olopolo Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Fyr løs... KsG Endret 16. september 2007 av olopolo Lenke til kommentar
Andrs Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Likte tittelen på bildet. Ideen var god. Referanse til teksten med svart hvit (Den ene var hvit og den andre svart) Og pianotangentene var svarte og hvite. Bide er helt i svart-hvitt som sier noe om hvordan det kunne vært, en unyansert virkelighet. Dette er et fantatisk bilde som får tankene til å gå. Og bra med musikk-referansen for å sette tankene igang, en veldig bra tittel, som får oss til å forstå bildet. Dette var et bilde som jeg følte fikke meg til å tenke. Side by side with my piano keybord oh lord, why can't we. Endret 16. september 2007 av Andrs Lenke til kommentar
si Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Hm... dette traff ikke blink hos meg. Er det er salt/pepper-bøsser? Poenget er vel det svarte vs det hvite, men det kunne du vel fått frem uten den stripete bakgrunnen. Det ser bare rart ut å plassere dem i en sofa (eller hva det er), og det er grenser for hvor mye du trenger å understreke et såpass enkelt poeng. Dessuten er det skeivt. Forresten er det noe helt galt med konverteringen eller noe sånt her tror jeg, når man ser bildet stort er det helt kornete. Det kan jo være data'n min som tuller. Sorry at det ble litt mye negativ kritikk her, men jeg har tenkt å skryte litt av det andre bildet dit Lenke til kommentar
Andrs Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Jeg synes det kommer klart fram at de svarte og hvite stipene skal symbolisere pianotangentene. Lenke til kommentar
si Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Jo, det skjønner jeg jo. Jeg bare synes det blir litt vel mye understreking av poenget : Tittelen, salt/pepperbøssene, svarte og hvite striper, svart/hvitt bilde... less is more, tenker jeg. Men det er jo bare min mening, det da! Lenke til kommentar
graylady Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Flott ide men... Det ble vel mye striper synes jeg slik at resten drukner... den salt og pepperbørsa hadde fortjent noe mer... bildet i større format var jo helt merkelig? Stripene ble dessuten lite piano men mye tekstil/ stoff Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Det fungerte ikke helt for meg heller, dessverre. Den viktigste grunnen er bildekvaliteten. Veldig mye, og grusomt stygg, bildestøy. Ser du tidligere har fått kritikk for å herpe filene, er det gjort noe lignende her også? Hva slags kamera bruker du? Ellers svart-og-hvitt-kontrastene er gjennomførte nok til at jeg synes tittelen fungerer i seg selv. Men jeg synes bilder skal snakke for seg selv, til nød hintes litt fram gjennom tittelen. Dette bildet kommuniserer ikke referansen godt nok - det er ingenting her som henspiller på musikk eller menneskeraser. Jeg ville ikke sett poenget uten hjelp av tittelen, og da er ikke bildet sterkt nok. Når det gjelder komposisjon er det en god ide å fortsette kontrasten med linjene i bakgrunnen. Men det blir for mye nesten til å fungere den ene eller andre veien: symmetrien er ikke helt der, men heller ikke brutt nok til at det er markert asymmetrisk. Det samme med linjene i stoffet opp mot linjene i bøssene: ikke stramt nok, men heller ikke nok kontrast/brudd i komposisjonen. Beklager så gjennomført slakt - men du virker oppriktig interessert i å lære, og ser ut til å ha et øye for å eksperimentere litt. Endret 16. september 2007 av Onkel Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 Takk for all kritikk! (spesielt Andrs for positiv tilbakemelding). Jeg trenger å lære, jeg er villig til å lære, og tilegne meg kunnskap om fotografering og bilderedigering. Nesten aldri fotografert før, og også lite bilderedigering. Jeg er 14år og bruker et middels kompaktkamera fra Canon (ikke perfekt for bildekvalitet...) Sparer penger til dslp. Men vil allerede nå begynne å lære mer om fotografering. Derfor poster jeg bilder her, for å få kritikk, masse kritikk, og for å kunne forbedre meg. Jeg elsker å bli slaktet på denne måten for det gjør meg oppmerksom på alle feilene jeg gjør, og ting jeg enda ikke har lært. Håper dette forumet kan fortsette å støtte meg. Og bare glad for mer kritikk. KsG Lenke til kommentar
si Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Oi, hvis du bare er 14 år så er jeg litt lei meg for at jeg kritiserte deg så strengt...Du får ta det som et kompliment at jeg trodde du var eldre enn du er da. Fortsett å legge ut bilder Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 Takk Si, men egentlig ville jeg ikke sagt at jeg "bare" er 14. For som du ser er alt plutselig annerledes. lei meg for at jeg kritiserte deg så strengt... Det er den strenge kritikken jeg vil ha... Jeg er ingen god fotograf, men har lyst til å bli det. Så fortsett med kritikken, påpek feil, ting som kunne vært gjort bedre, og ting som ikke burde blitt gjort i det hele tatt. Og ja, det at du tok meg som en eldre er helt klart et kompliment Takk for mange bra replies alle sammen, bare fortsett. KsG Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Dette er et flott sted å lære mer, så det er bra du har den innstillingen og ikke lar deg skremme. Fortsett å fotografere, så kommer det fort. Vil ellers anbefale å søke opp kompendiet om foto som perottol (tror jeg) har lagd og linker til her på forumet et sted. Veldig god lyninnføring i alt det viktigste. Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 Tusen takk for tipset. Fullstendig fersk på forumet, men fant fram. Printer ut hele kompendiet og setter meg til å lese straks. Takk til perottol for noe som virker som et veldig bra arbeid. Forresten, noen tips til første speilrefleks? (budsjett ca. 4000-6000kr) KsG Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Forresten, noen tips til første speilrefleks? (budsjett ca. 4000-6000kr) KsG 9506081[/snapback] Godt spørsmål, og det pleier å starte ganske heftig debatt fra ulike fanboys. To opplagte svar: mitt personlige valg ville vært å starte med Nikon D40X (eller D40, hvis summen skal inneholde linse også), men mange har veldig gode erfaringer med Canon 400D. Det viktige er at du velger noe som passer for deg personlig, og tenker deg om før du velger: du binder deg til en viss grad til en serie med linser innenfor et merke, og det blir derfor et visst løft, økonomisk, å skifte merke senere. Les reviews, se på dem i produktguiden her, og kikk på kranglingen i forumet. Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Det viktige er at du velger noe som passer for deg personlig, 9506128[/snapback] Nettopp! Canon-tilhengere vil anbefale deg Canon, Nikon-tilhengere vil anbefale deg Nikon. I virkeligheten er du selv som må avgjøre dette, begge merkene har mange utmerkede kameraer og prisklasser å velge mellom. I tillegg finnes det andre merker som helt sikkert tar like gode bilder. Stikk heller innom en fotoforhandler og prøv de forskjellige merkene, føl hvilken som ligger best i hendene dine og tenk deg godt om før du bestemmer deg. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 For at dette ikke skal havne helt offtopic, vil jeg kommentere bildet ^^ Syns det var en fin idé, men ble litt "overkill" med stripene og det hele. Det hadde også vært mye bedre (tror jeg), dersom du hadde rettet på bilde. Det _kunne_ kanskje ha vært stiligere dersom det var salt/pepperbøsser uten motor, og uten del aluminiumen på, da det faller utenfor temaet Kan vel slenge inn ett tips til nytt kamera helt på tampen. Jeg skal imorgen bestille mitt første speilrefleks, og har derfor ikke noen spesiell grunn til å anbefale det ene eller det andre. Jeg har sett på forskjellige nybegynnerkameraer objektivt. Mitt valg ble Olympus E-410. Mange sier jeg tar en liten "sjanse" fordi det ikke har like god støtte, og er ikke like lett å få tak i objektiver. Jeg velger det fordi det er lite og lett, så da tar jeg det forhåpentligvis med meg rundt mer. Og så syns jeg personlig at Liveview funksjonen er smooth. Stå på Håpper over på det andre bilde ditt nå Lenke til kommentar
Andrs Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Min mening er at dette er et bilde med mye mening og sånt. du kunne kanskje brukt komposisjonsprinsippene aktivt for å skape harmoni (Living together in perfect harmony) Men jeg synes det var en genial ide . Jeg kan anbefale deg canon eos 400d som første speilreflekskamera. http://fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=61908 rett over 6000 med kit-objektiv. Dette har jeg selv, og jeg synes jeg får greie bilder med det. (Greie i den forstand at de ikke biter) og jeg synes kameraet er lett å still inn og bruke, og det er jo greit for oss med litt små hender, mens mange syns det er for lite.... Lenke til kommentar
Herr_Klovn Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Bildet gav meg følelsen av lite gjennomført arbeid. For det første var bildet veldig skjevt, lyst var etter min mening ikke helt optimalt og sofaen var litt for blass til å fremheve svar vs. hvitt greia. I tillegg kunne du vasket bøssene Off-topic: Når det gjelder kamera så må du, som nevnt tidligere dra i en fotoforretning å prøve. Kjenn hvordan de ligger i hendene dine. Har du lange/korte nok fingre til å nå de vesentlige knappene, føler du at du ser godt gjennom søkeren, hvordan liker du vekten osv. Lykke til! Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Det som er å si har blitt sagt, men jeg ønsker å tilføye at du bør vaske bøssene neste gang du fotograferer slik at alle flekkene og fingermerkene ikke vises. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 ...føl hvilken som ligger best i hendene dine... 9506163[/snapback] Glemte den, det kan faktisk ikke understrekes nok. STORE forskjeller her, og feelingen avgjør hvor mye du kommer til å bruke det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå