Gå til innhold

Dell XPS M1330 (Vista vs. Ubuntu)

Anbefalte innlegg

Snart kommer min nye Dell XPS M1330

Intel® Core™ 2 Duo T7300-prosessor (2,0 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-buffer)

Tuxedo Black og 0,3 megapikslers kamera for White-LED-skjerm

Thin & light 13.3" UltraSharp™ WXGA (1280x800) White-LED Display (300 nits) with TrueLife™

2048 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1024]

160 GB (7200 rpm) SATA-harddisk

128 MB nVidia® GeForce® 8400M GS

Fast 8x DVD+/-RW slank stasjon med innstikksplass, inkludert programvare

9-cellers primært litiumionbatteri (85 W/t)

Intel® Next-Gen Wireless N Mini-kort - Europa

Så her er tingen!

Jeg er veldig usikker på om jeg skal bruke:

Norwegian - Vista Home Premium (32Bit OS) eller Ubuntu 7.04

Jeg driver mest med fotoredigering, lagring av bilder og beholde dem trygt på disken.

Eller er det chat/MSN, surfing, film, musikk og videre.

Problem for meg med Ubuntu 7.04 er:

- Finner ingen MSN klient med webcam støtte uten om aMSN som har veldig stygge kanter på fonts i selve programmet (ingen AA), etc. Jeg har også prøvd og få dette fikset uten å lykkes. (Lurer også på om aMSN ikon kan byttes også?)

- Får ikke brukt Adobe Photoshop Lightroom og jeg vill helst ikke bruke digiKam, jeg er veldig lei digiKam og ønsker noe bedre.

Det er vel de grunnene til jeg på en måte lener meg over til Vista.

Lurer også på hvordan Ubuntu 7.04 er med Intel® Core™ 2 Duo T7300-prosessor (2,0 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-buffer).

Litt mye og lese her, håper det er noen som har tid til og hjelpe meg litt her.

Vanskelig og bestemme seg helt.

Nå har jeg prøvd begge operativ systemer veldig lenge. :blush:

Men jeg veit jeg kan bruke Wine for kjøre Adobe Photoshop Lightroom men da vil jeg ikke lagre bildene i mapper slik jeg ønsker og jeg synes Wine programmet er ikke så pent.

Jeg er opptatt av det på skjermen ser pent ut, ikke sant. :p

Setter stor pris på dere som tar dere tid til og svare meg på alle mine spørsmål og hjelpe meg litt videre her! :blush: Tusen takk på forhånd.

OBS!

Dell XPS M1330 har HDMI også, slik jeg kan lett koble den til min Samsung LCD TV men hvordan fungerer og gjøre det i Ubuntu 7.04?

(Jeg har null erfaring med det også).

Noen som har noen bra løsninger og forslag og anbefalinger? Takker! :roll:

* Ønsker også bare ha ett operativ system på min bærbar.

Endret av DagJohnson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fontene i aMSN kan så vidt jeg husker velges helt selv. Jeg vet akkurat hva du mener når ting ser stygt ut i Wine og er faktisk enig. Hvis du er absolutt avhengig av full ytelse og utseende i Lightroom anbefaler jeg deg å kjøre en mini-installasjon av XP(eller Vista hvis du ville ha det istedenfor) med dual-boot, slik at de gangene du skal redigere et bilde skikkelig bruker du Windows og resten Linux. Men ulempen er jo at det krever en liten reboot.

Endret av Gakkakk
Lenke til kommentar
Fontene i aMSN kan så vidt jeg husker velges helt selv. Jeg vet akkurat hva du mener når ting ser stygt ut i Wine og er faktisk enig. Hvis du er absolutt avhengig av full ytelse og utseende i Lightroom anbefaler jeg deg å kjøre en mini-installasjon av XP(eller Vista hvis du ville ha det istedenfor) med dual-boot, slik at de gangene du skal redigere et bilde skikkelig bruker du Windows og resten Linux. Men ulempen er jo at det krever en liten reboot.

9505784[/snapback]

Hm, jeg må kanskje ty til og bruke Windows Vista.

Ble bare veldig glad i Ubuntu 7.04 når jeg har brukt det.

Men jeg føler at Windows Vista ikke er så sikker, mye virus og annet.

Men trenger vel finne rette beskyttelse og videre, bruke tid på det istedenfor kanskje? :blush:

Lenke til kommentar
Hva er galt med dualboot da? Dessuten er jeg sikker på at det finnes et bedre bildeprogram for Ubuntu. Dessuten med Intel Core 2 Duo burde jo Wine gå rimelig kjapt. Ville kjørt dualboot selv om det var min maskin.

9506211[/snapback]

Det blir litt feil med dualboot for meg, for da må jeg nok skifte konstant hver 5 minutt fordi hvis du leser innlegget mitt så er det altså fotoredigering samtidig surfing jeg driver med og MSN, chat og så videre.

Alt dette bruker jeg på samme tidspunkt.

Føler ikke du leste hele tråden ordentlig over på toppen. Hva med MSN klient probleme mine og annet?

Ingen løsning på noe av dette så hjelper jo ikke med dualboot for da vil jeg jo ikke bruke Ubuntu da.

Endret av DagJohnson
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk ny innen Linux verden. Derfor jeg spør her. Hvis jeg hadde greid det så hadde jeg ikke spurt.

Jeg har allerede fulgt fler instruksjoner om hvordan, prøvd noe assistanse på UbuntuForums.org, dette prøvde jeg ganske lenge til jeg til slutt ga opp for jeg kom ingen vei.

Men det handler ikke bare om aMSN her, fler spørsmål i emne mitt.

Hvordan 2 kjerner fungerer på Ubuntu 7.04 og HDMI med LCD TV.

Kanskje dette er ett dumt spørsmål men om batteriet lever lenger med bruk av programmer i Ubuntu 7.04 enn Windows Vista? :blush:

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Akkurat det om batteriet er det faktisk litt forskjellig, tror det var ett eller annet med en halvtimes forskjell. 2 kjerner er kanon i 7.04, erfaringer både fra meg selv og 3 venner. Jeg beklager at jeg ikke har hjulpet deg særlig mye på en dårlig måte.

Endret av ArnoldLayne
Lenke til kommentar
Kanskje dette er ett dumt spørsmål men om batteriet lever lenger med bruk av programmer i Ubuntu 7.04 enn Windows Vista? :blush:

9506359[/snapback]

Jeg får 30-60 min mer batteritid i Linux (Arch) sammenliknet med Vista med ca samme bruk (dette er med Compiz Fusion/Aero og 9 cellers batteri). Hvor mye forskjell det blir hos deg er avhengig av bruk osv. men tror nok at Linux holder litt lengre enn Vista.

Uansett hva du velger, gled deg :thumbup:

Endret av DevilsDecoy
Lenke til kommentar

9506359[/snapback]

Jeg får 30-60 min mer batteritid i Linux (Arch) sammenliknet med Vista med ca samme bruk (dette er med Compiz Fusion/Aero og 9 cellers batteri). Hvor mye forskjell det blir hos deg er avhengig av bruk osv. men tror nok at Linux holder litt lengere enn Vista.

9506993[/snapback]

Takk for svaret :) Høres bra ut.

Men du veit vel ikke om noe MSN client som har støtte for webcam/voice?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...