Gå til innhold

Hadet Windows, Hei Linux =D


kliwer

Anbefalte innlegg

Ok, hatt masse problemer med Windows og PC-en har ikke funket på flere uker, så i det siste har jeg prøvd og fått Windows xp over på maskinen, men det funket ikke. Så jeg bestemte meg for og velge Linux..

Det jeg vil vite nå er da: Hvordan kan jeg få kjørt .exe, .avi osv... Masse nyttig såntno

Eventuelt en eller annen tråd som jeg har gått glipp av hvor det står såntno. Alt jeg vil ha er et brukervennlig Linux, hvor jeg kan kjøre et lite utvalg av spill, filmer og musikk.

 

Takk for hjelpen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvorfor noen i det heletatt gidder å bruke Linux? Greit nok, det er bra til sitt bruk (server osv), men til privat desktopbruk syns jeg det er helt ubrukelig. Mye knoting og dritt, dessuten støtter det jo ingen spill. Skal man ha et program må man lete mye lengre enn hvis man skal ha et program med samme funksjon til Windows.

 

Linux er bare for sære folk som av en eller annen grunn velger å hate windows. Tidenes møkkaOS spør du meg, hadde heller brukt macOS hvis jeg kunne valgt.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor noen i det heletatt gidder å bruke Linux? Greit nok, det er bra til sitt bruk (server osv), men til privat desktopbruk syns jeg det er helt ubrukelig. Mye knoting og dritt, dessuten støtter det jo ingen spill. Skal man ha et program må man lete mye lengre enn hvis man skal ha et program med samme funksjon til Windows.

 

Linux er bare for sære folk som av en eller annen grunn velger å hate windows. Tidenes møkkaOS spør du meg, hadde heller brukt macOS hvis jeg kunne valgt.

9512122[/snapback]

Det er din personlige mening. For mitt bruk er det langt fra ubrukelig på desktopen, det er faktisk milevis bedre enn det Windows kan gi meg. Jeg føler meg ikke spesielt sær, og er ingen windowshater. Jeg ser derimot nytten av å bruke "the right tool for the job".

Lenke til kommentar

Har nylig gått over til linux jeg, og jeg elsker det :) Husker jeg brukte det en periode for lenge siden uten å like det særlig godt, men nå som XP ikke ville fungere gikk jeg tilbake. Så digg å slippe å tenke på virus, ingen programmer som ikke svarer, ingen restart etter installering, alt jeg bruker er gratis, og trenger ikke gå på internett for å laste ned programmene jeg trenger heller. Det eneste jeg savner er photoshop og cs1.6, men photoshop skal visst være lett å kjøre med wine, og sannsynligvis vil cs komme til linux i løpet av ikke så altfor lang tid. Så dere skeptikere som dømmer det uten å ha satt dere litt inn i det bør prøve det. Det er lettere å sette seg inn i enn vista, man trenger ikke være nerd for å kjøre linux lengre. Så her blir det linux istedenfor xp og vista

Lenke til kommentar
Skal man ha et program må man lete mye lengre enn hvis man skal ha et program med samme funksjon til Windows.

9512122[/snapback]

Standard ingrodd Windows-tankegang. Windowsfolk tror gjerne at man må starte opp nettleseren og på internettjakt hver gang man skal ha seg et nytt program. Sånn er det ikke hvis man har et pakkesystem, da bare installerer man. Skjønner ikke at det kan være så tungvindt.

 

"Hey Ubuntu! Installer firefox"

 

Ikke så vanskelig!

Fremfor å måtte gjøre alt selv, manuelt.

Lenke til kommentar
Skal man ha et program må man lete mye lengre enn hvis man skal ha et program med samme funksjon til Windows.

9512122[/snapback]

Har du prøvd Ubuntu med Synaptic Package Manager? Hvis vi skulle hatt en konkurranse om hvem som greide å laste ned og installere VLC (mediespiller for både Linux og Windows) raskest mulig, så hadde nok Linux vunnet. I Windows må man nemlig rote rundt på nettet uansett hvilket program du skal ha.

 

Dessuten er det ikke alle som ønsker å betale 1-2000 kr for et operativsystem, når man kan få et like godt gratis.

Lenke til kommentar
og sannsynligvis vil cs komme til linux i løpet av ikke så altfor lang tid.

9512219[/snapback]

Nå er det faktisk slik at Steam og Valve sine spill er mulige å kjøre i Linux, mener jeg å ha lest et sted. Alt er opensource :)

9512293[/snapback]

 

Korrekt. Det fungerer.

 

Morsomt å se folk prøve å hisse opp linux delen av forumet. Det går ikke her, det er bare rolige og avbalanserte folk her.

Lenke til kommentar
og sannsynligvis vil cs komme til linux i løpet av ikke så altfor lang tid.

9512219[/snapback]

Nå er det faktisk slik at Steam og Valve sine spill er mulige å kjøre i Linux, mener jeg å ha lest et sted. Alt er opensource :)

9512293[/snapback]

Tjaa, det må være med bruk av virtualisering på en eller annen måte vel? Siden valve søker en medarbeider med kunnskap om porting av spill fra windows til linux-platform. Hadde det glidd rett inn hadde dem vel ikke trengt mere ressurser til det

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor noen i det heletatt gidder å bruke Linux? Greit nok, det er bra til sitt bruk (server osv), men til privat desktopbruk syns jeg det er helt ubrukelig. Mye knoting og dritt, dessuten støtter det jo ingen spill. Skal man ha et program må man lete mye lengre enn hvis man skal ha et program med samme funksjon til Windows.

 

Linux er bare for sære folk som av en eller annen grunn velger å hate windows. Tidenes møkkaOS spør du meg, hadde heller brukt macOS hvis jeg kunne valgt.

9512122[/snapback]

Vet du hva? jeg kan kan ikke fordra slike som deg, som kommer inn midt i en tråd for å si hvor mye dem hater GNU/Linux.

Hvis ikke du liker det, neivell la være å bruke det da, men ffs hold meningene dine for deg selv og la andre velge.

 

Når det er sagt, det er lettere å installere programvare i linux, det fungerer ypperlig som desktop, og spill... vel, der kan jeg heller være enig, det er få spill som er laget for linux.

 

Men igjen, hvis ikke du liker GNU/Linux, så hva faen gjør du her?!

 

Blir så irritert :mad:

Lenke til kommentar
Vel, jeg tenkte litt på wow og cs, er det bare og sette i cden og se om det funker eller er det noe speiselt du må gjøre?

9512985[/snapback]

 

CS kan jeg ikke uttale meg om, siden jeg ikke har prøvd, men skulle mene jeg har lest om folk som har fått dette til å funke fint.

WoW har jeg fått til å kjøre 100% stabilt i WINE, det var ikke spesielt vanskelig å sette opp.

Det er også viktig å ha maskinvare som støttes godt av linux. nVidia-skjermkort er godt støttet, mens ATI ikke er fullt så godt støttet (enda, det er i ferd med å endre seg).

 

Og nei, det er ikke bare å sette inn CDen, siden disse er programmer som er beregnet på å kjøre i Windows, og ikke linux, men det er ikke så utrolig vanskelig heller. Anbefaler deg å søke litt rundt på nettet, det finnes en hel haug med guides der ute til hvordan du kan installere/kjøre WoW på linux gjennom WINE bl.a.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor noen i det heletatt gidder å bruke Linux? Greit nok, det er bra til sitt bruk (server osv), men til privat desktopbruk syns jeg det er helt ubrukelig. Mye knoting og dritt, dessuten støtter det jo ingen spill. Skal man ha et program må man lete mye lengre enn hvis man skal ha et program med samme funksjon til Windows.

 

Linux er bare for sære folk som av en eller annen grunn velger å hate windows. Tidenes møkkaOS spør du meg, hadde heller brukt macOS hvis jeg kunne valgt.

9512122[/snapback]

Lite produktivt innlegg det der. Kanskje du heller burde skrive litt om hva som plager deg så skal jeg legge inn et par innlegg på et par distro sider og se om noen er enige med deg og om noe kan bli gjort med det ;)

 

Joda, måtte gi opp en del av spilling på PC når jeg gikk over (nekter å kjøpe og støtte spill som ikke gidder å gjøre spillene sine installerbare i Linux), men en del gode spill som Americas Army, UT, Quake, DOOM, osv. + mange gratis open source spill som jeg ble positivt overasket er også tilgjengelig. For å oppklare en liten ting angående spill som ikke er lager for Linux: "DET ER UTVIKLERE SOM IKKE STØTTER LINUX; IKKE LINUX SOM IKKE STØTTER SPILLENE"

 

Man trenger ikke å lete lenge etter et program, ca like lenge som man måtte når man skulle finne et program i Windows for første gang. I tilleg så kommer de fleste distroer med det meste av programmer man trenger! Og de fleste pakkesystemer har oversiktlig liste med programmer med sjanger og søk.

 

Jeg hater ikke Windows, men missliker sterkt MS og det var det som fikk meg til å gå over til Linux. Man har forskjellige grunner til å velge et OS, mitt var først og fremst moralske grunner, men mennesker har forskjellig oppfattning av det også.

 

Utifra det jeg leser i innlegget ditt så er det mye som tyder på at du ikke har gitt Linux en sjanse en gang, og jeg lurer på hvor mange servere du har satt opp med Linux som du mener Linux er så super på.

 

Vel, jeg tenkte litt på wow og cs, er det bare og sette i cden og se om det funker eller er det noe speiselt du må gjøre?

9512985[/snapback]

 

CS prøvde jeg i Ubuntu for lenge siden, i en Cedega demo, men det jeg sykt sakte. For ikke lenge siden prøvde jeg å installere WOW via Wine og det gikk helt smertefritt. Selv vil jeg anbefale å finne tilsvarende spill som er støttet i Linux for å støtte utviklerne som tar seg tid til å utvikle for systemet.

 

Cedega: Et program som lar deg spille Windows-spill i Linux, men gjør regning med noe ytelsesredusksjon, det har vært en liten guide for ikke så lenge siden her på HW, du bør kanskje sjekke den ut.

 

Wine: Et program som lar deg kjøre Windowsprogram med mer eller mindre hell. Om jeg ikke tar helt feil funker WOW bedre i Wine enn i Cedega.

Lenke til kommentar

Jeg må da få lov til å ytre min mening om Linux, men det skal sies at en grunn til at jeg faktisk postet her er fordi jeg nettop ville få igang denne diskusjonen.

Vet det er mange folk som liker linux og ved å poste noe slikt visste jeg at endel ville poste det de syns er bra med linux.

 

Jeg har hatt erfaring med linux via skolegang. Vi lærte om linux, commandosystemet og programmering i C.

Vi bruke Fedora (nyeste for den tiden, over 1 år siden nå).

Grunnen til at jeg ikke likte linux da var at jeg syns det var veldig uvandt, veldig knotete og driten hang seg hele tiden. Det er min erfaring med linux.

Har vurdert å prøve det igjen, da en annen distro enn Fedora, men det blir ikke med det første siden jeg fortsatt holder på med skole og har ikke ork til å drive med formatering når jeg trenger ting som Visual Studio osv til faga jeg har nå.

Lenke til kommentar
Har vurdert å prøve det igjen, da en annen distro enn Fedora, men det blir ikke med det første siden jeg fortsatt holder på med skole og har ikke ork til å drive med formatering når jeg trenger ting som Visual Studio osv til faga jeg har nå.

9514261[/snapback]

Du trenger ikke å formatere for å teste andre distroer. Mange kan kjøres fra CD uten installasjon. Det går selvfølgelig treigere enn en skikkelig installasjon, men hvis du bare skal teste er det helt ypperlig.
Lenke til kommentar
<snip>

9514261[/snapback]

 

Om linux er et alternativ eller ikke er vel først og fremst individuelt. Og tro meg, det har skjedd en hel del utvikling i "riktig retning" på bare ett år. Jeg prøvde linux for første gang i 1997, og det var et brutalt møte med et beist av et OS som var håpløst mye mer komplekst enn Windows var på den tiden. Men det var også visse fordeler, og spennende ting som var i utvikling hele tiden, så jeg fortsatte å kikke på linux iblant, på server og som dual-boot med Windows.

I oktober 2006, med (K)ubuntu 6.10, kunne jeg konstatere at Windows ikke lenger kunne tilby noe jeg ikke kunne få i linux, så jeg switchet fullstendig over. Har siden byttet distro til Arch linux, og trives bare bedre og bedre, og har ikke sett meg tilbake til Windows-tiden en eneste gang.

 

Så, linux har lenge vært, og er fortsatt for mange, et vanskeligere og "knotete" alternativ. Og det blir stadig enklere og bedre. Man må også forstå at linux ikke er windows, dvs, man kan ikke forvente at ting gjøres på nøyaktig samme måte, bare fordi man er vant til det fra Windows.

Lenke til kommentar

Både WoW og CS1.6 kjører helt fint i Wine fordi begge to bruker OpenGL-motoren. Om du skal installere steam må du laste ned Tahoma.tff og plassere i fonts-mappen til Wine. Så er det bare å installere, og det funker greit. Anbefaler og lese en guide om du ikke er sikker på hva du skal gjøre, finner det lett på google. Når det gjelder WoW funker det å bare installere det i Windows/kopiere WoW-mappa med noen andre, også bare åpne WoW med Wine. WoW trenger ikke å installeres i hverken windows eller linux. Merk: Denne er litt vanskeligere enn CS, så søk også her etter en guide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...