Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken bensin på mercedes c220 94modell?


JiiiN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, du vil ikke få tenningsbank av å bytte til 98 oktan. Det får du ved å bytte til lavere oktan. Tenningsbank er forøvrig at bensinen antenner pga kompresjonen, og ikke av gnist fra tennpluggen. Da antennes bensinen for tidlig, og dette er hardt for toppakning o.l.

 

Jeg ville heller funnet ut hva som feiler bilen. Kan være så enkelt som gamle tennplugger :)

Lenke til kommentar
Nei, du vil ikke få tenningsbank av å bytte til 98 oktan. Det får du ved å bytte til lavere oktan. Tenningsbank er forøvrig at bensinen antenner pga kompresjonen, og ikke av gnist fra tennpluggen. Da antennes bensinen for tidlig, og dette er hardt for toppakning o.l.

 

Jeg ville heller funnet ut hva som feiler bilen. Kan være så enkelt som gamle tennplugger :)

9505124[/snapback]

 

I tanklokket står det super bleifreie...Så frank kan jeg prøve shells 99vpower, uten at det skader motoren?

Den har hatt servicer alle,før jeg kjøpte den, så kan ikek være tennplugger...

Lenke til kommentar
Ja, det skal gå helt fint. Shell sier jo også at dette skal rense motoren. Hvorvidt jeg tror på det eller ikke, skal jeg ikke uttale meg om..

 

Men ikke glem at ting kan ryke før serviceintervallene også ;)

 

Ellers kan det være pluggledningene dine, og jeg tror ikke disse byttes ved servicer..

 

Hvor langt har bilen gått?

9505496[/snapback]

 

Den har gått 291000 siste service var 280000...JEg trodde at hvis ejg fylte på 99vpower racing, så ville bensinen antennes fortere, og det kunne gi tenningsbank eventuelt motorhavari...

Lenke til kommentar

Oktantallet er bensinens bankefasthet. Jo høyere tall, jo høyere trykk må til for at den skal selvantenne. Grunnen til at denne kalles "racing" er at biler som brukes til dette ofte har høy kompresjon/turbo, og trenger derfor høyoktansbensin for å hindre tenningsbank.

 

Du må gjerne skru ut tennpluggene og se etter forskjeller. Da ser du nok fort om det er tenningsfeil på en eller flere av sylindrene.

 

En tennplugg skal se ut som en av disse:

 

sprk12.jpg

Lenke til kommentar

Den kan bruke både 95 og 98-blyfri.

 

 

Det er "anbefalt" å fylle 98-blyfri, men i det store og hele så har dette svært lite å si.

 

Det som antageligvis er feil med bilen din er luftmassemåleren.

 

 

Har du automatgir?

 

Om du har dette så kan du forsøke å ta kickdown og hvis bilen ikke trekker over 4000 o/min så er det høyst sannsynlig defekt luftmassemåler.

Lenke til kommentar
Den kan bruke både 95 og 98-blyfri.

 

 

Det er "anbefalt" å fylle 98-blyfri, men i det store og hele så har dette svært lite å si.

 

Det som antageligvis er feil med bilen din er luftmassemåleren.

 

 

Har du automatgir?

 

Om du har dette så kan du forsøke å ta kickdown og hvis bilen ikke trekker over 4000 o/min så er det høyst sannsynlig defekt luftmassemåler.

9510656[/snapback]

 

Hvorfor er det anbefalt 98 blyfri? er ikke den anbefalt for 95blyfri eller er den beregnet for 98?

den kjører veldig bra går til 6000rpm.... så tror ikke det kan være luftmassemåleren, men tenker det er fordi jeg fyller 95blyfri..

 

på forhånd takk alle sammen

Lenke til kommentar
I tanklokket står det SUPER bleifreie...

9511234[/snapback]

 

 

Ja, og det er 98-blyfri.

 

Motoren er optimert for 98-blyfri, men 95-blyfri vil også fungere.

 

Den bruker antageligvis ørlite grann mer bensin med 95 oktan, men dette er kun marginale forskjeller, men ikke noe i nærheten av det du nevner.

 

Det beste for deg hadde vært å tatt den til et merkeverksted å fått kontrollert om det er noen feilkoder lagret i motorstyreenheten, koster som regel mellom 5-700 kroner.

 

Mange av disse bilene har tidligere hatt problemer med tankmåleren, dette har man i mange tilfeller klart å løse ved å fylle en tank med 98-blyfri en gang iblant.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

I Tyskland er vel Normal Bleifrei 91 oktan?

 

Fritt etter www.esso.de:

Es gibt unter dem Oberbegriff Ottokraftstoff drei Sorten bleifreies Motorenbenzin an den Esso Tankstellen in Deutschland: Esso (91 Oktan)

Esso Super (95 Oktan)

Esso Super Plus (98 Oktan)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Nei, du vil ikke få tenningsbank av å bytte til 98 oktan. Det får du ved å bytte til lavere oktan. Tenningsbank er forøvrig at bensinen antenner pga kompresjonen, og ikke av gnist fra tennpluggen. Da antennes bensinen for tidlig, og dette er hardt for toppakning o.l.

 

Jeg ville heller funnet ut hva som feiler bilen. Kan være så enkelt som gamle tennplugger :)

9505124[/snapback]

 

Tenningsbank kan godt komme fra gnist i pluggen hvis tenninga er feil, tenningsbank er fullt trykk i sylindrene FØR øvre dødpungt, altså at man komprimerer eksplosjonen, dette gir en lyd som kan minne om ventilpekking og hørest spesielt rundt 2000 o/min ved belastning (tung oppoverbakke e.l.)

 

Det er ikke problem å fylle 95 oktan på din bil. V-power er ett lureprodukt spørr du meg, har du problemer med tette injektorer e.l. er det mere lønt å fylle på en flaske med Fortè eller Omega behandling. Mål pluggledningene dine, hver enkelt pluggledning skal ligge rundt 8-9k ohm. Har du fordelerlokk er det en idè å titte inni det...

Lenke til kommentar
Nei, du vil ikke få tenningsbank av å bytte til 98 oktan. Det får du ved å bytte til lavere oktan. Tenningsbank er forøvrig at bensinen antenner pga kompresjonen, og ikke av gnist fra tennpluggen. Da antennes bensinen for tidlig, og dette er hardt for toppakning o.l.

 

Jeg ville heller funnet ut hva som feiler bilen. Kan være så enkelt som gamle tennplugger :)

9505124[/snapback]

 

Tenningsbank kan godt komme fra gnist i pluggen hvis tenninga er feil, tenningsbank er fullt trykk i sylindrene FØR øvre dødpungt, altså at man komprimerer eksplosjonen, dette gir en lyd som kan minne om ventilpekking og hørest spesielt rundt 2000 o/min ved belastning (tung oppoverbakke e.l.)

 

Det er ikke problem å fylle 95 oktan på din bil. V-power er ett lureprodukt spørr du meg, har du problemer med tette injektorer e.l. er det mere lønt å fylle på en flaske med Fortè eller Omega behandling. Mål pluggledningene dine, hver enkelt pluggledning skal ligge rundt 8-9k ohm. Har du fordelerlokk er det en idè å titte inni det...

9513322[/snapback]

 

Hmmmm det jeg lurer på er om jeg kan fylle på 99bly fri vpower? på denne bilen, og lurte på om jeg vil få tenningsbank, hvis jeg fyller på den type bensin? fordi i boka står det 95roz på tysk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...