Gå til innhold

Valg av hovedkort til Q6600 + ATX12V spm

asoy

Anbefalte innlegg

Av diverse årsaker er det på tide å relegere mitt trofaste Opty165/DFI nf4 ultra-d system til htpc'en. Jeg har valgt å bygge mitt nye system rundt Intels Q6600, på tross av et mulig kortsiktig ytelsestap mot E6850 e.l. Foruten noe spilling gjør jeg ikke noe spesielt krevende på maskina, men jeg multitasker mye, liker at ting går raskest mulig og er villig til å betale litt ekstra for det.

Tenker å beholde EVGA 8800GTS kortet jeg nylig plukket opp billig i statene, samt min modulære Hiper 580w psu (mer om denne senere). I tillegg blir det med en harddisk eller to og en gjeng med vifter. Var i utgangspunktet lite orientert om nye chipset etc siden nf4, men har brukt hele søndagen her på å orientere meg og håper nå på noen velbegrunnede tilbakemeldinger eller tips fra hardware folket.

Mine krav og ønsker sortert mer eller mindre etter viktighet:

* Stabilitet / klokkevennlighet er selvsagt veldig viktig (dog ingen planer om ekstrem klokking).

* Fungerer med 4 pins ATX12V tilkobling (se nederst)

* SLI er helt klart ønskelig, men ikke avgjørende.

* Kvalitet på integrert lydkort ikke avgjørende, men kan gjøre utslaget om i tvil.

* God BIOS.

* Fornuftig layout settes pris på.

* PWR/RST knapp direkte på hk, diagnose LED etc. er trivelig men ikke viktig at all.

Hva jeg ikke trenger:

* Trenger ikke mer enn 1 nettverkstilkobling.

* Wifi heller ikke nødvendig, men vil være et lite pluss.

* Trenger ikke DDR3 slots, men det vil telle positivt (i tillegg til DDR2..)

* Trenger ikke noen stor mengde SATA tilkoblinger (6 er mer enn nok)

* Trenger ingen legacy tilkoblinger (fdd, serial, ps2), men PATA skader ikke.

Et par alternativer har fanget min interesse:

nforce 680i:

Det er først og framst SLI støtten som frister her, ellers ser jeg ingen store fordeler framfor alternativene (fortell meg gjerne!). Av disse likte jeg spesielt godt EVGA nForce 680i SLI, men det er seff mulig at jeg til en viss grad blir blendet av noe så ubetydelig som at det er samme produsent som skjermkortet mitt :) Kan også vurdere å spare inn 400,- på "lettversjonen" dersom klokkepotensialet ikke reduseres for mye av det?

P35:

Det finnes en rekke kort bygget rundt P35 chipsettet som ser ut til å gi nesten like mange muligheter (med et signifikant unntak SLI) til en langt lavere pris. Uten å kunne si nøyaktig hvorfor, så heller jeg mot Gigabyte dersom jeg faller ned på P35 chipsettet (har dog ikke utelukket Asus kortene). Problemet er at det finnes så utrolig mange å velge mellom, så om noen med litt mer erfaring kan sparke meg i riktig retning pba kravene over..?

Og om det skulle være noen andre forslag tar jeg de gjerne i mot også, så lenge de treffer kravene over bedre enn de nevnte.

Når det gjelder den andre delen av topicen her, så går dette på behovet for 8 pins ATX12V tilkobling som jeg ser er mulig/anbefalt/nødvendig på de fleste nyere hovedkort. Jeg har forstått såpass som at det i mange tilfeller vil fungere fint å plugge inn den gamle 4 pins, mens det i andre tilfeller hevdes å være nødvendig med en 8 pins for å kunne overklokke CPU stabilt. Hvorvidt et adapter, enten fra 4pin til 8pin eller rett fra molex, vil fungere har jeg heller ikke funnet noe definitivt svar på.

Jeg ønsker selvsagt å ha nok 'juice' til å dra systemet, samtidig som jeg er ganske overbevist om at mine 580w skal holde fint - jeg ønsker derfor å unngå å punge ut X00 kroner til ny PSU kun pga hovedkort! Dersom det er slik at visse hovedkort takler bruk av 4 pins ATX12V (enten direkte i halve 8 pins mottaket eller via adapter) dårlig, mens det fungerer fint på andre, så trumfer dette naturligvis alle andre hensyn. Er det noen som vet sikkert om hvordan de ovenstående hovedkortene takler dette, og eventuelt hvilke andre som kan anbefales med dette som viktig faktor?

Jeg tror særlig det siste spørsmålet vil være relevant for mange andre, så siden jeg ikke fant noe godt svar ved søk i forumet håper jeg vi kan få det her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ingen som vet for sikkert hvordan det er med 4 pin vs 8 pin?

jeg leter etter det samme lurer på å kjøpe meg et HK 680i med 8 pin kontakt å en q6600, har sjøl nå en Hyper R 580w å hadde håpa på å slippe å skifte..

har skreve mail til hyper også så for håpe dei kan svare..

Lenke til kommentar

Vel, so far so good. Monterte sammen boksen i går; evga 680i, q6600, 2gb ddr2 ram, evga 8800gts, et par hdd og nevnte hiper psu. Ikke fått gjort stort annet enn å legge inn noen progs så langt (altså ingen klokking / benchmarking e.l), men alt ser ut til å fungere strålende. Jeg kommer tilbake med mer info her hvis noe forandrer seg.

Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at nvidia-chipsets sliter litt med quad-cpuene, da mtp. klokking?

9612684[/snapback]

fekk nå svar fra Hyper

det jeg skrev:

i have a Hyper-R 580w

and onw i am thinking of oppgrading my computer and use motherboard socket

LGA775 680i sli board(P5N32-E SLI) whit a 8-pin ATX 12V Power connector and

i am going to get a q6600 prossesor from intel.

Now my question is, Can my PSU be used whit a 8 pin Mainboard and a Q6600?

or do i need to get a new PSU also?

å til svar på det fekk jeg

You can use Hiper's HLC-2M1P to convert the 4P to 8P ATX12V connector.

Depending on your PC specification, you should be okay to use it as long

there is enough wattage to power it up.

Best Regards,

Lawrence Lo

Direct Line: +44 (0)1908 328 121

Main Line: +44 (0)1908 22 55 88 (Ext. 121)

Fax: +44 (0)1908 22 55 77

så slik jeg tolker det svaret er at så lenge du har nok watt skal det ikkje vere noke problem.

Her er den overgangen

Endret av acerview
Lenke til kommentar
nå kommer jo X38 hovedkortene, flere sies at det ikke er kompitabel med SLI.......

9614128[/snapback]

emmm.. hva har det med saken å gjøre??

det vi snakker om er å bruke en Hyper-R 580w med 4p kontakt til å funke med en 8p kontakt.. (stabilt) har jo ingenting med SLI eller PCIe dette...

Lenke til kommentar
nå kommer jo X38 hovedkortene, flere sies at det ikke er kompitabel med SLI.......

9614128[/snapback]

det vi snakker om er å bruke en Hyper-R 580w med 4p kontakt til å funke med en 8p kontakt.. (stabilt) har jo ingenting med SLI eller PCIe dette...

9614186[/snapback]

LES FOR HÆLVETE OVERSKRIFTEN DA!! OG HVA HAN SPØRR OM! i innledningen står det at han lurer på hvilket hovedkort han bør velge. Jeg sa bare at X38-sokkelen kommer ut snart....og bør vurdere den...

Lenke til kommentar

9614128[/snapback]

9614186[/snapback]

LES FOR HÆLVETE OVERSKRIFTEN DA!! OG HVA HAN SPØRR OM! i innledningen står det at han lurer på hvilket hovedkort han bør velge. Jeg sa bare at X38-sokkelen kommer ut snart....og bør vurdere den...

9614474[/snapback]

ok men da missforsto jeg deg litt da kun! ingen grunn til å hisse seg opp,

for vist du leser så ser du han har allerde kjøpt delene å sitter å tester det nå..

var derfor jeg ikke forsto va du mente,

Lenke til kommentar

Jupp, det innlegget var totalt irrelevant, men sånt skjer - la oss ikke bruke mer tid/plass på det.

As for stabilitet, har jeg forstått det slik at den siste BIOSen til evga (p30) tar seg av mange av de tidlige problemene med firekjerne cpuer. Men med kun 4-pins 12V kontakt bør man uansett være forsiktig med å pushe grensene - uavhengig av om man har et 4->8 adapter (som jeg stort sett kun sporet opp advarsler mot å bruke). Si i fra her om du går får et slikt og hvordan det funker for deg. Noen andre hatt suksess med slike overganger? Tenker da ift klokking - mitt system kjører som sagt fint med kun 4-pins kontakt.

Lenke til kommentar

Edit:

ok fjerna alt eg hadde skreve for jeg gjekk helder for ny strømforsyning.. (frakta på den 4 til 8 pin vart 125 kr.. )

å sitter å venter på resten av pca evga 680i,q6600(har komt) og 2gig med 6400 ram

Fann ut at jeg berre beholder det gammle grafikk kortet så lenge(7800GTX)

så nå har jeg i vertfall rett 8 pin kontakt til HK å en ekstra PCU vist jeg skulle trenge mer strøm

(i coolmaster stacker kabinettet mitt fylte det med kontakt for å linke 2 PCU med hverandre)

Tenkte det kunne vere greit med 2 vist jeg kjøper meg 2 GTX eller noe slikt.

skal til USA en tur i Nov så da blir det vell å kjøpe seg 1 GTX i vertfall.

Endret av acerview
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tenkte jeg bare skulle oppdatere denne tråden med at systemet viste seg å være ustabilt. Stadige blåskjermer på vei inn i winXP (0-3 forsøk nødvendig, rimelig stokastisk) og sporadiske heng uten forvarsel - selv uten særlig load. Kan ikke garantere at det er psu sin feil, men er rimelig sikker. Er derfor i ferd med å skaffe en ny psu med 8-pins 12v, og skal oppdatere igjen dersom det ikke skulle hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...