Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Helt greit anlegg til min Sierra

Dynejonas

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg driver å mekker opp en sierra jeg har fått. Lurer veldig på hva som er greiest mtp. anlegg. Jeg har en JVC seteo med 4x50w forsterker.

Jeg hører mest på Metall så jeg trenger egentlig ikke den syke subben. Jeg tenkte på 6" i framdørene og 6x9" i hattehyllen. Men så er jo det nesten like dyrt med et sett med forsterker og sub og hele pakken.

Så hva er best av:

• Stereo som forsterker, 2-6x9" bak og 2-6" forran.
    Forsterker med 2-6x9" bak og 2-6" forran.
    Stereo som forsterker, sub og 2-6x9" i hattehyllen.
    Forsterker og bare 6x9" i hattehyllen

Regner med at 6" er vanlig å ha i dørene forran.

Jeg vet rett og slett ikke. Jeg vil helst ikke bruke veldig mye penger på anlegg, men jeg kan betale i overkant av 2000.

Har sett på bilradiospesialisten og mange fler men jeg har jo ikke peiling på hva osm duger. Er høytalerene på biltema ok?

Stereoen jeg har er JVC KD- DV6201.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med fredrik...

Biltema er en nødløsning spør du meg... Har du litt lite penger, så start med kompsett framme, og en forsterker til det... bra og rimelige produkter finner du feks hos eltek, www.dynabel.no

Så kan du jo oppgadere med sub og mere forsterker når du har litt mere penger...

Har du litt penger å bruke nå, så vil jeg anbefale deg å kjøpe dynabel BF0756 forsterker, så har du forsterker til ALT ;)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

OK gutter. Da har jeg kjøpt meg høytalere i hvertfall. Fikk noen brukte JVC 6,5" fronthøytalere med diskant og en Jensen 10" sub til å ha baki.

Så kommer vi til forsterker. Folk runt meg sier at det ikke lønner seg å kjøpe en 6-kanals sub. Man skal heller kjøpe en egen forsterker til subben. Men det er uansett uaktuelt for meg. Men jeg synes 3500 blir for dyrt for en forsterker så jeg vurderer å kjøpe den med 4x75Watt i stedet, til 2000.

Og hvor store kabler trenger jeg? Det er en som sier jeg må ha minst 21mm"(tjueenkvadrat?) til strømmen. Signalkabel har jeg trippelskjermet og greier så det trenger jeg ikke.

Lenke til kommentar

Før du kjøper forsterker bør du tenke litt igjennom hva du skal koble på den.

Både nå og i fremtiden.

Er litt vanskelig å spå inn i fremtiden, men tenker du å utvide til høyttalere bak (i bak dørene)?

Da kan det være lurt å velge en 5/6-kanaler (om du ikke vil stable ned bagarsje rommet med forsterkere dah)...

Til den 10 tommeren trenger du sikkert ikke noen stor forsterker heller.

Har du en strøm krevende sub må du ha en mono-blokk.

5/6-kanaler har sjelden mer enn 400W til sub utgangen.

Lenke til kommentar

Hvis du tror det er en fare for at du blir bitt av bilstereo basillen, kan det være lurt på gå for en 35mm eller en 50mm kabel. Det høres mye ut, men om du en gang i tiden skal gå for noe hvassere slipper du å legge kabel på nytt. Hvis du heller tror du kommer til å bytte bil før det skjer, kan 21mm kabel holde i lange baner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Enig med fredrik...

Biltema er en nødløsning spør du meg... Har du litt lite penger, så start med kompsett framme, og en forsterker til det... bra og rimelige produkter finner du feks hos eltek, www.dynabel.no

Så kan du jo oppgadere med sub og mere forsterker når du har litt mere penger...

Har du litt penger å bruke nå, så vil jeg anbefale deg å kjøpe dynabel BF0756 forsterker, så har du forsterker til ALT ;)

eni biltema e jo nødløsing ja men dæm ligna jo litt på cerwin vega da

Lenke til kommentar

Det går greit å kjøre kanal 1 og 2 til frontsettet og brokoble 3 og 4 til subben? Blir ikke noe problemer med ohm?

Noe helt annet;

Hva er forskjellen med å montere høytalere med magneten ut?

Er det vits med lammeull i lukket basskasse?

Hva er forskjellen på lukket og portet kasse?

Endret av Dynejonas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...