Hansforum Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Jeg har opplevd at mitt VISA kort har dødd 5-6 ganger i løpet av noen få måneder. Jeg oppbevarer VISA kortet alltid i et metalletui og har det i lommen. Jeg har to mistenkte til dødsfallet. Hovedmistenkt er min "mobilbæreveske" med magnetlukkingsmekanisme. Den er for å festes i belte. Min mobil er Nokia N73 lurer jeg også på om har et ord med i laget, eller påvirker ikke mobil slike kort? Nå skal jeg prøve å ikke bruke min bæreveske en stund og se hva som skjer. Det skjer en sjelden gang at mobilen og VISA kortetuiet ligger ved siden av hverandre. Endret 16. september 2007 av Hansforum Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Garantert veska de med magnetlukkingsmekanisme som er problemet. Bankkort + magnet = Mobil tror jeg ikke utgjør noe særlig problem. Jeg har hatt visa kort liggende i telefonveska sammen med telefonen flere ganger, og det har aldri blitt avmagnetisert. Men alle former for magneter vil drepe kortet ditt på et blunk. Lenke til kommentar
aeropilot Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Jeg syns jeg kan huske at Mythbusters hadde en greie på bankkort og magneter. De fant ut at det var utrolig vanskelig å slette informasjonen på kortet med en magnet, selv ikke når de brukte en kraftig elektromagnet. Men på den andre siden er det mange som opplever ødelagte kort... hmmm... Lenke til kommentar
Torethie Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Jeg syns jeg kan huske at Mythbusters hadde en greie på bankkort og magneter. De fant ut at det var utrolig vanskelig å slette informasjonen på kortet med en magnet, selv ikke når de brukte en kraftig elektromagnet. Men på den andre siden er det mange som opplever ødelagte kort... hmmm... 9510730[/snapback] Det kan eg og huske Lenke til kommentar
Shhhh Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Jeg fikk et tippekort (av den gamle typen) ødelagt etter å ha oppbevart det i samme lomme som Ericsson T28 en gang for mange år siden Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Jeg syns jeg kan huske at Mythbusters hadde en greie på bankkort og magneter. De fant ut at det var utrolig vanskelig å slette informasjonen på kortet med en magnet, selv ikke når de brukte en kraftig elektromagnet. Men på den andre siden er det mange som opplever ødelagte kort... hmmm... 9510730[/snapback] Godt mulig det, men fakta hos meg er at de har blitt øydelagt på en eller annen måte. Når jeg har vært innom banken min så har de konstatert at kortet er ødelagt. Jeg lurte på om det kunne være at banken hadde et parti med dårlige kort, men det nektet de (selvfølgelig...) på. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 husker episoden med mythbusters, de testet først og fremst med elektrisk ål. de fikk ganske fort fastslått at det ikke gikk an å ødelegge et kort ved hjelp av en et bitt fra en elektrisk ål. de prøvde også med forskjellige magneter og til slutt en kraftig elektromagnet. konklusjonen var at ikke klarte å ødelegge kortene. på en annen side har mobilen (i hvert fall min W810i) påvirkning på kompass (særlig når jeg slår på lyset). vet ikke om mobilen har en annen effekt enn vanlige magneter og derfor ødelegger kortet... Lenke til kommentar
roarnico Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 I norge har vi betalingskort med flere "spor" enn i usa. Det gjøre kortene mye mer utsatt for bl.a. magneter. Hadde mythbusters brukt ett kort fra en norsk bank hadde kortet garantert blitt ødelagt. Men om kort tid vil bankaxept i norge bruke smartkort og da er problemet for mange løst! Lenke til kommentar
mhw357 Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Bare for å føye til - Mythbusters fikk sletta informasjonen på kortet til slutt... Det som gjorde susen var å bevege det over magneten, istedenfor å bare la det ligge i ro... Men uansett så måtte de opp i en del gaus, og en hverken en mobil eller en mikrobølgeovn ga ut mer enn et par gaus... De testet også kortet i en seddelholder med magnet, og det fungerte fint etterpå... Men hvis kortene våre er annerledes, så betyr det vel ikke så mye... Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Jeg vil tro at det muligens ligger noe i akkurat det at de norske kortene er annerledes. De inneholder jo både visa og bank accept informasjon, mens i USA er det vell bare VISA? Noe som styrker min teori er at den eneste gangen jeg har fått problemer med et kort var det bank accept biten som sviktet. Jeg puttet kortet inn i en minibank, og akkurat da gikk strømen. Kortet forble inni minibanken. Fikk det tilbake i posten og da jeg skulle bruke det i en butikk, fungerte det ikke. Jeg stakk innom banken, hvor kortet ble omprogramert, og damen i banken sa at det bare var bank accept delen av kortet som var blitt slettet. VISA delen ville fortsatt fungert. Min samboer hadde tidligere et kort som hun 3 ganger fikk problemer med og måtte til banken å få det fikset. Alle 3 gangene var det bank accept biten som sviktet, slik at alle kjøp gikk på VISA. Så jeg tror det ligger noe i det som sies at det er større svakheter i norske kort en amerikanske. Lenke til kommentar
mhw357 Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Det høres logisk ut... Så Visa/Bank Accept kort bør holdes unna magneter, men busskort osv. burde vel tåle like mye som de på Mythbusters? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Tja. Kvaliteten på kortene spiller vell muligens også en rolle? Og busselskaper bruker sannsynligvis billigere kort enn det som brukes av banker. Men dette blir jo ikke noe annet enn spekulasjoner fra min side. Lenke til kommentar
mhw357 Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Godt poeng, men har på følelsen av at de kortene Mythbusters brukte ikke var noen "Rolls-Royce kort" heller... Jeg flyttet busskortet mitt fra mobillommen min når jeg begynte å få problemer på noen busser, men tviler på at det var årsaken... Men vi kan ikke konkludere med noe som helst uten at vi skaffer oss en kortleser og en magnet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå