Gå til innhold

X360 - Hvilken oppløsning er best?

Jakoozie

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har min 360 koblet til min LCD skjerm (Samsung Syncmaster 226BW, 22")

med en VGA kabel. Men så lurer jeg litt på det med oppløsning. Jeg har lite peiling på dette, men har fått med meg at 360 støtter 720P. Derfor tenkte jeg at jeg skulle sette oppløsningen til 1280*720. Men det som skjer da er at bildet blir ikke "bredt nok", og en liten del av den høyre siden på skjermen er svart. Setter jeg opp oppløsningen til 1280*768 så er problemet løst, men er dette det optimale? Er det ikke mulig at bildet blir litt strukket? Er det en sånn generell regel at jo høyere oppløsning du har jo bedre?

(Og hva er reference level og hvilken er "best"?)

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt enig, jeg får ett mer mykt og døvt bilde med vga kabelen på min tv, med component så får jeg fargerikt og levende bilde.

på pc skjerm så ser vga rimelig ålright ut, bedre enn vga på hd tv.

9512178[/snapback]

Det er etter hva jeg vet en av oppløsningene som gir riktig farger når man benytter vga. Bruker vga selv med overgang til dvi og må velge en bestemt oppløsning for å få korrekte farger.

Lenke til kommentar
HDTV er 1080p, som jeg mener at 360 også er.

9512980[/snapback]

720p og opptil 1080p er vel det som definieres som ein HD-klar TV :) Xbox 360 har som du sier støtte for opptil sistnevnte opløsning, men det er kun eit fåtall av spill som kjører native 1080p.

Lenke til kommentar
HDTV er 1080p, som jeg mener at 360 også er.

9512980[/snapback]

720p og opptil 1080p er vel det som definieres som ein HD-klar TV :) Xbox 360 har som du sier støtte for opptil sistnevnte opløsning, men det er kun eit fåtall av spill som kjører native 1080p.

9513158[/snapback]

ok... Men når den oppløsningen jeg får best resultater er hakket breiere enn vanlig 720P så er det greit? Er det sånn at jo høyere oppløsning jo bedre bilde?

Lenke til kommentar

med en VGA kabel. Men så lurer jeg litt på det med oppløsning. Jeg har lite peiling på dette, men har fått med meg at 360 støtter 720P. Derfor tenkte jeg at jeg skulle sette oppløsningen til 1280*720. Men det som skjer da er at bildet blir ikke "bredt nok", og en liten del av den høyre siden på skjermen er svart. Setter jeg opp oppløsningen til 1280*768 så er problemet løst, men er dette det optimale? Er det ikke mulig at bildet blir litt strukket? Er det en sånn generell regel at jo høyere oppløsning du har jo bedre?

9511122[/snapback]

Oppløsningen på skjermen din er 1680 x 1050. Har samme skjerm selv.

1280x768 blir strukket ut til 1680x1050 hvis bildet du får dekker hele skjermen din, ja. Nå er jo 360 og dets spill tilpasset HDTV oppløsningene som er enten 1280x720 eller 1920x1080. Så med en bastardoppløsning som 22'' PC skjermer har - 1680x1050 - så blir ikke resultatet optimalt med 1:1 piksel mapping.

Jeg veit ikke om noen helt klar fasit på hvilken oppløsning du bør velge da jeg ikke har VGA kabelen selv og veit hvilken oppløsning den støtter. Men så vidt jeg har lest så har ikke 360'n noen 1680x1050 modus ut i alle fall, så du får rett og slett prøve deg fram og se hvordan Samsungen din best skalerer de forskjellige signalene du gir den for å fylle panelet. Skulle den likevel ha 1680x1050, eller få det ved senere oppgradering, så velger du den oppløsningen.

Forøvrig synes den er en konge-skjerm til PC-en i alle fall.

Lenke til kommentar

På min 24" LCD skjerm blir bildet for stort og går utenfor skjermen når jeg benytter 1900x1080 (native oppløsningen til skjermen er 1920x1200). Jeg har ingen mulighet til å stille bildet mindre på skjermen og auto innstillingene på skjermen hjelper heller ikke. Men 1360x768 fungerer fint. Noen som vet hva problemet kan være?

Skjermen er en Samsung 245B

Lenke til kommentar

9511122[/snapback]

Oppløsningen på skjermen din er 1680 x 1050. Har samme skjerm selv.

1280x768 blir strukket ut til 1680x1050 hvis bildet du får dekker hele skjermen din, ja. Nå er jo 360 og dets spill tilpasset HDTV oppløsningene som er enten 1280x720 eller 1920x1080. Så med en bastardoppløsning som 22'' PC skjermer har - 1680x1050 - så blir ikke resultatet optimalt med 1:1 piksel mapping.

Jeg veit ikke om noen helt klar fasit på hvilken oppløsning du bør velge da jeg ikke har VGA kabelen selv og veit hvilken oppløsning den støtter. Men så vidt jeg har lest så har ikke 360'n noen 1680x1050 modus ut i alle fall, så du får rett og slett prøve deg fram og se hvordan Samsungen din best skalerer de forskjellige signalene du gir den for å fylle panelet. Skulle den likevel ha 1680x1050, eller få det ved senere oppgradering, så velger du den oppløsningen.

Forøvrig synes den er en konge-skjerm til PC-en i alle fall.

9513760[/snapback]

Takk for svar. Så dette betyr vel at jeg får bedre bilde per definisjon (klarere osv) hvis jeg tar den 1280x720 oppløsninga, fordi da prøver den ikke å strekke skjermen (bildet dekker jo ikke hele skjermen) Eller enda bedre hvis jeg tar en høyere oppløsning enn 768 også? (bildet blir sort på høyre side hvis jeg går høyere)

Tror jeg heller vil ha mindre og klart bilde enne uklart og stort. (sitter jo 40 cm fra skjermen maks :p)

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...