toth Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 http://gprime.net/board/showthread.php?t=3724 To make Peter Logan's Exploding Paste: First of all, you need only two ingredients: Iodine crystals and Ammonium Hydroxide. You can get the iodine at drug stores and pharmacies (you may have to sign for it). Even if you can get pure ammonium hydroxide, you probably don't want it - it's purity affects the strength of the explosive, and you don't want the result to be blowing the wall of your house off. Very strong household ammonia water will do OK, but it must be clear - if it's cloudy, it won't work. OK, now we're on to the making. 1. It's a good idea to crush up the iodine crystals - this will make them react faster. 2. Put two tablespoons of the crystals into a glass or pyrex container that will hold at least 500ml.. 3. Now add about 100ml of the ammonium hydroxide. You should always add a little more than you need here - if you add too much, it won't affect the outcome, but if you add too little, it will be incomplete. 4. You want to stir the mixture for about ten minutes. If all goes to plan, you should see some bubbles of Hydrogen being given off. When these bubbles stop, the reaction is over. 5. Leave your mixture for about 5 minutes to make sure everything's completely done, and you should see some stuff at the bottom of your container. This is your paste, which can be separated by pouring the whole lot through filter paper. Don't worry about damaging your funnel - the liquid you're getting rid of is just water now. 6. The paste should dry after about an hour, so if you want to keep it, store it with a little water (to keep it damp) in an airtight tin. 7. Remember, if you store it too long, it will decompose! OK, that's it Noen som har lyst å ta denne på norsk? Etter hva jeg forstår er det snakk om ren jod og amoniakk? Hvis noen kan lage en norsk guide av dette, gjerne med tips om hvor man får ingredienser, hadde det vært flott! Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Du finner norske sider som også inneholder oppskrift på dette, men tror ikke du skal hive i hop NI3 med det første Les litt rundt emnet først ihvertfall. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Nitrogentriiodid lages av jodkrystaller og ammoniumhydroksid(fra 20% går fint). Det er et superfølsomt eksplosiv, som jeg ikke anbefaler å lage uten litt kjemikunnskaper. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 meget ustabil substans som ikke burde håndteres av uerfarne Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Det spørs nå vel litt på mengden..? Den brukes trossalt til practical jokes i Brainiac, hvor de smører det på f.eks stiftemaskinen og venter på at noen skal stifte.. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Hvis ikke du klarer å tolke den engelske guiden, burde du heller ikke begynne produktsjon av eksplosiver. Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 (endret) Den har jeg tolket i første post som du ser.. Det jeg ville her var mest bare norske former av og merker/forhandlere på ingrediensene. Grunnen til å få hele oversatt av en som kjenner nevnte detaljer var helst for enkelhets skyld, og slik at den posten kan ha nytte for flest mulig. (Forresten har språkkunnskaper og kunnskaper om eksplosiver ingenting med hverandre å gjøre, som et tips. ) Endret 18. september 2007 av toth Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 (endret) Ut fra hva som har blitt svart i denne tråden burde du kunne finne norske sider som omhandler dette. Hvis ikke du klarer å finne informasjon om det burde du ihvertfall ikke prøve å lage det Endret 18. september 2007 av cp-nilsen Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Hva om min foretrukne form for å finne ut av det jeg ønsker er å spørre her? Er det fryktelig galt av meg? Obviously.. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Hva om min foretrukne form for å finne ut av det jeg ønsker er å spørre her? Er det fryktelig galt av meg? Obviously.. 9518770[/snapback] Poenget med dette er at ved å la deg søke deg frem til det selv vil du sannsynligvis plukke opp masse nyttig informasjon på veien Så langt jeg vet (du har ikke gitt uttrykk for noe annet) har du lite peiling på eksplosiver, og å da gi deg en oppskrift rett i hånden ville vært mindre smart. Da er det bedre at du bruker litt tid på det. Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Som sagt har jeg jo allerede oppskriften, den står i første post.. Jeg har nå lekt min share med ymse "artige ting å lage i hjemmet" opp igjennom. Nå var uansett ikke dette noe jeg i første omgang hadde planer om å lage, mer nysgjerrighet etter å ha sett det på Brainiac. Er strengt tatt mer interessert i kunnskapen om "produktet", enn i selve pastaen. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Det jeg reagerte på var at du i føste post spesifikt spurte etter hva disse produktene heter på norsk og hvor man eventuelt kunne få tak i de. Nyskjærrighet er fint og man kan lære mye av kjøkkenbenk-kjemi. Men som nevnt tidligere; man lærer enda mer ved å jobbe seg gjennom prosessen som det er å komme fram til informansjonen. Dette er ikke riktig forum for en detaljert "kokebok-oppskrift" med norske produktnavn og tilgjengelighet. Det er mange unge mennesker her som for kaster seg over noe som virker kult uten å vite nok av konsekvensene som små variasjoner i et slikt eksperiment kan føre til. Du virker som du har nok erfaring og kunskap til å finne ut av dette selv uten at noen her skal behøve å gi deg og andre enkle snarveier. Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Greit, greit.. Men da kan vi diskutere selve eksplosivet i ferdig form, da.. Noen som har lagd/prøvd det? Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Jeg har ikke prøvd det enda, men har det jeg trenger Må få kjøpt meg noe laboratorieutstyr før jeg lager det. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 laboratorieutstyr?? Var vel ikke så mye utstyr som trengtes her utenom ting man finner på kjøkkenet? Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Ser ut til at det holder med et halvlitersglass og kanskje en mortar, ja.. Mulig han tenker på beskyttelsesbriller og sånt, det er jo forsåvidt ikke så dumt. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 laboratorieutstyr?? Var vel ikke så mye utstyr som trengtes her utenom ting man finner på kjøkkenet? 9519650[/snapback] Har laget diverse ting med mammas glassboller, plastbeger osv., men det er ikke å foretrekke Snakker ikke om avansert labutstyr, bare beger/kolber i borosilikat, rørepinner osv. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Har prøvd å lage litt, og det er ganske stilig. Men til praktisk tull liker jeg bedre sølvfulminat. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 meget ustabil substans som ikke burde håndteres av uerfarne 9517098[/snapback] Det er denne som er stabil når den er våt, men med en gang den tørker, kan den eksplodere av selv den minste vibrasjon? Lenke til kommentar
varmit Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 meget ustabil substans som ikke burde håndteres av uerfarne 9517098[/snapback] Det er denne som er stabil når den er våt, men med en gang den tørker, kan den eksplodere av selv den minste vibrasjon? 9520930[/snapback] Jess, det er stabilt vått men når det tørker kan et godt produkt nærmest detonere av egen vekt. Man skal ikke søle med det heller, når det da tørker har man mange flekker superfølsomt sprengstoff rundt i rommet.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå