agitator Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Hei. Kjøpte et EOS 400D for et par måneder siden, og har lekt en del med det. Mistenker at kit-objektivet ikke akkurat kom fra en god batch, så jeg har lyst til å kjøpe meg et nytt objektiv. Har skjønt at det finnes forskjellige objektiver til forskjellig bruk, men lommeboken tillater kun et objektiv, så da vil jeg ha noe som kan funke greit til det meste. Jeg tar en del bilder av dyr, samt portretter, men jeg tar gjerne bilder av månen om den skulle være ekstra fin å se på en kveld. Med kit-objektivet så blir månen bare en lysende kule. Har lest meg opp på lukkertid, blenderåpning og ISO-speed, og testet en del kombinasjoner, men ingen av detaljene fra månens overflate, som jeg kan se med det blotte øye, blir fanget inn på bildet. Gjør jeg noe feil, eller skyldes dette kvaliteten på kit-objektivet? Når det gjelder pris så ser jeg gjerne for meg at jeg kjøper et pent brukt objektiv til rundt 3000,- Endret 16. september 2007 av agitator Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Med kit-objektivet så blir månen bare en lysende kule. Har lest meg opp på lukkertid, blenderåpning og ISO-speed, og testet en del kombinasjoner, men ingen av detaljene fra månens overflate, som jeg kan se med det blotte øye, blir fanget inn på bildet. Gjør jeg noe feil, eller skyldes dette kvaliteten på kit-objektivet? 9507896[/snapback] Dette skyldes brukerfeil ja. En annen ting er at en 18-55mm er en god del knapt for å ta brukbare bilder av månen. Du må nok opp i 3-400mm. Angående innstillinger, dersom fullmmåen, prøv 1/400s , f/11 og ISO 400 så blir det nok bortimot rett skaru se. (lukker lik 1/ISO på blender 11) Angående objektiv; om du legger på 500,- får du en Tamron 17-50/2.8 Endret 16. september 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå