d3vil Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 jeg lurer egentlig på om turbo'en på en bensinbil trenger og roe seg ned etter litt hardkjøring? har en volvo 745 turbo som det står i instruksjonsboken,at etter litt hardkjøring så skal helst bilen være på tomgang rundt 3-5 min,for at turbo'en skal roe seg ned eller noe sånt. bør jeg gjøre som instruksjonsboken sier? vet at det står jo tross alt i instruksjonsboken,å da bør jeg vel følge det osv osv....men gjør det stor skade på turbo'en om jeg bare slår av motoren med en gang liksom?noen som har erfaring med dette? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Ja du må la motoren gå en stund. Turboen er rødglødene etter hardkjøring og den vil brenne seg fast hvis du stopper motoren. Må stå og gå for og kjøle seg ned... Kommer også ann på opplagringen du har i turboen da en med gildelager er mer utsatt enn en som er kulelagret (BB) Kjøp turbotimer så lipper du og tenke på det. Da kan du ta ut nøkkelen , låse bilen og gå og legge deg. Motoren stopper av seg selv etter en stund(det du har stilt den innpå) På enkelte kan du også starte bilen med fjærnstyring. Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Hvis du ikke vil bytte turbo i nær fremtid, så bør du la turboen få kjøle seg ned før du stopper motoren. Følg rådet over her og kjøp deg en turbotimer. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Men vil ikke vanlig, rolig kjøring før man stopper motoren være tilstrekkelig? Er vel ikke så mange som gir bånn gass, står på bremsa og parkerer momentant..... Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Gromle skrev: Men vil ikke vanlig, rolig kjøring før man stopper motoren være tilstrekkelig? Er vel ikke så mange som gir bånn gass, står på bremsa og parkerer momentant..... 9506354[/snapback] Jo, stemmer det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå