Arnold Layne Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Som tittelen sier; Vil det lønne seg og fremkalle både sort/hvitt- og fargefilm selv? Har utstyret til det, men lurer da på om i en verden som i dag som blir mer og mer digital og de gamle filmkameraene byttes ut og eldre metoder blir dyrere. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Vanskelig å si. Såkalt "ekte" sort-hvitt film (som ikke kan fremkalles i fargeprosess/C-41) er en del dyrere enn fremkalling av vanlig fargefilm/sort-hvitt med C-41. Spørsmålet blir hvor lett det blir å få tak i utstyr i fremtiden, vs. hvor lett det blir å fremkalt en film. I gamle dager "konkurrerte" butikken jeg jobber i med 4 andre butikker i umiddelbar nærhet om fremkalling av film. Nå er bare to av disse igjen... og den ene bruker over en uke på det vi klarer på en time. Og flere sier at de har dratt langveisfra bare for å finne noen som faktisk kan klare denne oppgaven... noe de fikk gjort "rett utenfor stuedøra" for bare et par år siden. Der jeg jobber vil dette tilbys i flere år fremover da vi kjøpte helt nytt utstyr for et par år siden og vi virker å være den butikken med denne tjenesten som holder ut lengst i dette området. Til tross for mindre konkurranse på dette feltet, har prisene holdt seg på samme nivå de siste 10-15 årene der jeg jobber Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Å fremkalle selve filmen hjemme er veldig enkelt. Man trenger ingenting annet enn kjemi, en fremkallertank og enten et helt mørkt rom til å sette filmen i spolen som skal nedi tanken, eller en lystett pose til det bruket. Eneste utgift etter å ha kjøpt de tingene, så er det kun ny kjemi som koster penger. Hva du skal gjøre med negativene er en annen sak. I Bergen er det kun en lab der du får skikkelige s/h-forstørrelser. De fleste kjører bare negativene gjennom fargelab'en for å gjøre det billig, og forsøker å justere kontraster og få bort fargestikk så godt de kan. S/h-negativer gir et fargestikk kopiert på en fargelab. Derfor vil jeg ikke basere meg på fotobutikker hvis jeg drev med sorthvitt. Da ville jeg enten hatt en god scanner og jobbet med bildene på PC-en, eller å kjøpe meg et brukt forstørrelsesaparat. Du har jo alle ting som du trenger, og da er det ingen grunn til å ikke forsøke deg. Det eneste du taper er utgiftene til et par esker papir, litt kjemi og et par filmer. Papir og kjemi er fullt mulig å få tak i fremdeles, og kommer til å være det i lang tid fremover. Slik jeg forstår det så har du altså alt som trengs. Du kan velge juksemetoden og kjøpe C-41 filmer som du kan levere til en timelab og få negativene fremkalt. Jeg ville heller kjøpt en skikkelg god film som Kodak TriX eller Ilford FP 4/5, og ta fremkallingen av negativene selv. Det er som jeg nevte i starten av innlegget veldig enkelt, egentlig den enkleste delen av prosessen. Spenningen er til å ta og føle på når du endelig kan ta den lange negativstrimlen ut i lyset, og se hva som befinner seg på den. Jeg glemmer aldri følelsen av å komme ut av badet på min Fantofthybel med en nyfremkalt film i hendene. Gjør det, og ikke bruk unødvendig penger og venting på en fotolab. Filmene for sorthvittprosess gir også de flotteste bildene, mener i alle fall jeg. Alternativt kan du som nevnt scanne negativene. Det er det jeg kommer til å gjøre fremover. Da slipper du utgiftene med prøvekopier, og har mer kontroll. Best alternativ til scanning er 120-film. Det er fordi filmformatet er så stort at det holder med en god flatbedscanner med adapter for 120-film. Det finnes etterhvert en del av dem på bruktmarkedet. Bruker du småbildefilm så må du skaffe deg en dedikert negativscanner. Nikon og Minolta er mest populært, men jeg har også lest tester av langt billigere scannere i engelske blader, som har fått godkjent karakter. Jeg synes forøvrig at Ilfords hjemmeside er ganske fin. Her finner du oversikt over det meste man trenger, og jeg tror det meste kan skaffes i Norge. En prat med Stasi i Bergen vil nok oppklare en del, og når du først er der så kan du jo kjøpe deg et flott analogt kamera til. Man får aldri nok av dem, og nå er de jo så billige å kjøpe. Lenke til kommentar
Arnold Layne Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Da tror jeg at jeg fortsetter med å fremkalle selv. Jeg bruker forresten Illford sine 6x6 (eller 120mm ja) filmer og er veldig fornøyd. Dessverre har jeg ikke forstørrelsesapperat for 6x6 så dette gjør jeg hos en kamerat. Men takk for dypt utgrunnene savr. Endret 19. september 2007 av ArnoldLayne Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Da tror jeg at jeg fortsetter med å fremkalle selv. Jeg bruker forresten Illford sine 6x6 (eller 120mm ja) filmer og er veldig fornøyd. Dessverre har jeg ikke forstørrelsesapperat for 6x6 så dette gjør jeg hos en kamerat. Men takk for dypt utgrunnene savr. 9527991[/snapback] Da er en god flatbed fra Epson svaret på dine problemer. Selve fremkallingen av filmen gjør du selv på soverommet/badet osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå