pa Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Jeg har snart tenkt å kjøpe meg et digitalkamer (har ikke ett fra før), og trenger noen råd eller tips om hvilket jeg skal kjøpe meg. Har fått sett på noen kameraer, men det store utvalget av kameraer gjør det vanskelig å velge et som passer for meg. Minstekravene jeg har er som følger: min 3 megapixel min 3 x optisk zoom Tar gode innebilder og på kvelden Ikke for stort og klumpete, dvs lett å ha med på ferier og turer. Ellers så er pris ikke så viktig Har sett på bla Canon S45, Olympus c50zoom, og Olympus c5050zoom. Har noen erfaringer med disse? Setter stor pris på om noen kan gi meg gode råd Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Du finner nok noen erfaringer på kameraene i prisguidens erfaringssystem. Olympus C-5050 zoom kommer i en litt annen klasse enn de andre, det er langt større. Vi har testet både C-5050 og S45 her på digitalkamera (C-5050 enda ikke publisert). Begge er gode kameraer, men personlig tror jeg nok at jeg ville ha foretrukket S45, men kjøpt et ekstra batteri. MLW Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Har sett på bla Canon S45, Olympus c50zoom, og Olympus c5050zoom. Er ikke Olympus c5050zoom en klasse over de to andre der? Uansett, jeg tror du vil bli fornøyd uansett om du velger et av de tre der. Hva med å lese testene? Sjekk denne portalens tester + www.digit.no + www.dpreview.com + evt. andre. Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Jeg prøver også velge kamera, hadde ett coolpix 950 for noen år siden gjennom jobben, og det var ett godt kamera husker jeg, muligheten til og dreie lcd skjerm gir store muligheter, og er veldig behagelig ved at en ikke trenger å ha hue ved kameraet hele tiden. det dumme med kameraet var at zoomen var ganske bråkete og treg. Men kameraet var bra, godkjendt. Noen ting som hadde vært kjekt hadde vært: standard batteriløsning, dvs: 2 eller 4 AA, og helst compact flash minne. Det begrenser valgene ganske mye, andre ting jeg har vurdert er om kameraet skal være stort eller lite, og det bør være så lite at det går fint i en jakkelomme, poenget er ihvertfall for meg, og nesten alltid ha kameraet med, klart til og ta bilder på fisketurer, jobb, og fritid ellers og det utelukker vel både C5050 og G3, de er også litt dyre og ha slengende, og ha med på byen, også for store. Forresten så syns jeg at C 5050 ser ganske kul ut, litt penere enn G3. Andre krav er at kameraet skal ha ett lavt verditap, når det selges om ett år, og da kan vel heller ikke kameraet være for dyrt i innkjøp. Om ett år regner jeg med at jeg for 4-5 megapixler for 2500 kroner. Når det gjelder zoom, så hadde jo 8x zoom vært perfekt , HP 850 var jo helt konge og holde i, men det blir vel for stort for mitt tilfeldige bruk, jeg fotograferer jo aldri for fotograferingens skyld egentlig. HP bruker slike sære minneformater også. Derfor så må jeg vel klare meg med 3x zoom. En ting som hadde vært kjekt hadde vært både LCD skjerm bak (med over 100.000 dots oppløsning), viewfinder, og liten LCD skjerm med blitsinfo, antall bilder tatt og slikt på toppen. Antall megapixler bør jo være så høyt som mulig, men kanskje 2 megapixler er akseptabelt. Det bør også være en form for automatisk deksel, som gjør at kameraet tåler og ligge "bart" i jakkelomma dag etter dag, også bukselomma når jeg er ute på byen, det burde jo også tåle at noen dumpet ned på fanget mitt da ...Enda en ting er jo at kameraet bør ha ett stabilt og godt enhåndsgrep. Kameraet med den gitte spec, ala beskrivet over har jeg desverre ikke funnet. Driver liksom og tenker på en canon A40 (men med 4 megapixler, og liten lcd infodings på toppen, bedre hel-gummiert grep (HP 720 har endel designmessige elementer jeg liker, men hp klarer liksom ikke lage noe som er helstøpt, dessuten er dette kameraet litt stort og har feil minneformat, og det er HP ... Nei det å velge kamera er ikke lett, en hybrid med elementer fra HP 720 og Canon A40, kunne vært noe.. Ønsker gjerne tilbakemld på ett kamera som passer for meg Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Er ikke Olympus c5050zoom en klasse over de to andre der? Den burde være det, men har et par klare svakheter som trekker det ned. Testen publiseres forhåpentligvis i løpet av uka, så følg med. MLW Lenke til kommentar
hahomdal Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Ta en kikk på Minolta F100. Noen har rapportert dårlig batterikapasitet, men etter hva jeg har lest, skyldes dette at kameraet ikke liker AA-batterier, men foretrekker NIMH. Kameraet har 4 mp, 3x zoom, lcd på toppen av kameraet, samt endel manuelle innstillinger. Pris i prisguiden nå er på ca. 4600 kr, men jeg antar at dette vil falle i pris fremover, ettersom oppfølgeren til kameraet er rett rundt hjørnet. Mvh Hans Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Hei, takk for tipset, var og kikket på det kameraet, virka "påkostet", og ganske lekkert, nesten for fint, en ting som er en smule irriterende er hvorfor nesten ingen lager skikkelig beskyttelse bak lcd skjermen. Heller skikkelig beskyttelse og litt ekstra reflekser mener nå jeg da. Prøvde forresten C 5050, syntes det låt lite tillitsvekkende fra optikken på den, skranglelyd nærmest i forhold til det stillegående minoltakameraet, det var godt og holde i C 5050 da, men makan til skrangel, kanskje det er normalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå