Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bulk i eu-kontroll

kzfx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du f.eks en skadet forskjerm med skarpe kanter o.l vil den ikke bli godkjent, har du en bulk i døra så spiller det liten rolle så lenge den ikke påvirker funksjon eller kan utgjøre en fare for andre ved påkjørsler e.l

Hvor er bulken? Har du ett bilde?

Lenke til kommentar

de bryr seg bare om sikkerhetsrisikoer. Du kan fint få godkjent en bil med mer rust enn et russisk fiskefartøy, så lenge det ikke er skarpe kanter eller fare for at den knekker sammen.

De sjekker styring, dekk, hjullager, bremser og slikt.

Om motoren fusker gir de en god dag i. Det har ingenting med sikkerhet å gjøre. Men de kan finne på å måle avgassene. Svartrøyk er lite miljøvennlig.

Ett tips: Et stoff som heter Omega, kan tilsettes olja før du bytter olje.

Det renser motoren for graps. Diverse renseprodukter og shell v-power kan være det som skal til for å få en gammel vogn gjennom kontrollen.

Lenke til kommentar

Takker for svarene.

Bulken er i døra. Den er ganske stor, men det høres ut som jeg ikke trenger å bekymre meg for eu-kontrollen.

Hvor mye koster det sånn ca. å rette ut en relativt stor bulk? Går det eventuelt an å gjøre det selv?

Jeg har foreløpig ikke mulighet til å ta bilde av bulken, men jeg skal se om jeg får tak i et kamera.

Lenke til kommentar
Men de kan finne på å måle avgassene. Svartrøyk er lite miljøvennlig.

9512855[/snapback]

De måler alltid avgasser. Eget punkt på sjekklista.

Bulker er som nevnt bare kritiske om de er til fare for medtrafikanter (skarpe kanter etc) eller om de har svekket bilens bærekonstruksjon.

Bulken i døra kan du gjøre noe mindre ved å bore et lite hull i midten av bulken, skru i en karosseriskrue, og deretter "trekke" bulken utover ved hjelp av ei tang. Blir ikke pent, men bulken kan bli noe mindre. (dette ble litt generelt, vet jo ikke hvordan det ser ut hos deg)

Lenke til kommentar

Det er ingen skarpe kanter, så da slipper jeg å bekymre meg om det til eu-kontrollen.

Det ser jo ikke noe spesielt fint ut med en svær bulk i døra, men det er vel bare noe jeg må lære meg å leve med :)

Endret av kzfx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...