bjelleklang Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 jeg anbefaler alle som har tenkt på å prøve denne å bruke hørselvern ettersom den lager extremt høy lyd, tro meg vi lagde denne på lab. Du kan lett bli døv hvis du bruker for mye, og det er ikke mye vi snakker om her. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Hva om min foretrukne form for å finne ut av det jeg ønsker er å spørre her? Er det fryktelig galt av meg?9518770[/snapback] Det er ikke nødvendigvis galt å spørre, men det fordrer også at en tar til seg advarslene som vil komme når en diskuterer dette stoffet. Ett dårlig tegn i slike debatter er at trådstarter ikke sjekker tidligere diskusjoner, for dette har vært diskutert før, mange ganger. Greit, greit..Men da kan vi diskutere selve eksplosivet i ferdig form, da.. Noen som har lagd/prøvd det? 9519543[/snapback] Jeg kjenner dette stoffet, og selv om det ofte diskuteres eksplosiver her på forumet er det bare dette stoffet jeg advarer mot. Og den oppskriften der oppgir så store doser at jeg foreslår du tar farvel med familien med en gang. Glem vernebriller, bruker du et helt norgesglass har du gode sjangser til å ende opp som rød tåke. Et par "detaljer": - stoffet ikke bare eksploderer, det detonerer - det er trykkfølsomt, bare en dør som slamrer et annet sted i huset kan være nok - stoffet kan spontant eksplodere, det har vært teorisert at naturlig radioaktivitet er en årsak, men det er mye fagfolk er usikker på her - mange oppskrifter sier at stoffet er trygt når det er tørt, men det er feil, også i våt tilstand kan det gå av Dersom du ikke kan kjemi eller vet hva detonasjon er, anbefaler jeg at du venter til du har satt deg inn i sakene. Om du tilslutt skulle lage dette bør du ikke bruke mer enn jod enn størrelsen av en ert. Det kan virke lite, men tro meg, det er nok. Ikke bruk glassbeholdere, om det eksploderer er glass lite morsomt å plukke ut av øynene. Ikke bruk beholdere som kan gi statisk elektrisk utladninger som plast. Godkjent plast til bruk for bensin skal ikke kunne gi slike utladninger. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Hva om min foretrukne form for å finne ut av det jeg ønsker er å spørre her? Er det fryktelig galt av meg?9518770[/snapback] Det er ikke nødvendigvis galt å spørre, men det fordrer også at en tar til seg advarslene som vil komme når en diskuterer dette stoffet. Ett dårlig tegn i slike debatter er at trådstarter ikke sjekker tidligere diskusjoner, for dette har vært diskutert før, mange ganger. Greit, greit..Men da kan vi diskutere selve eksplosivet i ferdig form, da.. Noen som har lagd/prøvd det? 9519543[/snapback] Jeg kjenner dette stoffet, og selv om det ofte diskuteres eksplosiver her på forumet er det bare dette stoffet jeg advarer mot. Og den oppskriften der oppgir så store doser at jeg foreslår du tar farvel med familien med en gang. Glem vernebriller, bruker du et helt norgesglass har du gode sjangser til å ende opp som rød tåke. Et par "detaljer": - stoffet ikke bare eksploderer, det detonerer - det er trykkfølsomt, bare en dør som slamrer et annet sted i huset kan være nok - stoffet kan spontant eksplodere, det har vært teorisert at naturlig radioaktivitet er en årsak, men det er mye fagfolk er usikker på her - mange oppskrifter sier at stoffet er trygt når det er tørt, men det er feil, også i våt tilstand kan det gå av Dersom du ikke kan kjemi eller vet hva detonasjon er, anbefaler jeg at du venter til du har satt deg inn i sakene. Om du tilslutt skulle lage dette bør du ikke bruke mer enn jod enn størrelsen av en ert. Det kan virke lite, men tro meg, det er nok. Ikke bruk glassbeholdere, om det eksploderer er glass lite morsomt å plukke ut av øynene. Ikke bruk beholdere som kan gi statisk elektrisk utladninger som plast. Godkjent plast til bruk for bensin skal ikke kunne gi slike utladninger. 9549037[/snapback] What he said. De fleste eksplosiver detonerer, men dette er så sensitivt at det kan detonere av egen vekt. Det er heller ikke til å kødde med når det er vått. Har selv laget det, og tro meg, du trenger ikke mer en et halvt gram. Maks. Endret 22. september 2007 av varmit Lenke til kommentar
toth Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Og den oppskriften der oppgir så store doser at jeg foreslår du tar farvel med familien med en gang. Glem vernebriller, bruker du et helt norgesglass har du gode sjangser til å ende opp som rød tåke. 9549037[/snapback] Det var da aldri snakk om å bruke et helt norgesglass av gangen.. Jeg har da sett hvor lite som skal til. Altså, alle eksplosiver er farlig i en gitt form og viss mengde. Men de hadde nok ikke brukt stoffet til practical jokes i et internasjonalt tv-program om det var livsfarlig å blande og bruke. Der oppbevares det forøvrig i tett malingspann, med fukt, og pensles ut i små doser på skapdører, stiftemaskiner o.l. Jeg har sett nok ødelagte hender fra skjødesløs omgang med eksplosiver til at jeg ikke leker fotball med et fullt norgesglass av stoffet. Men ellers takk for sikkert velmente råd. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Dette stoffet skal du etter min mening ikke oppbevare serlig lenge. Det bør man ikke med noen primæreksplosiver, man bruker dem der og da. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 endelig er den her Jeg skal få laget slik i helgen tror jeg. Jeg har ikke letet etter det akkurat, men har tenkt på å lage det flere ganger... Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Jeg kom bare til å tenke på... Hva skal man gjøre med restene? Man får jo sikkert ikke ut alt fra kolben... Så hiver man det i søpla, hvor det får ligge å tørke. Så når søppelmannen kommer og tømmer søplekassa i søplebilen så smeller det til den store gullmedaljen når raskposen treffer bila? Fins det evt. noe man kan ha på som nøytraliserer stoffet? -C- Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Legge glasset/boksen med paste opp i en dunk av metall, la det tørke og kaste stein eller noe oppi, så det går av. Pass på at dunken står skikkelig og ikke kan velte, og er rettet mot noe som tåler en støyt. Ha også boksen med paste slik at åpningen peker oppover, så den ikke fyker av gårde Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Uerfarne hobbykjemikere får etter det jeg hører en overraskelse når de oppdager (litt sent) at også filterpapiret faktisk er høyeksplosivt. Mitt råd er å bruke minst mulig emballasje og skyll ut restene med ammoniakk-løsning. Alle rester må behandles som om de var eksplosive, noe de ofte også er. Rengjør du alt, er det mindre som går av. Selv en mengde tilsvarende et sandkorn gir et hørbart "knepp". Lenke til kommentar
varmit Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Uerfarne hobbykjemikere får etter det jeg hører en overraskelse når de oppdager (litt sent) at også filterpapiret faktisk er høyeksplosivt. Mitt råd er å bruke minst mulig emballasje og skyll ut restene med ammoniakk-løsning. Alle rester må behandles som om de var eksplosive, noe de ofte også er. Rengjør du alt, er det mindre som går av. Selv en mengde tilsvarende et sandkorn gir et hørbart "knepp". 9575540[/snapback] Hmm ja, jeg teipet filteret fra en acetonperoksid-produksjon på en stein og kastet den i en fjellvegg. Kraft nok til å gjøre masse skade, smalt så man hørte ekkoet lenge etterpå. Legg filteret en sikker plass med en gang du er ferdig å filtrere, og la det tørke. Detoner det. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Hmm Har sett den der før en plass. Men har liksom aldri klart å oversette kjemikalnavnan uten formelen. Men hvor kan man få tak i jodkrystaller. Utenom et apotek da. Tviler egentlig på at et apotek har dette i Norge. Men er det forskjell på Jod og Jodkrystaller?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå