Gå til innhold

VGA til TV adapter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det forutsetter vel at skjermkortet kan putte svideo eller composit ut på vga kontakten.

Matrox leverer kortene sine med slike overganger, men da ligger elektronikken allerede på kortet. Jeg tror ikke denne overgangen du har funnet innehloder noen form for konvertering, men forutsetter at de riktige signalene blir sendt til rette pinner på dsub'en. En VGA kontakt er tross alt bare en 15 pins dsub. det er VGA standarden som forteller hvilke signaler som ligger på hvilke pinner og hvordan de ser ut.

Lenke til kommentar
Det forutsetter vel at skjermkortet kan putte svideo eller composit ut på vga kontakten.

Matrox leverer kortene sine med slike overganger, men da ligger elektronikken allerede på kortet. Jeg tror ikke denne overgangen du har funnet innehloder noen form for konvertering, men forutsetter at de riktige signalene blir sendt til rette pinner på dsub'en. En VGA kontakt er tross alt bare en 15 pins dsub. det er VGA standarden som forteller hvilke signaler som ligger på hvilke pinner og hvordan de ser ut.

9511017[/snapback]

Dette stemmer. Det finnes dog utstyr som lar deg konvertere "standard" VGA-singal til 1- eller 3-komponent, S-Video og følgelig SCART. AverMedia har blant annet produkter for dette. De er litt dyrere og mer komplekse enn den kabelen som trådstarter linker til, men uten de aller høyeste kravene bør man kunne komme unna det med tre-fire hundrelapper.

Lenke til kommentar
Jeg har sett flere poster her på forumet hvor det sies at VGA ikke kan omformes til andre signaler som f.eks. kompositt eller scart.

Jeg kom over denne på nettet:

http://www.cyberguys.com/templates/searchd...?productID=4354

Er dette bare tull, eller kan det virke?

9510945[/snapback]

Jeg kan bekrefte at man helt fint kan omforme VGA til f.eks. scart. Jeg har en mediapc som er koblet til en crt tv på denne måten, og bildet er helt fantastisk i forhold til tv out som hadde vært alternativet på min tv.

Anbefaler ellers denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=638471. Les hele tråden, særlig mot slutten står det mye bra info...

Edit: Her er forresten kabelen jeg bruker.

Endret av Estel
Lenke til kommentar

Da er egentlig spørsmålet hva tven klarer å ta inn via scart. Hvis man har instillinger på tven slik at den kan bli fortalt at det som kommer på scartkabelen er RGB så er det greit. Nyere tver kan sikkert ha mulighet for dette men har du en billigere ctr-variant tror jeg ikke den vga-scart-overgangen er noe alternativ.

Lenke til kommentar
Da er egentlig spørsmålet hva tven klarer å ta inn via scart. Hvis man har instillinger på tven slik at den kan bli fortalt at det som kommer på scartkabelen er RGB så er det greit. Nyere tver kan sikkert ha mulighet for dette men har du en billigere ctr-variant tror jeg ikke den vga-scart-overgangen er noe alternativ.

9511571[/snapback]

Er vel ikke så uvanlig at scartinngangene tar rgb? Har selv tre scart-innganger, en rgb, en s-video? og en som kan velge mellom disse to.

Dette er i alle fall en løsning som blir brukt av flere og virker veldig godt. Krever riktignok ati skjermkort og at tv'en tolker rgb inn på scarten. Men ingen av delene er uvanligheter. Så ville ikke forkaste dette så fort...

Edit: Som Xell skriver i posten under, sjekk manualen til tv-en om scart-inngangene dine tolken rgb før du vurdere denne løsningen.

Endret av Estel
Lenke til kommentar

Nei for all del, forkaster det ikke, men det er greit å få med at det er visse forutsetninger.

Når alt kommer til at er det jo en forutsetning at skjermen man bruker klarer å tolke signalene som kommer ut av skjermkortet. Uansett skjerm og skjermkort. Så; hvilke signaler har man mulighet til å dytte ut på dsuben og hvilke signaler klarer tven å tolke på scartkontakten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...