Bozzeye Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Når eg prøver å installere programmer med Legg til/fjern programmer eller Pakke installerer, kjem dert opp denne feilmeldinga: E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem. E: _cache->open() failed, please report. Og får derfor ikkje installert programmer. Kva kan eg gjere med dette? Bruker Ubuntu, forresten. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Du kan prøve en sudo aptitude -f install og se om det hjelper Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Vet ikke hva problemet kommer av, men jeg ville gjort som feilmeldingen sa - åpne et terminalvindu og tast inn "dpkg --configure -a" (Kan hende du må taste "sudo dpkg --configure -a") Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Når eg skriv "sudo aptitude -f install" i terminal, kjem dette opp: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Når eg skriv "dpkg --configure -a" i terminal, kjem det opp: "dpkg: den ønskede handlingen krever superbrukertilgang". Men korleis får eg det? Og når eg skriv "sudo dpkg --configure -a" skjer det ingenting. Edit: Eg har superbrukertilgang, men korleis får eg det i terminalen? Endret 16. september 2007 av Sviker Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Du skal ikke under vanlige omstendigheter logge deg inn på systemet som root (superbruker). Dette på grunn av stor sikkerhetsrisiko. Det du derimot skal gjøre, er å bruke kommandoen sudo i terminalen, når du trenger administrasjonsrettigheter. Det du i dette tilfellet trenger å gjøre, er å kjøre denne kommandoen: sudo dpkg --configure -a Da vil du bli bedt om å taste inn passordet til root-brukeren. Dette gjør du, og trykker på enter-tasten. Når du taster inn passordet, vil det ikke vises på skjermen, av sikkerhetsmessige grunner. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 Men det skjer ikkje noko når eg skriv inn "sudo dpkg --configure -a" og passordet når eg har blitt bedt om det. Eg skriv "sudo dpkg --configure -a" og då kjem det opp "Password:" og eg skriv inn passordet. Deretter skjer det ingenting. Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Det skal ikke skje noe. Det betyr bare at handlingen ble utført uten feil. Nå kan du prøve å installere programmer igjen. Gi tilbakemelding om det funker eller ikke. Endret 16. september 2007 av Kadmium Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå