Camlon Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) Ok, jeg må bare oversette innlegget ditt. "Jeg vil ta fra skole, eldreomsorg, og andre velferdtilbud" siden de pengene går tross alt til slike formål. Dette er et ideologispørsmål og kan ikke diskuteres videre. Eurofag: Jeg tror du har sett det på norsk TV fordi jeg har flere ganger sett debatter i Senate på norsk TV. Tror heller på mine gamle ordentlige kilder enn en tilfeldig person på Internett. 9560914[/snapback] Hvofor betaler du da kun årsavgift når du har bil? Om pengene går til alt annet, hvorfor betaler ikke de som ikke har bil årsavgift, så betaler vi bilister heller veiavgift og får det man betaler for? Det er heller snakk om politikernes prioriteringer fremfor annet. Det er plass i budjsettet til veldig mye, deriblant kan pengene som vi betaler i årsavgift gå uavkortet til utbedring av veiene. Så går heller de andre milliardene vi betaler inn i avgifter til staten som på bensin, mat og ikke minst i skatt til utbedring av de andre tingene som eldreomsorgen, skole og velferdtilbudet. Men det innebærer da at politikkerne kanskje må kutte på frynsegoder som privat fly, super bil, super bil m/sjåfør, storpartyer på statens reginge etc. Er det bare jeg som finner det sykt at politikkerne kan ta seg slike friheter med våre penger? 9562554[/snapback] De har valgt å ha årsagift for å presse folk til å bruke mindre bil. Hadde det ikke vært målet så ville det vært tåpelig, Nå har det seg slik at de milliardene vi betaler til staten allerede går til velferdstilbud og det vil ikke bli noe mer penger tiil velferdstilbud ved å forsette å bruke dem på velderdstilbud. Derimot så vil pengene fra årsavgiften bli brukt på veier istedenfor velferdstilbud og dette vil føre til at du kutter i velferdstilbudene. Kuttet vil på langt nær ikke bli dekket av å fjerne de få frynsegodene til politikerene som egentlig er på veldig lave summer. Dette er ikke hundremeterskogen og her kan du ikke si ja takk begge deler. Det er ikke noe å diskutere. Du ønsker å ta penger fra velferdstilbudene og gi dem til veiene og så lenge det er din mening så respekterer jeg det, og det er et ideologispørsmål så det kan ikke diskuteres, men jeg respekterer ikke at du prøver å vri deg unnå sånn at det virker som om du får begge deler. Eurofag: Jeg hadde ingen kilder for det første argumentet. Jeg sa egentlig at det er mye reklame på TV-en i USA og det er sant. Nå sier jeg ikke at det ikke finnes debattprogrammer, men at det ikke er særlig vanlig lenger. Det er sikkert sant at du har vært i USA en gang og så et debattprogram, men jeg tror ikke på at det er vanlig sånn som det er i Norge. Endret 24. september 2007 av Camlon Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Eurofag: Jeg hadde ingen kilder for det første argumentet. Jeg sa egentlig at det er mye reklame på TV-en i USA og det er sant. Nå sier jeg ikke at det ikke finnes debattprogrammer, men at det ikke er særlig vanlig lenger. Det er sikkert sant at du har vært i USA en gang og så et debattprogram, men jeg tror ikke på at det er vanlig sånn som det er i Norge. 9562960[/snapback] Jeg vet ikke hva du legger i "sånn som det er i Norge." men din påstand var at debattprogrammene har forsvunnet helt, noe som altså er feil. Jeg mener da også at CNN kjører en del debatter i mindre format, gjerne med to deltakere. Jeg sa at jeg har vært publikum på et debattprogram en gang, mens debatter på TV har jeg sett mange ganger i USA. Men jeg foreslår at vi runder av dette sidesporet, siden det begynner å bli ganske off topic. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 De har valgt å ha årsagift for å presse folk til å bruke mindre bil. Hadde det ikke vært målet så ville det vært tåpelig, Nå har det seg slik at de milliardene vi betaler til staten allerede går til velferdstilbud og det vil ikke bli noe mer penger tiil velferdstilbud ved å forsette å bruke dem på velderdstilbud. Derimot så vil pengene fra årsavgiften bli brukt på veier istedenfor velferdstilbud og dette vil føre til at du kutter i velferdstilbudene. Kuttet vil på langt nær ikke bli dekket av å fjerne de få frynsegodene til politikerene som egentlig er på veldig lave summer. Dette er ikke hundremeterskogen og her kan du ikke si ja takk begge deler. Det er ikke noe å diskutere. Du ønsker å ta penger fra velferdstilbudene og gi dem til veiene og så lenge det er din mening så respekterer jeg det, og det er et ideologispørsmål så det kan ikke diskuteres, men jeg respekterer ikke at du prøver å vri deg unnå sånn at det virker som om du får begge deler. Funker det, bruker folk bilene mindre? Ser det slik ut? Nei, det funker heller dårlig. Det funker og dårlig og heve bensinprisene, folk bruker fremdeles bilen, og har i mange tilfeller faktisk 2 stk per hushold. Hvorfor funker det ikke? Fordi vi mangler et godt kollektivt tilbud. Så med andre ord, vi betaler et LASS med penger inn til staten som skal gå til utbedring av landet, og fremdeles har vi skoler som forfaller og må stenges, eldre som ikke får den omsorgen de trenger og veier som forfaller. Jeg hører du sier pengene går til det, men hvorfor ser vi ingen ting av det? Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Funker det, bruker folk bilene mindre? Ser det slik ut? Nei, det funker heller dårlig. Det funker og dårlig og heve bensinprisene, folk bruker fremdeles bilen, og har i mange tilfeller faktisk 2 stk per hushold. Hvorfor funker det ikke? Fordi vi mangler et godt kollektivt tilbud. Nei du har rett i at det ikke hjelper. Folk flest nyter den friheten det er med å ha egen bil kontra det å legge hverdagen opp etter busstabeller. Jeg tror smertegrensen for hvor dyrt det må bli for å kjøre for at folk skal slutte enda ikke er nådd. Bil er allerede såpass dyrt både i innkjøp og bruk og det viser jo bare at det er noe folk allerede strekker seg langt for å ha. Jeg tror derimot ikke et godt kollektivtilbud er tilstrekkelig for å få bukt med problemet. Jeg tror snarere man må innse at privatbilismen er kommet for å bli og heller tilrettelegge for dette. For min egen del skal i alle fall kostnadene ved det å ha bil skrus opp ganske mye før jeg i det hele tatt vurderer alternativ transport. Jeg synes allerede bensin er altfor dyrt, men om den hadde kostet det dobbelte så hadde jeg ikke kjørt mindre bil av den grunn. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) ... Jeg kjøper ikke bil, fordi jeg syntes det allerede er for dyrt å ha. Men alikevell suger kollektivtrafikken balle. I dag er det ingenting ved kollektivtrafikken som oppmuntrer folk til å la bilen stå hjemme. Ivvertfall ikke som jeg kan se. Endret 24. september 2007 av V-by Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 De har valgt å ha årsagift for å presse folk til å bruke mindre bil. Hadde det ikke vært målet så ville det vært tåpelig, Nå har det seg slik at de milliardene vi betaler til staten allerede går til velferdstilbud og det vil ikke bli noe mer penger tiil velferdstilbud ved å forsette å bruke dem på velderdstilbud. Derimot så vil pengene fra årsavgiften bli brukt på veier istedenfor velferdstilbud og dette vil føre til at du kutter i velferdstilbudene. Kuttet vil på langt nær ikke bli dekket av å fjerne de få frynsegodene til politikerene som egentlig er på veldig lave summer. Dette er ikke hundremeterskogen og her kan du ikke si ja takk begge deler. Det er ikke noe å diskutere. Du ønsker å ta penger fra velferdstilbudene og gi dem til veiene og så lenge det er din mening så respekterer jeg det, og det er et ideologispørsmål så det kan ikke diskuteres, men jeg respekterer ikke at du prøver å vri deg unnå sånn at det virker som om du får begge deler. Funker det, bruker folk bilene mindre? Ser det slik ut? Nei, det funker heller dårlig. Det funker og dårlig og heve bensinprisene, folk bruker fremdeles bilen, og har i mange tilfeller faktisk 2 stk per hushold. Hvorfor funker det ikke? Fordi vi mangler et godt kollektivt tilbud. Så med andre ord, vi betaler et LASS med penger inn til staten som skal gå til utbedring av landet, og fremdeles har vi skoler som forfaller og må stenges, eldre som ikke får den omsorgen de trenger og veier som forfaller. Jeg hører du sier pengene går til det, men hvorfor ser vi ingen ting av det? 9563182[/snapback] Jeg har ingen planer om å diskutere om pengene burde gå til vei, eller ikke siden det er et ideologispørsmål. Jeg forklarte deg bare hvorfor det er slik og høyere priser fører til mindre bilisme. Det er gjerne folk i sentrum som ikke gidder å skaffe seg bil og andre velger å ta T-banen til sentrum istedenfor å ta bilen sånn som det f.eks var vanlig i Milwaukee. Det fører også til færre biler siden det koster mer penger å ha to biler og da vil gjerne fattige familier droppe å ha 2 biler. I Milwaukee så var det vanlig at fattige familier hadde 2 biler og rike familier hadde en bil per familimedlem som kan kjøre. Dette er ren markedsøkonomi. Ser vi ikke noe tiil det? Sist gang jeg skjekket så var det en lærer som underviste meg og 20 andre som koster 400000 i året med et skolebygg som ble pusset opp for mange millioner, masse folk med lønninger som hjelper meg med diverse ting på skolen som f.eks. helsesøsteren og administrasjonen. Det har blitt kjøpt dataer, laserskrivere, printere for flere hundre tusen som jeg kan bruke og i kjemien så er du masse utstyr så jeg kan utføre kompliserte ekspirimenter uten mangel på utstyr. Alt dette får jeg gratis og jeg ser ikke meg selv punge opp med 50000 kroner hvert år. Dette er bare skolen og det er en rekke andre felt hvor jeg får alt gratis og likeledes med deg. Så kommer du her og sier at vi ikke ser noen effekter av pengene som blir brukt. Skal velferdstibudene bli bedre så må mer penger bli brukt, men de har vi ikke og det er ikke politisk vilje for å øke skattene for å få dem. Og det virker som du heldigvis innså at å få årsavgiften til å gå bare til veier vil føre til at du kutter i velferdstilbudene. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 Ser vi ikke noe tiil det? Sist gang jeg skjekket så var det en lærer som underviste meg og 20 andre som koster 400000 i året med et skolebygg som ble pusset opp for mange millioner, masse folk med lønninger som hjelper meg med diverse ting på skolen som f.eks. helsesøsteren og administrasjonen. Det har blitt kjøpt dataer, laserskrivere, printere for flere hundre tusen som jeg kan bruke og i kjemien så er du masse utstyr så jeg kan utføre kompliserte ekspirimenter uten mangel på utstyr. Alt dette får jeg gratis og jeg ser ikke meg selv punge opp med 50000 kroner hvert år. Dette er bare skolen og det er en rekke andre felt hvor jeg får alt gratis og likeledes med deg. Så kommer du her og sier at vi ikke ser noen effekter av pengene som blir brukt. La meg fortelle deg en annen historie. Da jeg gikk på barneskolen måtte mine foreldrene kjøpe kalkulatorer til oss elever fordi skolen ikke hadde råd til å kjøpe inn og låne ut. Dette på en skole med toppen 10 elever per klasse. Vi fikk og utdelt 1 blyant og 1 viskelær i månden og ble man fri for det måtte foreldrene kjøpe inn til oss, skolen hadde ikke råd til det. Kjemiforsøk og biologiforsøk ble kun gjort 3 ganger i halvåret fordi skolen ikke hadde penger til å ha oftere, dette til tross for det som sto i lærerplanen. Samme gjaldt skolekjøkken, kun 1 klasse fikk skolekjøkken på timeplanen, 2 ganger i uken. Men vi kunne bare lage mat 2 ganger i månden fordi skolen ikke hadde penger til det. Datamaskiner hadde vi bare 2 av og disse var i så dårlig stand at det var sykt. I gymsalen hadde vi heller dårlig med utstyr, fordi det som var, var meget gammelt og farlig å bruke og vi fikk aldri nok penger til å kjøpe inn nytt. Selve salen var farlig å være i men skolen hadde ikke råd til å pusse den opp så det måtte være slik. Gressmatten bak skolen var i veldig dårlig forfartning men den kunne heller ikke pusses opp grunnet dårlig råd. Når det gjaldt skolebøker fikk vi heldigvis dette av skolen, men grunnet kostnadene de innebar når de måtte kjøpes inn, måtte skolen spare penger i månder om ikke år før et eventuelt kjøp av nytt materiell. Så kommer vi over til videregående. Her hadde vi det litt bedre. Men her måtte vi kjøpe inn alt, skolebøker, skolesaker, materiell og det som trengtes. Jeg regner med at mine foreldre brukte i underkant av 40 000 bare på meg til å kjøpe inn skolemateriell for 3 år på videregående skole. Jeg er minst i en flokk på 3 så du kan selv regne matten. Vi fikk ikke kjemiforsøk så veldig ofte grunnet pengene samt flere klasser, så alt måtte fordeles mellom de forskjellige klassene. Det samme gjaldt biologi som måtte dele med flere trinn. Så la meg spørre deg, hvorfor må man kjøpe inn bøker og materiell i slik stil, når man betaler inn så mye penger til "velferden" som du sier? Hvorfor er det ikke mulig å kjøpe inn bøker og låne ut, og kjøpe inn materiell som ark og blyanter og dele ut? Vi hadde gratise skriveark, men der var margen stappet med reklame for cola og alt annet. Så vi lever i et rikt land hvor vi gir mye til velferden, men har ikke "råd" til å kjøpe materiell til skolene? For ikke å snakke om alle de skolene som står og forfaller. Barne og ungdomsskolen i Svolvær f.eks har måtte stenge deler av skolen grunnet brannfaren. De kan ikke pusse den opp for det har de ikke råd til. Man kan heller ikke bruke skolens gymsal i stor skala grunnet brannfaren. Det kan heller ikke utbedres grunnet dårlig råd. Er dette tegn på velferd? Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Jeg regner med at mine foreldre brukte i underkant av 40 000 bare på meg til å kjøpe inn skolemateriell for 3 år på videregående skole. Jeg er minst i en flokk på 3 så du kan selv regne matten. 9565296[/snapback] Hva slags mystisk linje gikk du på, egentlig? Til 3. året mitt måtte jeg skaffe åtte bøker, noe som kostet meg i underkant av 2500 kroner. La oss si at du trengte så mye som 13 bøker. Hvert eneste år. Og at du ikke fikk en eneste brukt. Selv med slike utgifter vil du bare ha brukt litt over halvparten av 40 000. Eller kanskje du var en særs ivrig elev som brukte 5-6 skriveblokker i uka? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Bear^: Du er heldig. De bruker ihvertfall 40000 kroner bare på å gi deg lærere og her sitter du å syter på at de ikke gir deg mer. Sannsynligvis så har skolen din dårlig økonomi fordi så mye penger blir brukt på lærere, men det er jo helt latterlig at klassene dine er så små og det er egentlig å kaste bort penger i vinduet. Tenk heller litt på hvor mye penger som faktisk blir brukt på deg og slutt å kom med løgner om at du ikke ser at skattepengene blir brukt på noe. Hvilken spesiell linje er du går på siden du måtte betale 40000 kroner. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 25. september 2007 Forfatter Del Skrevet 25. september 2007 Bear^: Du er heldig. De bruker ihvertfall 40000 kroner bare på å gi deg lærere og her sitter du å syter på at de ikke gir deg mer. Sannsynligvis så har skolen din dårlig økonomi fordi så mye penger blir brukt på lærere, men det er jo helt latterlig at klassene dine er så små og det er egentlig å kaste bort penger i vinduet. Tenk heller litt på hvor mye penger som faktisk blir brukt på deg og slutt å kom med løgner om at du ikke ser at skattepengene blir brukt på noe. Hvilken spesiell linje er du går på siden du måtte betale 40000 kroner. 9572009[/snapback] Foreldrene mine brukter 40k på min skolegang når det var staten som skulle tatt regningen, ikke dem. Hvorfor du hele tiden sier at jeg syter, skjønner jeg ikke, har jeg ikke lov å påpeke ting som jeg synes er feil med landet uten at folk som deg skal komme rundt å si at jeg syter? Er faktisk folk som meg som endrer landet, mens folk som aksepterer alt endrer ingen ting. Jeg spurte deg og et direkte spørsmål som jeg synes du kan svare på, vitner det om god velferd som du hele tiden har sagt at alle pengene jeg gir til staten går til. Om du lurer på hva det er jeg har gått slags linje så er det vanlig almenfaglig. Bøkene alene kom på rundt 5000 kr per år, så hadde man slike ting som skolemateriell, skriveblokker og annet som trengtes for å fullføre skolegangen. I alt regner jeg med at mellom 30 og 40k ble brukt per unge i søskenflokken min på 3. Har jeg sagt på noen måte at vi ikke har det bra? Jeg påpeker ting som jeg synes ikke henger på greip, har jeg ikke lov til det, skal jeg bare rulle rundt og akseptere det eller skal jeg si det jeg mener? Folk som deg irriterer vettet av meg, for dere mener at vi bare skal la oss rompekjøre av staten og ikke engang kreve vaselin. Joda, vi har det godt her vi bor, men det er mange ting med landet som ikke henger på greip, og da mener jeg at man må si fra om det og. Eller skal vi bare fortsette å bli rompekjørt av staten? Lenke til kommentar
molna Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Jeg har bodd i England i 5 år nå, og bodde i Norge i 26 år før det. London er en sterk kontrast til landsbyen i Nord-Trøndelag der jeg kommer fra. Vi kommer til å flytte tilbake når vi føler for det. Alt er billigere enn i Norge her, med ett unntak: boligpriser. Vi leier kun, men betaler 23k/mnd i husleie + bydels-skatt på 3k/mnd og strøm osv, til sammen nesten 30k/mnd , 350.000 kroner/år. På landsbygda i Norge kunne vi kjøpt et hus for den prisen... Men altså, alt annet er billigere. Biler er 35% av norsk pris, mat er halv pris, ØL er halv pris (PS: dette er viktig), merkeklær er nesten gratis (i allefall på TK-Maxx) og skatten er lavere, tror jeg betaler 32% skatt. Det å reise er også billigere, derfor bruker vi mye tid på å reise rundt i verden mens vi bor her. Lønningene er selvsagt høyere her i London enn i f.eks Oslo. Det jeg hater mest her er trafikken, og da ikke bare her i London, men England generelt. Det er 9km fra heim til jobb, på dette bruker vi normalt 25-30 minutter med bilen og 12-15 minutter med motorsykkelen. I ekstreme tilfeller kan det ta opp til ei time med bilen (mandag morgen, fredag kveld, regn...). Buss til jobb tar ca 45 minutter (annen veirute) og det er ikke t-bane der vi bor. Vi har ALT her, av butikker, natur, kultur, folkeraser osv. Hva som er best? Nei, det har jeg ikke noe klart svar på. Vi trives svært godt her, men det blir godt å flytte tilbake til rolige Norge også. Jeg tror Norge er ETT av de beste landene i verden. Det er i allefall ingen stor terror-risiko der PS: mamma, hvis du leser dette så er det på tide å sende over en ny pakke med brunost. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Hva er det som er kriteriene for å kåre verdens beste land å bo i? Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Hva er det som er kriteriene for å kåre verdens beste land å bo i? 9577798[/snapback] Det er høyst subjektivt og il variere enormt fra person til person. Men mange omtaler feilaktig FNs statistikk over land med den høyest gjennomsnittlige levestandarden som en liste over "verdens beste land å bo i". Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) Bear^: Kan du fortelle litt mer detaljer på hva du brukte de 25000 som du ikke brukte på skolebøker til. Fikk du ikke en eneste bok brukt og klarte ikke å selge en eneste og hadde du rundt 13 nye bøker hvert år? De har allerede brukt minimum 500 000 kroner bare på deg for at du skal få gå på skolen, mens her sitter du å klager over at du måtte betale for skolebøkene dine og krever at Staten skal betale for de dyre arbeidsvane dine. Nå er de nye skolebøkene til og med gratis og det eneste du trenger er. 13 notatbøker: 150 kroner Penner: 100 kroner Blyanter: 40 kroner Annet diverse (Viskelær, linjal, korekturlakk, etc. ): 200 kroner Kalkulator for resten av livet ditt: 900 kroner Penal: 70 kroner Papirholder: 100 kroner Det blir 1560 kroner og ting som kalkulator, papirholder, linjal trenger du bare å kjøpe en gang. Dermed så blir det bare 560 for de neste årene og du skulle liksom opp i 40k? Ja, sikkert... Dette er bare småpenger og ved at du må betale for noen få ting selv så betyr det at du tar bedre vare på tingene dine. At vi er et velferdsland betyr ikke at vi har ubegrenset med penger og dermed så blir noen ting prioritert foran andre ting og det ser ikke ut som om du klarer å forstå det. Kan du skrive om spørsmålet ditt, fordi det er uforståelig. Hva vitner om god velferd? Folk som deg er irriterende fordi at du kommer ingen vei med syting. Det vi trenger er konstriktiv kritikk hvor man ser på hva som faktisk er mulig å forandre, istedenfor å se etter hvordan man ønsker at alt skal være. Du syter fordi du sier at alt på skolen burde være gratis uten å fortelle hvor du skal ta pengeen fra. Hadde du sagt "Jeg ønsker å øke skattene sånn at vi får bedre velferd" så ville det vært konstruktiv kritikk. Endret 26. september 2007 av Camlon Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 Kan du fortelle litt mer detaljer på hva du brukte de 25000 som du ikke brukte på skolebøker til. Fikk du ikke en eneste bok brukt og klarte ikke å selge en eneste og hadde du rundt 13 nye bøker hvert år? Rundt 5k på skolebøkene og 3-6k i diverse skolemateriell og andre skoleutgifter, rundt regnet 10-12k i året, pluss/minus. 3 år blir det da 30-40k,. Hvorfor jeg ikke kjøpte en bok brukt? For det var ikke mulig. Pensumlisten ble endret vært år da jeg gikk på skolen, for hele skolen. De bøkene som jeg hadde var det ingen som ville kjøpe og de bøkene folk ville selge ville ingen kjøpe, fordi de var ikke på pensumlisten og enkelte ting man trengte var ikke i disse "eldre" bøkene, så da hadde man ikke mye valg, kjøp nye. Den billigste skoleboken jeg kjøpe på bokhandleren kostet 200 kr og det var den tynne lefsen de kalte formelhefte. Resten lå på en prislapp mellom 700 og 900 kr. De har allerede brukt minimum 500 000 kroner bare på deg for at du skal få gå på skolen, mens her sitter du å klager over at du måtte betale for skolebøkene dine og krever at Staten skal betale for de dyre arbeidsvane dine. Nå er de nye skolebøkene til og med gratis og det eneste du trenger er. Gi fan med det der, jeg klager på ingen måte på foreldrene mine men igjen sier jeg, jeg påpeker ting med staten jeg ikke liker. Jeg måtte ikke betale for noe, for jeg hadde ikke noe å betale med for jeg fikk ingen stipend heller. Er det ikke sagt at skolegangen skal være gratis til du fyller 18? At vi er et velferdsland betyr ikke at vi har ubegrenset med penger og dermed så blir noen ting prioritert foran andre ting og det ser ikke ut som om du klarer å forstå det. Som privajet og privatbil til politikkerne, fester til politikkerne og andre goder til politikkerne? Ja snakker om prioriteringer, hva er så spesielt med disse herssens dottene som gjør at de fortjener de godene de har? Eller er det bare fordi de har delegert dem til seg selv at de har dem? Hvilken prioriterer er det de setter så høyt, når det ikke er elderomsorgen, ikke helsevesenet, ikke skolene, ikke veiene eller folket? Hva er det de da prioriterer? Folk som deg er irriterende fordi at du kommer ingen vei med syting. Det vi trenger er konstriktiv kritikk hvor man ser på hva som faktisk er mulig å forandre, istedenfor å se etter hvordan man ønsker at alt skal være. Du syter fordi du sier at alt på skolen burde være gratis uten å fortelle hvor du skal ta pengeen fra. Hadde du sagt "Jeg ønsker å øke skattene sånn at vi får bedre velferd" så ville det vært konstruktiv kritikk. Du blabrer om syting, yet gjennom hele tråden har du ikke gjort noe annet enn å syte over min syting. Du snakker om konstruktiv kritikk, men det nærmeste du har kommet konstruktiv kritikk setter du i hermetegn. Så hvem er stypeisen, mannen som forsøker å påpeke feilene ved landet eller mannen som prøver å påpeke at alle andre enn ham selv syter? Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Når ambulanser o.l såvidt klarer å komme seg forbi i trafikken pga at veiene er altfor smale, så sier det meg at veinettet er for dårlig. Dårligere veier=dårligere helsetilbud. Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Hvor er disse privajetene og heftige festene til politikerene som stadig nevnes? Lenke til kommentar
Ponzi Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Vi har det kjempebra i Norge, bare lær deg å leve med det. Det finnes alltid ting å forbedre og folk som mener at det burde vært prioritert anderledes. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 (endret) Bear: Jeg kan regne og kan dermed regne ut 25000/3= 8333.3... per år til skolemateriell. Jeg ba deg om å gi en detaljert beskrivelse av hva du kjøpte sånn som den listen jeg fant opp. Det eneste som ikke er gratis idag er personlige eiendeler og grunnen til at det ikke er gratis er fordi at det får elevene til å ta vare på utstyret sitt mye bedre og man kan dermed bruke pengene på andre ting som vil ha større effekt. Skolebøkene kostet mellom 200 og 500 kroner nye og hvis bokhandelen i bygda du bor i lurte dere så burde du ha nok vett til å kjøpe bøkene på Internett. Formelheftet i matte kostet 30 kroner i Oslo. Hvis du ikke kjøpte en bok brukt så betyr det at du kunne ha solgt alle bøkene dine. Hvorfor er ikke det med i beregningene dine eller brukte du enda mer på skolemateriell. Slutt å komme med de latterlige utsagnene dine om at politikerene bruker masse penger fra skattebetalerene til fetster, etc. Jeg utfordrer deg til å komme med en liste over hvor mye penger de bruker på slike ting som selvfølgelig ikke inkluderer lønninger og ting som ikke blir betalt av skattebetalere som f.eks penger til kampanje. Du forsto kanskje ikke hvor jeg ville med å si at 500000 kroner av skattebetalerenes penger har blitt brukt for at du har fått gå på skole og det er ikke foreldrene dine som har betalt. Det er faktisk slik at enorme summer blir brukt på deg og du sier her at du ikke ser effektene av skattebetalerenes penger. Dette har da selvfølgelig ingenting med foreldrene dine. At de bruker så mye penger bare for at du skal gå på skolen burde gi deg en forståelse for at det blir faktisk brukt mye penger på skolen. Det står ingen steder i Norges Lover at skolen skal være gratis til du er 18. Å syte er å komme med klaging uten å forholde seg til den virkelige verden og fortelel hvordan det skal forbedres. Du minner meg om en liten unge som får nesten alt han peker på, men klager forsatt fordi han får ikke alt. Som jeg sa før, hadde du sagt "Jeg vil ta fra eldreomsorgen for å gjøre skolen bedre så ville jeg respektert din mening" for det er konstruktiv kritikk hvis du begrunner det, men når du kommer. "Politikerene rævkjører oss og stjeler penger fra oss til å ha fester og hvis de ikke hadde det så hadde alt vært perfekt" så blir det bare latterlig. Jeg kritiserer deg og ikke det norske systemet og jeg har begrunnet meningene mine ved å si hva som er galt med tankegangen din, hvorfor og hvordan du kan forbedre den. Endret 28. september 2007 av Camlon Lenke til kommentar
froken Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Norge er faktisk et sykt bra land å bo i. Sammenlignet med USA også. Man merker det ikke før man selv bor i utlandet, og opplever kulturen og hverdagen rundt seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå