~~Undertaker~~ Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Hei, har flytta inn i en kjellerleilighet. Det fins bare en telefonlinje i huset men hos meg er det bare kabelen som stikker ut. Har fullmakt fra huseieren om å gjør hva jeg vil for å få til ADSL til mitt bruk. Han skal ikke ha noe me den å gjøre. Problemet er at det ikke e noe som stikker ut men det er bare en hull i veggen til hans telefonett i huset. Fått med meg at jeg må kutte kabelen og lage et uttak for å plugge inn routeren. RJ45, RJ11 er noe jeg fikk med meg etter å ha lest her å leita på nettet. Har sett at eg kan kjøpe uttak på Biltema eller Clas Ohlson, men etter det sitter jeg fast. Noen som har no bra guide eller bilde som viser hvor og hvordan kabelen (de forskjellige fargene) skal bli koblet til? Lenke til kommentar
Goodtimes Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Når du bestiller linjen din setter telemontøren opp kontakt. Denne skal faktureres mot Telenor om det er første punktet i leiligheten. RJ-45 er den pluggen med åtte pinner som er på enden av nettverkskabelen din. RJ-11 er den typen plugg som har 6 pinner som i hovedsak kun brukes i forbindelse med telefon. Endret 16. september 2007 av Magnus_ Lenke til kommentar
~~Undertaker~~ Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 Det fins allerede en telefon i huset... Jeg prøver bare å få til en ekstra uttak i min etasje. Vil helst unngå montør, men de bør vel klare å fikse sånt i verste tilfelle? Lenke til kommentar
Goodtimes Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Er det ADSL i huset fra før da? Og du kun skal kable frem fra eksisterende switch/ruter/modem e.l.? Lenke til kommentar
~~Undertaker~~ Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 Jeg vet ikke om jeg postet i riktig kategori, men denne virket mest relevant. Det er ikke ADSL i huset, men så handler egentlig ikke spørsmålet mitt om ADSL. La oss si jeg har lyst å koble enn telefonsett til i nederste etasjen i huset mitt, slik at jeg har telefon både oppe og nede. Det jeg mangler er uttak nede og det fins annlegg for utakk.... En hull i vegen der en hel og fin telefonkabel stikker ut. Der har jeg lyst å montere enn 3-pins tlf uttak fra biltema. Hvordan gjør jeg det? Vet at jeg skal kutte kabelen og da ender jeg opp med en masse ledninger i forskjellige farger som skal plasseres i den 3-pins plastgreia. Prøver å finne en guide som forteller meg hvor jeg skal plassere dem, slik at jeg slepper montør. Men det ser litt dårligt ut med guides på nettet, så jeg tror jeg skal prøve å spør noen fagfolk ett eller annet sted. Er litt smådesperat for jeg orker ikke betale 900kr for en så liten ting. Klarer fint å koble opp ADSL på egen hånd, bare jeg har telefonuttak. Takk for svar så langt Lenke til kommentar
PerB Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Er litt smådesperat for jeg orker ikke betale 900kr for en så liten ting. Klarer fint å koble opp ADSL på egen hånd, bare jeg har telefonuttak. 9510005[/snapback] Ved oppkobling av bredbånd på telelinje må du ha en splitter ved inntaket (før første telefontilkobling). Slik jeg forstår det er det kun en linje inn (et kobberpar) som går til huseiers telefon. Du sier ingenting om rekkefølgen på den ledningen du ser og huseiers telefon. Stusser også litt på uttalelsen din "Problemet er at det ikke e noe som stikker ut men det er bare en hull i veggen til hans telefonett i huset." Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 (endret) Det rimeligste for deg er å avtale at du kan bruke samme linje som huseier. Da slipper du å betale kobberavgift på 60 kr pr mnd. Hvis denne linjen går til din leilighet så behøver du bare koble på en boks eller crimpe på connector for RJ45 på kabelen. Du må splitte signalene for ADSL og telefoni. Dette kan du gjøre ved å sette en adsl-splitter på hvert uttak. Dvs at du må ha en på huseierens telefon (evt flere) og det samme ved ditt modem. Alternativt kan du bruke en splitter ved første punkt i huset som Per B sier, men da må du legge egen linje videre. EDIT: På telefon er det bare å finne de to lederne som har spenning. Du kan enten koble til telefon på de og sjekke summetone eller måle 50VDC. Disse kobles så til #4 og 5 på RJ-45 eller koblingsboks. Endret 17. september 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
~~Undertaker~~ Skrevet 17. september 2007 Forfatter Del Skrevet 17. september 2007 Takk for svaret! Er alt i gang med arbeidet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå