kzfx Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Er det noen som vet om det har noe å si for eu-kontrollen at man har en bulk i bilen? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Neppe. Kommer litt ann på størrelsen... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Har du f.eks en skadet forskjerm med skarpe kanter o.l vil den ikke bli godkjent, har du en bulk i døra så spiller det liten rolle så lenge den ikke påvirker funksjon eller kan utgjøre en fare for andre ved påkjørsler e.l Hvor er bulken? Har du ett bilde? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 de bryr seg bare om sikkerhetsrisikoer. Du kan fint få godkjent en bil med mer rust enn et russisk fiskefartøy, så lenge det ikke er skarpe kanter eller fare for at den knekker sammen. De sjekker styring, dekk, hjullager, bremser og slikt. Om motoren fusker gir de en god dag i. Det har ingenting med sikkerhet å gjøre. Men de kan finne på å måle avgassene. Svartrøyk er lite miljøvennlig. Ett tips: Et stoff som heter Omega, kan tilsettes olja før du bytter olje. Det renser motoren for graps. Diverse renseprodukter og shell v-power kan være det som skal til for å få en gammel vogn gjennom kontrollen. Lenke til kommentar
kzfx Skrevet 17. september 2007 Forfatter Del Skrevet 17. september 2007 Takker for svarene. Bulken er i døra. Den er ganske stor, men det høres ut som jeg ikke trenger å bekymre meg for eu-kontrollen. Hvor mye koster det sånn ca. å rette ut en relativt stor bulk? Går det eventuelt an å gjøre det selv? Jeg har foreløpig ikke mulighet til å ta bilde av bulken, men jeg skal se om jeg får tak i et kamera. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 mulig billigere å bytte døra hvis falsene er knekt Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Er du heldig, finner du en identisk bil på skraphaugen. Er den feil farge, kan den omlakkeres. Men hvis bulken i døra ikke fører til noen risiko for noen, så kan du kjøre med den. Hvis den fører til skarpe kanter som kan skade forgjengere, må du fikse det. Ellers gir EU-kontrollen blaffen. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Men de kan finne på å måle avgassene. Svartrøyk er lite miljøvennlig. 9512855[/snapback] De måler alltid avgasser. Eget punkt på sjekklista. Bulker er som nevnt bare kritiske om de er til fare for medtrafikanter (skarpe kanter etc) eller om de har svekket bilens bærekonstruksjon. Bulken i døra kan du gjøre noe mindre ved å bore et lite hull i midten av bulken, skru i en karosseriskrue, og deretter "trekke" bulken utover ved hjelp av ei tang. Blir ikke pent, men bulken kan bli noe mindre. (dette ble litt generelt, vet jo ikke hvordan det ser ut hos deg) Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Måler alltid avgass ja!! Blir man tatt for og drite i avgassen på EU og vegvesnet finner det ut henter de EU skiltet med en gang og det er MYE penger i dass! Så lenge det ikke stikker skarpe kanter ut som kan snitte opp en fotgjenger som står inntil bilen er det ikke mangel. Lenke til kommentar
kzfx Skrevet 17. september 2007 Forfatter Del Skrevet 17. september 2007 (endret) Det er ingen skarpe kanter, så da slipper jeg å bekymre meg om det til eu-kontrollen. Det ser jo ikke noe spesielt fint ut med en svær bulk i døra, men det er vel bare noe jeg må lære meg å leve med Endret 17. september 2007 av kzfx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå