Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva har dekktypen å si for dekkstøy?

fro3fro3

Anbefalte innlegg

Heisann, har en Citroen Berlingo Multispace 2004 med piggfrie vinterdekk. Noe av det jeg er minst fornøyd med i denne bilen er støynivået på motorvei, og dekkstøy er blant annet meget fremtredende. Likevel har jeg oppdaget noe som fikk meg til å tenke. Når jeg byttet i våres fra vinter til sommer dekk syntes jeg støyen ble verre. I dag når jeg byttet tilbake til vinterdekk (lagt seg 5 cm snø på Sjusjøen i dag og skal dit til helgen) så syntes jeg støyen var tydelig redusert igjen.

Er det stor forskjell i støy fra dekk? Nye i forhold til gamle dekk? Sommer i forhold til vinter dekk? Noen dekkmerker bedre enn andre? Finnes det dekk lagd spesielt med henblikk på å redusere støy?

Innspill mottas med takk, mvh Frode.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mykere gummiblanding på piggfrie vinterdekk en sommerdekk, derfor får du den støyreduksjonen.

Generelt så støyer lavhastighetsdekk/billigdekk mer en høyhastighetsdekk/dyre dekk.

Gikk fra Marshall som er et helt greit dekk til Pirelli bare for å prøve, jeg fikk en helt annen bil.

Lenke til kommentar
Heisann, har en Citroen Berlingo Multispace 2004 med piggfrie vinterdekk. Noe av det jeg er minst fornøyd med i denne bilen er støynivået på motorvei, og dekkstøy er blant annet meget fremtredende. Likevel har jeg oppdaget noe som fikk meg til å tenke. Når jeg byttet i våres fra vinter til sommer dekk syntes jeg støyen ble verre. I dag når jeg byttet tilbake til vinterdekk (lagt seg 5 cm snø på Sjusjøen i dag og skal dit til helgen) så syntes jeg støyen var tydelig redusert igjen.

Er det stor forskjell i støy fra dekk? Nye i forhold til gamle dekk? Sommer i forhold til vinter dekk? Noen dekkmerker bedre enn andre? Finnes det dekk lagd spesielt med henblikk på å redusere støy?

Innspill mottas med takk, mvh Frode.

9510352[/snapback]

Ja, dekktype og merke har mye å si for støyen. Vet ikke helt hvilket dekk som er best, men alle dekktester har en egen dekkstøy karakter. Kjøp et bilblad med dekktest så finner du det beste dekket med lavest støy.

EDIT: Kommer forresten sikkert snart en test i bilbladene av årets dekk så følg med i bladhylla ;)

Endret av olhartvig
Lenke til kommentar

Yokohama dekk er veldig behagelig og kjøre med, anbefaler de hvis du vil ha lite støy. Jobba med disse dekkene en god stund og aldri noe tull, produksjonsfeil etc. Mye positive tilbakemeldinger...

Fikk bakoversveis da jeg satt på 17" mine etter og ha kjørt rundt med yokohama piggfritt i vinter. Utrolig stor forskjell fra michelin dekka jeg hadde året før.

Hvordan det ligger ann i tester er sånn midt på treet. De blir fort spist opp hvis du kjører litt svin. Har sett noen dekk som har smuldra opp, men det har vært sjaføren sin feil.

Lenke til kommentar

Vil bare si det ettersom at du skal på Sjusjøen, jeg jobber der hver dag (i en transformatorstasjon ved rørgata hvis du vet hvor det blir) og jeg så ingen snø der i dag tidlig :)

Edit:

I dag snødde det kl 14:00, så kanskje vinterdekk hadde vært lurt :)

Endret av Andreas-J
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...