Erlendz Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Hei! Har alltid brukt windows. Nå er det Vista som går på PC-en, men i dag bestemte jeg meg for å prøve Ubuntu. Jeg trenger i denne annledningen litt hjelp. Jeg har 2 partisjoner på PC-en som begge er NTFS. JEg har også en eksterndisk med NTFS filsystem. Disk 1 består av Vista og programmene det kjører. Denne disken kan jeg formatere og installere det filsystemet linux foretrekker. Jeg vil absolutt ikke formatere disk 2 og disk 3 (ekstern), så jeg lurer derfor på om det er mulig for Ubuntu å skrive til/lese fra NTFS disker? Hvis ja, er det noen ulemper med dette? Hva anbefaler folket? Noen andre tips før jeg setter i gang? Endret 16. september 2007 av qweac Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Ubuntu 7.04 har et verktøy som lar deg lese og skrive til NTFS-partisjoner uten problemer. Jamfør denne linken: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty#...nd_write_access Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Ubuntu kan skrive til ntfs hvis du installer ntfs-3g. Anbefaler da å bruke ext3 filsystem til ubuntu. Dette gjøres automatisk hvis du velger automatisk installasjon eller noe i den dur under installasjonen. Bare pass på å formatere riktig disk så klart. I ubuntu heter diskene for.eks hda,hdb også videre for ide disker og sda, sdb også videre for sata disker. Partisjonene heter da sda1 sda2 og så videre. Ikke glem backup Edit : Ubuntuguide og Ubuntu Linux Resources er fine guider å ha Endret 16. september 2007 av rocknrolf77 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå