Gå til innhold

Norge, verdens beste land å bo i?

Bear^

Anbefalte innlegg

50 millioner er et helt feil tall.....Det er beregnet at det vil koste staten 40mrd kroner å ruste opp veiene til et akseptabelt nivå. Du har kansje sett feil på noen nuller? :D

Det meste med infrastruktur i Norge koster mer enn i andre land for å utbedre. Det er ikke mange land som har like mye fjell og daler som oss som har like godt veinett. I Norge må vi sprenge i fjellet, plane ut, sikre fjellet og mye mer før vi kan begynne å tenke på å hive ut asfalten. I mange land kan man bare finne en spade og begynne å spa det ut. Detg er beregnet at det koster mellom 80 000 og 120 000 kroner PER METER å bygge firefelts motorvei i Norge.

vi kan jo alltids bruke alle pengene i oljefondet nå med en gang og drite i konsekvensene det får senere. Om noen tiår driter vi ikke ut penger fra nordsjøen og da har vi mistet en tredjedel av inntektene i Statsbudsjettet og da kan du glemme alt du får idag gratis av staten. Det blir for dumt å si at vi kan bruke pengene når noen av Norges beste økonomer og ledere sier det motsatte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruke oljefondet? Hvorfor.

Så står vårs neste genrasjon der, uten olje og null penger. Oljefondet er jo til den tiden når olja tar slutt, sånn vi har penger et par år til vi får bygget opp en ny pengemaskin.

Dessuten, Norge er kanskje verdens beste land å bo i, på noen punkter, men vi er langt fra perfekte.

9512281[/snapback]

Og hva godt gjør oljepengene neste generasjon hvis de må rette på alle feil som vi hadde mulighet til å gjøre, men ikke gad gjøre noe med?

Hva gjør det godt for neste generasjon hvis de må bruke 70% av pengene bare for å få veiene opp til brukbar standar? Hvorfor kan ikke vi da tenke på neste generasjon og bruke litt penger slik at de slipper å bruke mer eller mindre alle pengene på noe vi kunne gjort uten nevneverdige problemer?

Vi har oljen i dag, den tjener oss penger. Hvorfor kan vi ikke bruke litt av de pengene i dag mens vi har et innkom av penger, istede for å vente til oljekildene er tømt og vi ikke har noe innkom?

Den dagen jeg kom hjem fra min Sør-Amerika tur i 2001 skjønte jeg hvor godt vi har det.

Folk ute i den store verden har store nok problemer med å skaffe mat og ha tak over hodet!

For å sette det litt i perspektiv:

Den siste nyhetsmeldingen jeg så før jeg reiste hjem til Norge var at det hadde vært 29 mord i Rio de Janeiro i løpet av den siste helgen.

De første nyhetene tilbake i norge var hovedsaken en barnemat som var lovlig i hele europa og ikke i norge pga noe innhold!! Første jeg tenkte var: hvordan kan vi vite bedre en hele resten av europa? Det andre jeg tenkte: Fy f... så godt vi har det i Norge!!

Man må videre være klar over at det vi kaller fattigdom her i Norge blir ansett som ganske velstående i de fleste andre land. Dvs fattigdomsgrense og målingen for denne er gjort etter Norske forhold. Vegene her er kanskje ikke de beste i Europa, men utenfor Europa (som faktisk bare er en liten del av verden) har vi svært god infrastruktur...

Hva sa jeg om koffert diskusjon? I denne diskusjonen driter jeg i hele verden, jeg snakker om Norge her og ikke andre land. Jeg påpeker de sider med Norge som ikke err noe bra med landet, jeg har aldri benektet at vi ikke har det godt, men vi kunne hadt det bedre om vi brukte litt tid og ressurser på det.

Kan nå ta et eksempel med veiene. I stede for at staten tar et engangsbeløp på å ruste opp veistrekninger, bruker de heller penger vært år på å flekke i asfalt i hull her og der. Det må jo koste mer å flekke asfalt i hull vært år fremfor å legge nytt dekke som holder 5 år om ikke mer.

Lenke til kommentar
Og hva godt gjør oljepengene neste generasjon hvis de må rette på alle feil som vi hadde mulighet til å gjøre, men ikke gad gjøre noe med?

Hva gjør det godt for neste generasjon hvis de må bruke 70% av pengene bare for å få veiene opp til brukbar standar? Hvorfor kan ikke vi da tenke på neste generasjon og bruke litt penger slik at de slipper å bruke mer eller mindre alle pengene på noe vi kunne gjort uten nevneverdige problemer?

Vi har oljen i dag, den tjener oss penger. Hvorfor kan vi ikke bruke litt av de pengene i dag mens vi har et innkom av penger, istede for å vente til oljekildene er tømt og vi ikke har noe innkom?

...

Kan nå ta et eksempel med veiene. I stede for at staten tar et engangsbeløp på å ruste opp veistrekninger, bruker de heller penger vært år på å flekke i asfalt i hull her og der. Det må jo koste mer å flekke asfalt i hull vært år fremfor å legge nytt dekke som holder 5 år om ikke mer.

9513410[/snapback]

"Innkom"?

Det er ikke slik at alle oljepengene (som er et veldig upresist ord) går rett inn på fondskontoen. Det er heller ikke slik at Norge uten oljen ville være et fattig land. Per i dag kommer bare rundt 1/3 av eksportinntektene fra petroleumssektoren. Og den dagen oljen tar slutt (hvilket selvsagt er en gradvis prosess, som allerede skjer) vil kronen bli svakere og Norge et mer konkurransedyktig land ellers i industrien. Så du tar nok feil dersom du tror at vi kommer til å kjøre rundt i hest og kjerre og spise råtne poteter når oljeinntektene uteblir.

Så til det du egentlig spør om. Når vi har et oljefond, er det nettopp fordi vi skal sikre fremtiden. Det gjøres best ved å spare pengene, og la neste generasjon bruke dem. Å bruke pengene på veier, skoler og slikt idag, er mindre lønnsomt: Veier og skoler slites.

En annen sak er det at oljefondet skal gå til pensjoner, og slettes ikke til infrastruktur o.l. Jeg tror det er underdekning i pensjonen på rundt en billion. Dette fordi - etter hva jeg har forstått - det til enhver tid er de arbeidsføre som før på de gamle, istedetfor at hver enkelt sparer sin egen pensjon gjennom yrkeslivet. Om dette er klokt, kan saktens diskuteres.

Når du sier at det er billigere å legge ny vei fremfor å flikke på gamle veier, tror jeg du tar feil. Det koster faktisk svært mye å bygge veier (100 000 per meter motorvei?), og dersom veien blir i god nok stand ved å utbedre her og der, sparer man jo store summer.

Lenke til kommentar
Når du sier at det er billigere å legge ny vei fremfor å flikke på gamle veier, tror jeg du tar feil. Det koster faktisk svært mye å bygge veier (100 000 per meter motorvei?), og dersom veien blir i god nok stand ved å utbedre her og der, sparer man jo store summer.

9513801[/snapback]

såppas mye for mototvei?

Veiene blir heller ikke i bedre stad av å bli lappet hele tiden. Veiene blir jo bare mere og mere hullete og humpete av det.

Og når begynte man å lage motorveier i norge? Det er en ting vi kunne trengt mange steder. Vi har vel rundt 200KM med motorvei i norge. Hvis vi legger på et ett tall foran vårt tall, så nermer vi oss så mange KM vår nabo har...

Veiene i norge bare ligger og forfaller, og hvert år blir prislappen på å få fikset opp igjen veiene større og større.

Lenke til kommentar
Man må videre være klar over at det vi kaller fattigdom her i Norge blir ansett som ganske velstående i de fleste andre land. Dvs fattigdomsgrense og målingen for denne er gjort etter Norske forhold. Vegene her er kanskje ikke de beste i Europa, men utenfor Europa (som faktisk bare er en liten del av verden) har vi svært god infrastruktur...

Det er alltid det jeg synes er morsomt, å sammenlikne sør-amerika eller afrika med Norge og så si at Norge er det bra land siden man vet at ikke lar seg måle med resten av vest-europa.

Greit nok at Norge har hullete veier, elendig eldreomsorg, dårlig helsetjeneste, dårlig politikere, dårlig skole og dårlig mat (dvs frukt, poteter bla.) som også er overpriset, men å skryte over Norge slik som det gjøres i dag? :yucky:

Problemet er at Norge har alt for mye penger og for få innbyggere. Man sitter på pengehauen og vet at, selv om man gjøre noe feil gjør det egentlig ikke noe. Politikeren har jo heller ikke det ansvaret siden landet "er så lite". Det finnes utrolig mange byggeprosjekter som har kostet millioner av kroner som ikke har bidratt med noe. F.eks. den ene broen som koster 2 milliarder et sted i nord norge. Og når f.eks. noen klager over et eller annet blir det sakt at man skal tenke på de stakkars barna i afrika.

Lenke til kommentar

Det er alltid det jeg synes er morsomt, å sammenlikne sør-amerika eller afrika med Norge og så si at Norge er det bra land siden man vet at ikke lar seg måle med resten av vest-europa.

Greit nok at Norge har hullete veier, elendig eldreomsorg, dårlig helsetjeneste, dårlig politikere, dårlig skole og dårlig mat (dvs frukt, poteter bla.) som også er overpriset, men å skryte over Norge slik som det gjøres i dag? :yucky:

Problemet er at Norge har alt for mye penger og for få innbyggere. Man sitter på pengehauen og vet at, selv om man gjøre noe feil gjør det egentlig ikke noe. Politikeren har jo heller ikke det ansvaret siden landet "er så lite". Det finnes utrolig mange byggeprosjekter som har kostet millioner av kroner som ikke har bidratt med noe. F.eks. den ene broen som koster 2 milliarder et sted i nord norge. Og når f.eks. noen klager over et eller annet blir det sakt at man skal tenke på de stakkars barna i afrika.

9519241[/snapback]

Ja du har et poeng her :thumbup:

Samtidig tviler jeg ikke på at Norge kanskje har den høyeste gjennomsnittlige levestandarden, for det er vel det som måles i disse UN målingene?

Uansett, det finnes masse mennesker både i Europa og Nord Amerika som har en langt høyere levestandard enn man har i Norge, selv om snittet i Norge allikevel kanskje er høyere.

Lenke til kommentar
Og når begynte man å lage motorveier i norge? Det er en ting vi kunne trengt mange steder. Vi har vel rundt 200KM med motorvei i norge. Hvis vi legger på et ett tall foran vårt tall, så nermer vi oss så mange KM vår nabo har...

9519165[/snapback]

Mhm, vi trenger ikke ta hensyn til at Norge er et helt forferdelig land å bygge veier i, for vi må jo ha like mange meter med motorvei som vår flate nabo.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

9519165[/snapback]

Mhm, vi trenger ikke ta hensyn til at Norge er et helt forferdelig land å bygge veier i, for vi må jo ha like mange meter med motorvei som vår flate nabo.

9522035[/snapback]

Sjekk forskjellen i topografi! Har vi da det samme utgangspunkt/utfordring?

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke klage og syte på noen ting egentlig.

Utenom helsevesenet. Det er ett stykke offentlig sektor jeg dessverre har vært innom en del, og skal innom i fremtiden også. Jeg har opplevd uhyggelig mye rart som har skjedd der. Legene er ikke det jeg beskriver som leger, de skriver ut papir, flytter papir, stempler papir. Fastlegen min har ikke tid til å undersøke meg engang. Han er mer opptatt av at papirarbeidet går i orden.

Det siste faenskapet i dette er ca. 6 måneder ventetid på en undersøkelse, som tar ca. 5-10 minutter. 6 måneder med ubehag og smerter er LENGE, bare så det er sagt.

På plussiden har vi sykepleierne. Ingen, ingen og ingen får mer respekt av meg enn sykepleiere. Uten dem hadde norsk helsevesen vært fullstendig nytteløs.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Så galt som vi gjør det, så er det alltid noen som vil gjøre det verre.

9522241[/snapback]

I mangel på egen suksess, kan så gjerne andres udugelighet duge som trøst.

Lenke til kommentar

Norge er verdens beste land. Ferdig. de som ikke vill bo her, flytt hvis du ikke er fornøyd.. blir så irritert når jeg hører feks. innvandrere som sier feks "norge er et drittland".... De er bare heldige som får lov til å komme hit. De burde være evig taknemlige!! hva er det vi får igjen, vold og dritt

NB!! (dette er ikke en generalisering) jeg har ikke noe imot innvandrere generelt

Lenke til kommentar
Norge er verdens beste land. Ferdig. de som ikke vill bo her, flytt hvis du ikke er fornøyd.. blir så irritert når jeg hører feks. innvandrere som sier feks "norge er et drittland".... De er bare heldige som får lov til å komme hit. De burde være evig taknemlige!! hva er det vi får igjen, vold og dritt

NB!! (dette er ikke en generalisering) jeg har ikke noe imot innvandrere generelt

9522930[/snapback]

Så nå er vi altså best på alt?

Tror kanskje du kan ha godt av å utvide horisonten din bittelittegranne.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
det har jeg ikke sagt.. det jeg sier er at Norge er et av verdens beste land å bo i og at det er INGEN vits i å klage...

9529275[/snapback]

Det blir jo høyst subjektivt. For deg er Norge verdens beste land å bo i, på samme måte som mange andre har sine egne hjemland som verdens beste land å bo i.

At vi har den høyest gjennomsnittlige levestandarden, betyr jo ikke at Norge er verdens beste land å bo i for alle.

Lenke til kommentar
Blir Norge et bedre land av at ingen klager?

9529390[/snapback]

Nei, men Norge blir ikke et bedre land hvis man bare syter. Det er en forskjell på klaging og syting og det er at klaging er konstruktiv kritikk, mens syting er bare å klage på alt uten å tenke på hvs som er mulig eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Blir Norge et bedre land av at ingen klager?

9529390[/snapback]

Nei, men Norge blir ikke et bedre land hvis man bare syter. Det er en forskjell på klaging og syting og det er at klaging er konstruktiv kritikk, mens syting er bare å klage på alt uten å tenke på hvs som er mulig eller ikke.

9529900[/snapback]

Begge deler er like bortkastede etter min mening. Kom med konstruktive forslag til forbedringer heller, så snakker vi butikk, tror jeg da.

:)

Lenke til kommentar

Om vi er verdens beste land å bo i, hvorfor er det så mange ting som ikke henger på greip?

9506695[/snapback]

Jeg mener du blander kortene. Det at vi er verdens beste land å bo i, betyr ikke at vi er verdens beste mennesker. Dessverre er vi utsatt for den menneskelige faktor vi og. Tror det kommer til å koste flesk å kjøpe seg fri fra den svakeligheten... :)

9512197[/snapback]

I-d-e-o-l-o-g-i

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...