fro3fro3 Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Heisann, har en Citroen Berlingo Multispace 2004 med piggfrie vinterdekk. Noe av det jeg er minst fornøyd med i denne bilen er støynivået på motorvei, og dekkstøy er blant annet meget fremtredende. Likevel har jeg oppdaget noe som fikk meg til å tenke. Når jeg byttet i våres fra vinter til sommer dekk syntes jeg støyen ble verre. I dag når jeg byttet tilbake til vinterdekk (lagt seg 5 cm snø på Sjusjøen i dag og skal dit til helgen) så syntes jeg støyen var tydelig redusert igjen. Er det stor forskjell i støy fra dekk? Nye i forhold til gamle dekk? Sommer i forhold til vinter dekk? Noen dekkmerker bedre enn andre? Finnes det dekk lagd spesielt med henblikk på å redusere støy? Innspill mottas med takk, mvh Frode. Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Det er mykere gummiblanding på piggfrie vinterdekk en sommerdekk, derfor får du den støyreduksjonen. Generelt så støyer lavhastighetsdekk/billigdekk mer en høyhastighetsdekk/dyre dekk. Gikk fra Marshall som er et helt greit dekk til Pirelli bare for å prøve, jeg fikk en helt annen bil. Lenke til kommentar
olhartvig Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Heisann, har en Citroen Berlingo Multispace 2004 med piggfrie vinterdekk. Noe av det jeg er minst fornøyd med i denne bilen er støynivået på motorvei, og dekkstøy er blant annet meget fremtredende. Likevel har jeg oppdaget noe som fikk meg til å tenke. Når jeg byttet i våres fra vinter til sommer dekk syntes jeg støyen ble verre. I dag når jeg byttet tilbake til vinterdekk (lagt seg 5 cm snø på Sjusjøen i dag og skal dit til helgen) så syntes jeg støyen var tydelig redusert igjen. Er det stor forskjell i støy fra dekk? Nye i forhold til gamle dekk? Sommer i forhold til vinter dekk? Noen dekkmerker bedre enn andre? Finnes det dekk lagd spesielt med henblikk på å redusere støy? Innspill mottas med takk, mvh Frode. 9510352[/snapback] Ja, dekktype og merke har mye å si for støyen. Vet ikke helt hvilket dekk som er best, men alle dekktester har en egen dekkstøy karakter. Kjøp et bilblad med dekktest så finner du det beste dekket med lavest støy. EDIT: Kommer forresten sikkert snart en test i bilbladene av årets dekk så følg med i bladhylla Endret 16. september 2007 av olhartvig Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 (endret) Dekk har veldig mye å si for støy ja som de andre sier. Yokohama C-drive er gode comfor dekk som støyer lite skal du ha enda stillere dekk er Yokohama Db decibel ES501 veldig bra. det dekket har vunnet mange lydnivå tester. http://www.yokohama.co.nz/dna_db_es501.html Endret 17. september 2007 av Dennis87 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Kanskje det er slike jeg må vurdere til neste sommersesong da. Med så stille dekk og nyasfaltert vei er det vel nesten så jeg kan høre klokka i bilen tikke under kjøring Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Så er da spørsmålet!: Hva er mest irriterende? Dekkstøy eller tikking fra klokke? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Dersom det faktisk blir så stille (noe jeg tviler på), så har jeg alltid musikk på. Men det er jo greit om jeg kan ha et lavere standardnivå på volumet, da Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Kan jo også være en ide å få støydempet bilen, feks slike matter man legger i dører,tak osv. og sprøyte dempe masse i hjulbuene Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Yokohama dekk er veldig behagelig og kjøre med, anbefaler de hvis du vil ha lite støy. Jobba med disse dekkene en god stund og aldri noe tull, produksjonsfeil etc. Mye positive tilbakemeldinger... Fikk bakoversveis da jeg satt på 17" mine etter og ha kjørt rundt med yokohama piggfritt i vinter. Utrolig stor forskjell fra michelin dekka jeg hadde året før. Hvordan det ligger ann i tester er sånn midt på treet. De blir fort spist opp hvis du kjører litt svin. Har sett noen dekk som har smuldra opp, men det har vært sjaføren sin feil. Lenke til kommentar
Andreas-J Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 (endret) Vil bare si det ettersom at du skal på Sjusjøen, jeg jobber der hver dag (i en transformatorstasjon ved rørgata hvis du vet hvor det blir) og jeg så ingen snø der i dag tidlig Edit: I dag snødde det kl 14:00, så kanskje vinterdekk hadde vært lurt Endret 19. september 2007 av Andreas-J Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå