Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

mellomservice, kritisk eller kan det vente?


Anbefalte innlegg

Jeg skulle vært på service på 15000 med min X-trail. Har nå passert 25000.

 

Var flink gutt og skifta olje og oljefilter da jeg passerte 15000.

 

Er dette kritisk? Er det noe annet enn olja som skiftes hver 15000? (tenker ikke på bremseklosser og slikt...

 

Bør jeg vente litt med 30000 når jeg kommer så langt eller lønner det seg å ta to kjappe servicer nå så jeg kommer ajour?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Servicer er sjelden kritiske, med mindre du kjører mye og langt. Service dreier seg mye om garanti, fremtidig salg o.l.

 

Det er klart at servicer er viktige og bør ikke ignoreres, men kritiske og uhyre viktige er de ikke! Så lenge du har skiftet olje m/filter, så er ikke bilen din i noe form for fare. Vær likevel obs på at dette kan påvirke nybil-garantien din!

Lenke til kommentar

Jeg ville nå ihvertfall skifet luftfilteret i tillegg...

 

to servicer på rad har vel ikke noe for seg, men greit å følge opp service på en ny bil vel? nå kan man jo ta den der man ønsker også, og alikevel beholde garantien frem til 100'km eller 5 år.

Lenke til kommentar

15 000 km service er bare en mellom service. Oljeskift og evt et pollenfilter er det man bytter da. Bittelitt sjekk og det er ikke mange som har luftfilterskift på disse servicene. Er ikke store servicen. Har du bytta olje og filter holder det.

 

Sørg for og ha bilen på de store servicene hver 30,60,90,120 osv

Lenke til kommentar

Det står jo i serviceheftet hva som (skulle vært gjort) på 15k-service. Du _kan_ få problemer med garanti seinere dersom det står i garantivilkårene at serviceprogrammet skal følges, men som andre har vært inne på er det viktigste å sørge for olje- og filterbytte.

Lenke til kommentar

Blir litt teit den dagen man skal selge da.. Bortforklare hvorfor man ikke tok første servicen når potensiell kjøper står der... skylde på at man ville spare noen hundrelapper... da flyr vel tankene lett i retning av hvor lite stell den bilen har fått..

 

maskinvask istedenfor håndvask..

lite polering..

litt småfeil, småfiks...

 

 

ta ihvertfall vare på alle kvitteringer på alt som er kjøpt til bilen.

Lenke til kommentar

Bare fyll inn serviceheftet selv. Bedre at det står noe der enn at det er blankt.

 

Er bare en liten service så man trenger ikke noe stempel på det der. Bare det er blitt gjort. Ser mange servicehefter hvor folk fyller ut selv. Ser ikke noe negativt i det så lenge dem ikke jukser. Ta vare på kvitteringene som sagt her. Jeg hadde ikke brydd meg hvis det var tilfelle når jeg skulle kjøpe brukt bil.

Storservicene kan det være greit og ha stempel på.

 

Vekstedprisene er sinnsyke. Hadde ikke jeg vært mekaniker hadde jeg aldri kjørt bil!

Lenke til kommentar
Bare fyll inn serviceheftet selv. Bedre at det står noe der enn at det er blankt.

 

Er bare en liten service så man trenger ikke noe stempel på det der. Bare det er blitt gjort. Ser mange servicehefter hvor folk fyller ut selv. Ser ikke noe negativt i det så lenge dem ikke jukser. Ta vare på kvitteringene som sagt her. Jeg hadde ikke brydd meg hvis det var tilfelle når jeg skulle kjøpe brukt bil.

Storservicene kan det være greit og ha stempel på.

9506073[/snapback]

 

Stempel fra verkstedet er vel det som faktisk fraskriver juks, så uten stempel ser det mest bare latterlig ut. Likevel, det som er kritisk på service er oljeskift og regreim-skift til rett tid. Bortsett fra det så kan du som regel sjekke og bytte resten selv med gjevne mellomrom. Vil likevel anbefale deg å følge servicene, da dette gir stort utslag ved salg.

Lenke til kommentar

Tenker jeg tar 15000-service nå (har bestillt tid på verksted) så tar jeg 30000 når bilen er ca på 30000. Selv om det blir litt kort tid mellom servicene. Det er vel andre ting som skjer på en hovedservice enn på en mellomservice. Pleier å ha disse tingene noenlunde i orden, men denne gangen gikk det litt skeis..

Lenke til kommentar
Hvor lenge skal man gidde å ta servicer da? 2-3 år?

 

Det er vel ikke noe poeng å sette en gammel bil på service. I stedet kan man filtre, oljer og reimer når det er foreskrevet, og ellers gjøre noe mer hvis det dukker opp noe.

9510245[/snapback]

 

Jeg ville ihvertfall gjort det de første 6 årene, eller hvor lenge rustgarantien foreskriver det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...