Gå til innhold

BK: Et slags høstbilde

Bruker-88036

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høst er jo jakt tid. Skal btw til rukan siste helgen i denne mnd på reinsdyrjakt *gleder meg*

On-topic. Det jeg tror vill eblitt enda tøffe er hvis ett nærbildet av haglepatronene og låsen hvor solen glinser på, ett bra nærbildet der hadde jeg ville hengt på veggen.

Var ok dete bildet men gjore ikke helt susen .

Edit: Tror mosen fikk litt for mye oppmerksomhet :p

Endret av regga
Lenke til kommentar

dessverre ikke vellykket i mine øyne. Det er for mørkt, og bakgrunnen du har valgt et vel lik fargene i haglen. Det blender for mye sammen, og det er nesten ikke mulig å se haglen hvis man er litt full ;)

Synes ikke du fremstiller haglen fra dens beste side. Det er dog mulig at mange får lysten til å gå på jakt etter å ha sett dette.

Lenke til kommentar

Nei, er vel forsåvidt enig. Men fint å få andres mening også. Det som jeg har problemer med på bildet er at det er veldig utbrent i det området med sol på. (Det er vel ikke så synlig i ett så lite bilde.) Så jeg ser bare på det.. Når dere kommenterer er jeg enig i at det ellers er for mørkt. Skal prøve igjen. Kanskje i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Høst er jo jakt tid. Skal btw til rukan siste helgen i denne mnd på reinsdyrjakt *gleder meg*

On-topic. Det jeg tror vill eblitt enda tøffe er hvis ett nærbildet av haglepatronene og låsen hvor solen glinser på, ett bra nærbildet der hadde jeg ville hengt på veggen.

Var ok dete bildet men gjore ikke helt susen .

Edit: Tror mosen fikk litt for mye oppmerksomhet :p

9509983[/snapback]

jo,fin tanke det. Med enda mer nærbilde, kanskje jeg tester det på neste tur i fint vær. Villreinjakt.. må være moro. På meg blir det bare rypejakt i år. Til vanlig er det elgjakt også, men vi var litt trege med å skaffe ny hund så i år er det pause fra det.

Likte bildet som et høstbilde men også jeg synes det ble litt mørkt, litt lite kontrast og farge... glød

Har vært "frekk" bare laget en liten test i optimalisert miniutgave ; vet ikke om det funker.

9510954[/snapback]

Jo. er enig. Bildet virker litt dødt på en måte. Kontrast har jeg prøvd å øke, men jeg er litt redd for det. Har sett at bildene mange ganger ser litt annerledes ut på andre skjermer om jeg er for hard på kontrasten.

Man er ikke frekk om man kommer med forslag til redigering, men kanskje du kunne skrevet hva du har gjort. Har litt problemer med å se det, men det er i alle fall litt lysere. i alle fall takk for tilbakemeldingene :thumbup: . Det er ikke noe gøy å legge ut bilder om ikke folk kommenterer de.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Det ble litt mørkt og dødt i fargene, ja. Men synes det var fint med den laven på steinen. Du kan sikkert få fargene litt mer interessante i PS.

Hvis meningen var å vekke lysten til å dra på jakt, var det absolutt vellykket for meg! Men så var jo den lysten ganske sterkt tilstede i utgangspunktet. Kanskje jeg kommer med et lignende bilde etter helga :)

Lenke til kommentar

Jeg mener det er bedre å ta tjansen på litt støy med høy iso, enn å bevege seg på grensen til en lukkertid som kan gi bevegelsesuskarphet, evt for å unngå optisk uskarphet som de fleste objektiver i den rimelige klassen sliter med på de større blenderene. Her er du allerde nede i 1/100s, noe som jeg synes er nær minimum ved 50mm. Under det er det raskt gjort å få litt bevegelsesuskarphet. Den trenger ikke nødvendigvis være synlig i små formater, men du vil se det når bildet presenteres i større format. Det skal nemlig ikke mye til for å få litt bevegelsesuskarphet som ikke er umiddelbart synlig.

Jeg vet ikke hvilket objektiv du har brukt her, men f/7,1 er som oftest mye bedre enn f/5 på de fleste objektiver. På min zoom er f/5 skarpt i sentrum, men med et motiv som ditt så holder det ikke med uskarpe hjørner. Jeg ville derfor ikke satset på noen større blender i dette bildet. Jeg mener at du har foretatt et klokt valg mht iso, lukkertid og blender.

Overdreven pixelpeeping og redsel for støy ødela veldig mange bilder for meg i starten. Man skal ikke være så redd for støy at det ødelegger alle de andre viktige kvalitetene i et bilde. Det finnes en gammel tommelfingerregel om at man skal ta brennvidden og velge en lukkertid som er samme tall, dvs 1/50s for 50mm. Det stemmer ikke med cropkamera i den digitale tidsalder. For det første er den tommelfingerregelen et dårlig kompromiss i virkeligheten, for den bygger på analoge medier i mindre format. Bevegelseluskarpheten var ikke så synlig på kopier opp til 20x30, så vi merket ikke en liten bevegelsesuskarphet på den tiden, hvis vi ikke blåste opp en slide på stort lerret.

Et enda mer viktig moment er at utsnittet til en 50mm i dag tilsvarer 75 eller 80mm, og den gamle regelen er basert på utsnitt, og ikke brennviddetallet som sådan. Mindre utsnitt = større fare for bevegelsesuskarphet. Derfor skal man altså velge en lukkertid på over 1/80s når man bruker 50mm på en dSLR med cropsensor. Hvis logikken fra analoge kameraer gjelder på digitalkamera også, så vil det si at man kan skarpe bilder på 1/5s med kompaktkamera på vidvinkel, og det er det vel ingen som innbiller seg. I tillegg er det lettere å få bevegelsesuskarphet på digitalkamera grunnet sensorenes natur, som er annerledes enn den flate overflaten på en filmrute.

Man skal være forsiktig med å overføre regler fra analogfoto til digitalfoto. Det er en tabbe mange har gjort, og jeg er en av dem.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Ikke meningen å være snobbete, men det skal godt gjøres å få et godt bilde med det motivet. Mange år siden jeg tok i ei hagle, men tar jeg ikke feil er det en Star Baikal-hagle? Å fotografere den blir omtrent som å fotografere en Volvo 240. Som hovedmotiv skal det godt gjøres å få et godt resultat. Objektet må muligvis være en del av et hovedmotiv for at bildet skal bli bra. F.eks. tursekken, rypeknippet, stekepanne med rypebryster, jegeren, haglen og vodkaflasken. Hadde det derimot vært snakk om et gravert våpen med en spesielt vakker tresort, så kanskje ...

Lenke til kommentar
Godt utgangspunkt, men mangler drama - enten i motiv eller lyssetting.

Har en lommelykt i sekken. Får gruble litt på det.

Ett spm: Hvorfor Iso 400? F7.1 er vel ikke minste blender? Sett ned til F5 (om mulig) og bruk lukker 1/60 istede for 1/100.

9527220[/snapback]

ISO400 for å få rask nok lukkertid. Har EF50mm f/1.4USM, og kunne jo valgt større blender for å få samme lukkertid.

...............

9527518[/snapback]

Takk for forklaringene rundt temaet. Alltid nyttig lesning.

Ikke meningen å være snobbete, men det skal godt gjøres å få et godt bilde med det motivet. Mange år siden jeg tok i ei hagle, men tar jeg ikke feil er det en Star Baikal-hagle? Å fotografere den blir omtrent som å fotografere en Volvo 240. Som hovedmotiv skal det godt gjøres å få et godt resultat. Objektet må muligvis være en del av et hovedmotiv for at bildet skal bli bra. F.eks. tursekken, rypeknippet, stekepanne med rypebryster, jegeren, haglen og vodkaflasken.  Hadde det derimot vært snakk om et gravert våpen med en spesielt vakker tresort, så kanskje ...

9528026[/snapback]

Jo du har rett. Det er en star. Og om du ser godt etter så ser du at det er klistra tape på den enda, så den er om mulig litt styggere enn "til vanlig". ;)

F.eksemplene dine er jo gode ideer til bilder. Men da vil du se andre bilder enn det jeg viser nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...