Gå til innhold

Hvordan måle strømforbruk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+19283741

Jeg mener at det var en artikkel i dinside om et program som regnet ut hvor mye strøm PC-en din har brukt. Det var et litt morsomt program, for det fant ut hvor mange trær du har spart også ved strømsparingsbruk av PC-en.. Noen som husker hva slags program dette var?

Lenke til kommentar
Jeg mener at det var en artikkel i dinside om et program som regnet ut hvor mye strøm PC-en din har brukt. Det var et litt morsomt program, for det fant ut hvor mange trær du har spart også ved strømsparingsbruk av PC-en.. Noen som husker hva slags program dette var?

9509577[/snapback]

 

Dette programmet heter local cooling (regner med at det var dette du mente)...

Link: http://www.dinside.no/php/art.php?id=392495

Endret av haakon_91
Lenke til kommentar

Husk at selv om strømforsyningen kan levere 580W tar den normalt å tekker mindre under normal bruk.

 

Hva den faktisk bruker kommer ann på hva av enheter du har inne i maskinen. Det beste for å finne ut forbruk er å kjøpe et wattmerer på class olson eller biltema og koble til maskinen. Da ser du forbruket i sanntid. (Men husk at disse wattmeterene sansynligvis er ganske enkle, og ikke klarer å kompansere for faseforskyvningen en pc lager, så en vis feilmåling vil du nok oppleve.)

Lenke til kommentar
Noen som kan regne ut hvor mye min psu bruker? 580W hvor mye bruker denne feks hvis den står på konstant i 1 år? Og hvor mye koster det ca?

 

Eller er det en måte jeg kan finne dette ut på?

9509521[/snapback]

 

hvis psuen din leverer max hele tiden, vil den trekke ca:

P=U*I*cos phi

I=P/(U*cos phi)

I=580/(230*0,8)

I=ca 3,1A

da har jeg forutstatt cos phi=0,8 - hvor mye din faktisk har aner jeg ikke.

 

 

hvis du tenker på energiforbruket, vil det bli:

580W*24h=13920W/h pr dag = 13,9kWh pr dag

13,9 kWh*365 =5073,5 kWh pr år

 

så må en jo sjekke strømprisen hos sin lokale leverandør og gange med denne. si for eksemplets skyld 50 øre pr kWh - og vi snakker om ca 2500 kr pr år.

 

en annen ting er at psuen din neppe dundrer avgårde på max hele tiden, vi snakker helt sikkert om et snitt på kanskje halvparten. dette er jo selvsagt avhengig av tilkoblede komponenter og bruk.

Lenke til kommentar
Noen som kan regne ut hvor mye min psu bruker?

Nei, det kan ikke regnes ut sånn uten videre fordi det avhenger av hvor mye effekt PCen din bruker. Det har du ikke opplyst om. Du kan derimot måle det ved å koble inn et Amperemeter på 230V-siden eller koble inn et Wattmeter og regne om til Ampere.

 

580W hvor mye bruker denne feks hvis den står på konstant i 1 år? Og hvor mye koster det ca?

Det kommer an på hvor mye effekt PC-en din bruker. Jeg har en 580W PSU i min hjemme-PC og den trekker normalt 150W og står på normalt 8 timer i døgnet året rundt. Det vil si 0,15 kW * 8 timer/dag * 356 dager = 438 kWh.

 

Med en pris på 50 øre per kWh så blir det 219 kroner i året. Merk at dette vil erstatte deler av oppvarmingsbehovet i huset/leiligheta så med mindre du leier bolig med strøm inkludert i leia så vil du spare en del kroner på lavere oppvarmingsbehov. For de fleste vil nok regnestykket omtrent halvere kostnaden når man tar hensyn til oppvarming. Altså rundt en hundrelapp i året i mitt tilfelle.

 

Eller er det en måte jeg kan finne dette ut på?

9509521[/snapback]

Ja, måle og regne på det målte resultatet. F.eks kan du bruke en slik. NB. Med min energibruk koster den ca like mye som 1,5 års bruk av PC'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...