Gå til innhold

Wacom Graphire 4 - Nybegynnertips?

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Akkurat kjøpt meg Wacom Graphire 4 Classic XL A5 -tegnebrett! :D

Tenkte jeg skulle ta opp en kjær hobby jeg hadde da jeg gikk på skole og var i "ungdomsåra"! hehe..

Først og fremst; Har jeg fått tak i et godt tegnebrett? Betalte 2 store lapper for det.. Håper ikke det var et dumt kjøp.. ..litt impulsaktig av meg.. :blush:

Men, lurte litt på om det var noen som hadde noen tips? Vet ikke helt hva det skal være selv, men noe "must" -greier finnes det vel innen tegnebrett-kategorien også!? :)

Ellers få fikk jeg med meg Corel Painter Essentials 3, som jeg har prøvd i en liten time nå! Noen som bruker det? Hvilke andre programmer er det man bruker? Hva anbefaler dere?

Takker så mye! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker! :)

Lite spørsmål til: Det er en slik plastikk -greie på den, som jeg ser er veldig lett å ta av.. Skal man tegne med den på, eller ikke? Jeg har ikke tatt den av enda.. :hmm:

Er det en slags reisebeskyttelse, kanskje?

EDIT: Og, er det et sted hvor jeg kanskje jeg kan få noen tips og triks om hvordan jeg kan tegne bedre? Hvilke "penner" som er best til slik og slik.. eller.. ja.. generelle tips!? :)

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Takker! :)

Lite spørsmål til: Det er en slik plastikk -greie på den, som jeg ser er veldig lett å ta av.. Skal man tegne med den på, eller ikke? Jeg har ikke tatt den av enda.. :hmm:

Er det en slags reisebeskyttelse, kanskje?

EDIT: Og, er det et sted hvor jeg kanskje jeg kan få noen tips og triks om hvordan jeg kan tegne bedre? Hvilke "penner" som er best til slik og slik.. eller.. ja.. generelle tips!? :)

9510630[/snapback]

Den plastikk plata er der for at du skal kunne legge bilder under, så du kan tegne etter, om du skjønner? :) Altså samme funksjonen som matpapir :p

Vet ikke om du skal ta den av eller ikke, men jeg ville beholdt den på vis den funker like bra som uten..?

Vet ikke om noe konkret, men du har jo alltids google da :thumbup:

Søk på fraser som "photoshop tutorial", "learn how to draw with photoshop""og "tutorials for photoshop", bruk fantasien :)

Og lykke til :)

Endret av Tgimnes
Lenke til kommentar

Graphire er kjempefint som et retusjeringsverktøy og litt lettere tegnebruk. Skal du derimot erstatte seriøst klassisk illustrasjon er nok Wacom Intuous serien å anbefale. Først og fremst grunnet økt trykkfølsomhet, nøyaktighet, sporing av rotasjon og tilt.

I utgangspunktet er det ikke noe forskjell på å jobbe med tegnebrett kontra blyant og papir- Det ene lærer deg ikke det andre.. Jeg mener det er en kjempefordel å kunne tegne godt for hånd før man lander på tegnebrett. Største kneika ligger i å synkronisere arbevegelsen til skjermen. Dette sitter etter et par mnd da tegnebrettet benytter seg av absolutt posisjonering. Har du mer enn 1 skjerm pleier jeg å la tegnebrettet styre en skjerm av gangen, slik at du ikke får fordreid proposjonene (og du må sette dette i kontrollpanelet for tegnebrettet, slik at du ikke får ellipser når du tegner sirkler). Ellers er det en jobb å finne ut hvor hardt man liker å jobbe, jeg liker å bruke hele skalaen fra lett til veldig hardt. Andre synes det er litt ekkelt å måtte trykke såpass hardt..

Ut over dette bør du bare bruke mye tid i Photoshop og Painter for å finne ut hva slags program som passer deg best i arbeidsflyt. Jeg brukte mye painter før pga de fine mediumene og den litt analoge følelsen og fin fargekontroll. Photoshop bruker jeg mye nå på jobb, og mer og mer privat. Det er hurtig, har mange fine kreative verktøy og er kanskje bedre for de fleste..

Jeg lenker til to bilder jeg har gjort i painter og photoshop så kan du kanskje gjøre deg opp en mening om forskjellen.

Photoshop CS2 m Wacom Intuos 3 A5 Wide

Painter 8 Wacom Intuos 2 A5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...