker en del støv. I tilfelle PS3 ble det kanskje mer støv enn folk hadde håpt på. Får trøste seg med at sony har lagd en habil filmspiller i det minste, inntil videre... :)

Jeg syns anmeldelsen til Rune i VG var helt kurrant. Han starter faktisk videoanmeldelsen med å si at dette er et spill han har gledet seg voldsomt til, og poengterer en del svakheter med det som er helt legitime. Jeg syns det blir for surmaga at folk skylder på Rune for at dette spillet "ikke får den lanseringen i Norge det hadde fortjent"...

Lenke til kommentar

Spilt et stykke inn i spillet nå, og jeg liker det så langt. Har et godt anlegg og 37" hd-ready skjerm, sitter rimelig nært og bare nyter spillet. Liker gradingen en får, gir meg noe å spille igjen spillet for når jeg er ferdig. Syns combat-systemet er artig, og ikke såå button-mashing som enkelte skal ha det til. Men jeg er da igjen typen som blar opp "Combo List" og prøver å lære meg komboene. Mye artigere å ha kontroll over hva som skjer ;)

Opplevelsen er egentlig som de sier: "martial arts drama", og jeg syns den stemmer. Liker actingen, cutscenes er artige og stemningen sitter som den skal. Supert at man får spille noe annet enn kun Nariko, og såpass mange varierte spillestiler :)

Disclaimeren min vil være det at jeg syns at Prince of Persia (Sands of Time og The Two Thrones (ikke Warrior Witihin)) og tilsvarende spill er kjempeartige å spille.

Definitivt et spill som er verdt pengene. Skulle jeg peke på noe spesifikt jeg ikke liker, så ville det vært at et par ganger virker det som folk går med bakken "på ankelene", om det er beskrivende nok, samt at lyden virker til å være litt ut av sync i en og annen cutscene (er dette bare meg? tar lyd via optisk, bilde via hdmi, og har ikke gjort noe spesielt for å synce ting).

De som ikke kjøper dette går definitivt glipp av en opplevelse som er lett å like, men som Akrabra sier (med en vri): Hver sin smak. Denne falt iallfall i smak hos meg og kona :)

Edit:

Just for kicks, tenkte å bare kommentere mine erfaringer og meninger (hey, subjektivt som det er, selvsagt) versus anmeldelsen:

Bevegelsessensorene kan slås av i spillet, takk og lov, men måten de brukes på illustrerer hvor lite det tilfører til spillopplevelsen. Målt i spillglede, er det null forskjell på det å bruke knapper og styrespaker og det å bruke bevegelsessensorene.

Bevegelsessensorer til aftertouch fungerer kjempebra, og gir iallfall _meg_ en mye bedre følelse av å faktisk gjøre noe for å spinne prosjektiler dit jeg vil. Beklager Rune, at du ikke klarer å komme over det. Det gir forsåvidt også mening å bruke sixaxis slik at man ikke endrer siktet når ting treffer ting og glemmer å slippe en spake.

Ninja Theory har hatt lyst til å lage et følelsesladet og stemningsmettet drama. Så har Serkis kommet inn og tilført humor fra den andre enden av dramaturgiskalaen.

Resultatet er full kræsj. På den ene siden har du en høydramatisk suppe kokt på alt for spake ingredienser. På den andre siden har du et spill som forsøker å være morsomt.

Minner meg om kompisen min som prøvde å få god karakter i norsk dette her. Jeg syns faktisk at Botan virkelig spiller rollen som en maktsyk mental konge virkelig bra. Og at man har et skille mellom godt/ondt: Hva er da egentlig problemet med det? Han spiller ond, og later til å virkelig nyte det: thumbs up for actingen imo.

«Heavenly Sword» har dessuten en nesten manisk trang til å dvele ved helt uinteressante replikkutvekslinger og scener i de mange filmklippene. Og da virker en sterk fokus på historiefortelling mot sin hensikt, for å si det sånn. Jo lengre disse filmsekvensene er, jo mer irritert blir jeg.

Du glemmer at det er halvveis en film? I stedet for å bare ønske å bli ferdig med det, nyt hva som skjer og følg heller med på historien. Lurer på hva vi hadde fått presentert om vi ba Rune recappe den.

Litt av utfordringen til spillet kommer også fra genren det har plassert seg i. Her er det ikke noe særlig utforsking eller oppgaveløsing å snakke om, og jeg er usikker på om en serie med heftige slåsskamper er nok til å fenge meg i dag.

Et av punktene jeg er enig med. Kunne vært mer oppgaveløsning, men igjen, spillet har aldri lovd at det skulle by på mye av det.

Jevnt over, etter å ha lest Runes "anmeldelse" sitter jeg igjen med følelsen av at han kanskje skulle fokusert mer på å skrive en god anmeldelse enn den skriftlige onanien han forsøker seg på -- kanskje han burde skrive mer for dagbladets "fredag"? (beklager, kunne ikke dy meg å bruke samme mynt som Rune)

Endret av psino
Lenke til kommentar
HS er faktisk regna som ett av toppspillene som kom i år da. og skal du ikke ha assasins creed? :O

9523227[/snapback]

Hvafornoe ? Et spill med 81% i review snitt blir ikke akkurat regnet som et toppspill. Det er rimelig standard score. PS3 har 12 spill med bedre kritikker enn HS og 360 har nesten 50.

Og etter å ha spilt HS er jeg helt enig med VG. Spillet er middelmådig on når ikke GOW eller Ninja Gaiden til knærne. Virker som folk unnskylder spillet fordi "film sekvensene er bra laget".

Lenke til kommentar
Jeg tror dette kan være et av de bedre spillene til PS3 i år. Jeg hadde 100% sikkert kjøpt det om jeg hadde PS3. Reviews er for pingler.

9524632[/snapback]

Ja, hvem bryr seg om kvaliteten på spillene man kjøper? Selv pleier jeg å gå inn i spillbutikker med bind for øynene å bare peke på det jeg vil ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...