Abnegation Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Er det noen som kan nevne noen likheter og ulikheter mellom hvordan Norge var på 1800-tallet og hvordan dagens u-land er? Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Er det noen som kan nevne noen likheter og ulikheter mellom hvordan Norge var på 1800-tallet og hvordan dagens u-land er? 9506430[/snapback] Historieoppgave? Det er viktig å merke seg at Norge på 1800 tallet var ett jordbruksland der primærnæringslivet sto i høysete. Vi hadde nettopp vært koloni, som er typisk for mange u-land, og da spesielt i Afrika. Vi var relativt fattige, og før skolereformene til Sverdrup (hvis jeg husker riktig) så var nordmenn generelt uopplyste og lite utdannede. Hvis du spør mer spesifikt så kan jeg svare mere detaljert. Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 Dette er til en historieoppgave ja Jeg lurer rett og slett på hva som gjorde at Norge kom så godt ut av det på 1800-tallet? Hva var det vi gjorde som dagens u-land ikke gjør siden de fortsatt er u-land? Lenke til kommentar
sull Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Vi ble et fritt land og fant olje... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Er det noen som kan nevne noen likheter og ulikheter mellom hvordan Norge var på 1800-tallet og hvordan dagens u-land er? 9506430[/snapback] Historieoppgave? Det er viktig å merke seg at Norge på 1800 tallet var ett jordbruksland der primærnæringslivet sto i høysete. Vi hadde nettopp vært koloni, som er typisk for mange u-land, og da spesielt i Afrika. 9506500[/snapback] Det er direkte feil. 1800 tallet i Norge er vel egentlig et eksempel på den strake motsetningen. I Norge så skjedde det en omveltning fra et bondesamfunn til et moderne kapitalistisk land. Den industrielle revolusjonen skjedde under disse tidene. Vi fikk en ganske liberal grunnlov i 1814 etter datidens standarder, og man begynte å skille klarere mellom stat og personlig økonomi. Det er helt riktig at Norge var et jordbruksland der primærnæringslivet stod i høysete, men det var kun ved inngangen av 1800- tallet og fram til ca. 1850. På 1800 tallet hadde nok Norge sine beste økonomiske år mellom 1835 og 1875. Håper dette hjalp. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Sant nok. Enorm folkeauke i tillegg til industrialiseringa og det store "hamskiftet" gjorde noreg til eit av dei landa som opplevde kraftig veks iløpet av 1800talet. Å samanlikne Noreg under 1800talet med u-land blir nok feil.. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Dette er til en historieoppgave ja Jeg lurer rett og slett på hva som gjorde at Norge kom så godt ut av det på 1800-tallet? Hva var det vi gjorde som dagens u-land ikke gjør siden de fortsatt er u-land? 9507274[/snapback] Vi hadde embetsmannsstaten.-> De jobbet ikke hovedsakelig for egen profitt. Det var god tilgang til arbeidskraft i byene som følge av utvandringen til USA. - man fikk også inn maskiner i industrien. Dampmaskinen hjalp til også, ved at man ikke ble avhengig av elver. -Man fikk bygget fabrikker nærme havner og der det var god tilgang til råstoffer. Personlig vil jeg hevde at en god grunn var at siden mange u-land har hatt borgerkrig, mange har vært svært blodige, har dette ført til en tilbakegang for landet både økonomisk, rent teknisk og befolkningsmessig. Det er ingen hemmelighet at mange jordbruksarealer ligger brakk som følge av miner. Land som f.eks Zimbabwe lider jo under underskudd i handelsbalansen og varemangel. Inflasjonen bidrar også med sitt. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Sant nok. Enorm folkeauke i tillegg til industrialiseringa og det store "hamskiftet" gjorde noreg til eit av dei landa som opplevde kraftig veks iløpet av 1800talet. Å samanlikne Noreg under 1800talet med u-land blir nok feil.. 9508061[/snapback] Ja, det var egentlig det første jeg også tenkte på. Da hadde det vært mer naturlig å sammenligne 1600/ 1700 talls norge. Dette fordi utviklingen nesten hadde stått stille i 150 år før industrialiseringen kom. Slik at på bare 50 år skjedde det en dramatisk omveltning i norsk økonomi, noe som ikke har skjedd i u-landene vil jeg hevde. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 En veldig sterk handelsflåte og mye naturressurser som tømmer og mineraler samt vår evne til å ikke krige og slakte oss selv er noen gode poeng. Lenke til kommentar
Halvgud Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 For å være helt fin på det, så var denne revolusjonen kalt 'det store hamskiftet'. Jordbruksrevolusjon, som gjorde det lettere for folk å ferdes inn til byer, for å etablere dette såkalte opplyste samfunn! Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Er det noen som kan nevne noen likheter og ulikheter mellom hvordan Norge var på 1800-tallet og hvordan dagens u-land er? 9506430[/snapback] Historieoppgave? Det er viktig å merke seg at Norge på 1800 tallet var ett jordbruksland der primærnæringslivet sto i høysete. Vi hadde nettopp vært koloni, som er typisk for mange u-land, og da spesielt i Afrika. 9506500[/snapback] Det er direkte feil. 1800 tallet i Norge er vel egentlig et eksempel på den strake motsetningen. I Norge så skjedde det en omveltning fra et bondesamfunn til et moderne kapitalistisk land. Den industrielle revolusjonen skjedde under disse tidene. Vi fikk en ganske liberal grunnlov i 1814 etter datidens standarder, og man begynte å skille klarere mellom stat og personlig økonomi. Det er helt riktig at Norge var et jordbruksland der primærnæringslivet stod i høysete, men det var kun ved inngangen av 1800- tallet og fram til ca. 1850. På 1800 tallet hadde nok Norge sine beste økonomiske år mellom 1835 og 1875. Håper dette hjalp. 9508033[/snapback] Tror du misforsto det jeg sa. Med bondesamfunn mente jeg at de fleste jobbet i jordbruket, ikke at de ikke var kapitalistiske. Den industrielle revolusjonen tok fart i siste halvdel av 1800 tallet i Norge, vil jeg påstå... Hva er det som er direkte feil? Vi hadde vært underlagt Danmark i nesten 400 år. Jeg kaller dette kolonisering... Hva vil du si at det var? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Det du sa innledningsvis At noreg på 1800talet var eit jordbruksland. Noreg var eit jordbruksland fram til rundt 1850, deretter vart Noreg som mange andre land prega av industrialistisk revolusjon. Det blir rettare å seia at Noreg var eit jordbruksland fram til 1800talet, kor den store omveltinga skjedde. Men når eit utsagn baserar seg på eit heilt århundre, ja då er det vanskeleg å seia kva som er "rett" og kva som er "feil". Det blir vel meir synsing. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå