Xell Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Kreditkjøp er i praksis det samme som et dårlig forbrukslån med maksimal nedbetalingstid. Leasy er ikke værre en alle de andre frobrukslånreklamene som dumper ned i postkassa med jevne mellomrom. Nå bør det vel også være sagt at den kreditprisen som står på sidene dems er det som gjelder hvis man betaler minimalt hver måned. Man kan på hvilket som helst tidspunkt velge å betale ned mer på produktet. Også er det selvsagt på ingen måte tvang. Det opplyses jo klart og tydelig hva du kommer til å måtte betale dersom du velger å betale minst mulig hver måned. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 17. september 2007 Forfatter Del Skrevet 17. september 2007 Yes, men når kontantprisen er så høy som den er er det fortsatt helt på trynet. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 (endret) joda men det finnes da andre butikker som også har store forskjell på prisene sine i forhold til hva du kan få det til hvis du leter. Leasy har månedsrente på 1,8%. Komplett sin finansiering har månedsrente på 1,5% men har i tillegg en terminomkostning på 45kr noe som vår store utslag på den faktsike betalingen når det deles opp i små beløper. Hadde vært morsomt å regne på det, men jeg tror ikke Komplett sin finansiering er npe serlig billigere. Endret 18. september 2007 av Xell Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Poenget er jo fortsatt at Leasy er helt på trynet, ikke at andre butikker også er det eller har dyre kredittvilkår..... Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Helt enig at prisene er latterlige. Tenker ikke så mye på kredittprisen i forhold til kontaktprisen (forholdsmessig er det vel ganske normalt mtp kredittkjøp over lengre tid), men "grunnprisen" er overdrevent deluxe. Men nå er det slik at kjøper bør jo sette seg inn i prisnivået for det vedkommende skal kjøpe da. Er f.eks. på husjakt nå og fant et aktuelt, men jeg ville ikke by mer enn en pris som var et par hundre tusen under antydning rett og slett fordi det var for mye dyrt å gjøre med det. Jeg har altså satt meg inn i kjøpet. Nytter ikke for meg da å klage etterpå hvis jeg kjøpte huset for langt over takst... Og det er det samme her. Har man ikke kunnskap, skaff det. Lenke til kommentar
OEH Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Helt enig at prisene er latterlige. Tenker ikke så mye på kredittprisen i forhold til kontaktprisen (forholdsmessig er det vel ganske normalt mtp kredittkjøp over lengre tid), men "grunnprisen" er overdrevent deluxe. Men nå er det slik at kjøper bør jo sette seg inn i prisnivået for det vedkommende skal kjøpe da. Er f.eks. på husjakt nå og fant et aktuelt, men jeg ville ikke by mer enn en pris som var et par hundre tusen under antydning rett og slett fordi det var for mye dyrt å gjøre med det. Jeg har altså satt meg inn i kjøpet. Nytter ikke for meg da å klage etterpå hvis jeg kjøpte huset for langt over takst... Og det er det samme her. Har man ikke kunnskap, skaff det. 9520226[/snapback] Men hvis megler har satt en overdreven takst som ikke svarer til hva hus/leilighet faktisk er verdt i forhold til resten av markedet så har man vel mulighet til å klage på det. Var vel ikke så lenge siden noen fikk tilbake flere hundre tusen fordi megler hadde overdrevet taksten og itillegg bedt naboer være stille for å skjule at leiligheten faktisk var verdt langt under prisen som ble satt? Da kan man vel kanskje si at hvis leasy tar seg dobbelt/tredobbelt/firedobbelt betalt for en vare som faktisk ikke er verdt det og dessuten er abnormalt over prisnivået som markedet ligger på at det rett og slett er svindel. Det er nok endel folk som vil gå på dette, da spesielt de som har dårlig råd og dessuten de foreldre der ute som kanskje skal kjøpe en pc til bursdag/jul, som faktisk ikke har peiling på hva prisnivået til vanlig er, men som tror at siden denne PC-en blir markedsført som det "beste" og da til en pris som faktisk vil veilede/villede de til å tro at dette faktisk er en helt unormalt bra pc. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Det er dyrt å være dum! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Leasy og co er for alle de som ikke har RÅD til å slenge ut 10 000,- ut av sin vanlige lønn pr måned. Som jeg sa, så er det DYRT å være fattig. 9507100[/snapback] Ihvertfall om man kjøper over evne, og i tilegg har såpass liten økonomisk sans at man ikke prøver å gjøre det billig for seg, til tross for begrensede midler... AtW Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 (endret) Dette er lignende oppsett som jeg tar litt over 2000,- for, altså: 10 GANGER STØRRE! Jeg vurderte faktisk å kjøpe en sykt overpriset pc hos leasy før, til 10 tusen kroner, det var på den tid jeg ikke hadde snøring på hardware i det hele tatt, husker den hadde noe ala. 32mb skjermkort, 128mb ram, eller noe i den duren.. :S edit: faktisk så er mitt bedre også.. AMD Athlon™ 64X2 Fujitsu Siemens SCALEO H µATX 400W FM AC97 1394 3.5" Motherboard: µATX ATI A64 AM2 PCIe VGA AMD Athlon™ 64 X2 Dual-Core 4200+ CPU, HyperTransport™ 2048 MB DDR2 / 533 Mhz / PC 4200 (2x1024 MB) 250 GB Harddisk Serial ATA 7200rpm ATI™ Radeon X1600PRO 256/512MB DDR2, PCIe, TV-out, DVI DVD Drev (16x/48x ) DVD Brænder m. Super Multi (R:40xCD/10xDVD W:40xCD-R/ 24xCD-RW/16xDVD+- R/6xDVD+-RW/4xDVD+R DL/5xDVD-Ram) Cardreader AC'97 lyd on board Wlan 802.11g 54 Mbit/s 400 Mbit/s IEEE 1394 FireWire onboard MS Windows XP Home Edition SP2 DK MS Works 8.0 DK Nero v.6.X Express OEM ( Brænder Software ) Win DVD 5.x 2-channel + MPEG ( DVD Software ) Norton IS Suite 2006 (3 mdr. fri update) Finansiering pr. md. i 60 mndr. + kroner 45,- 499,- Kontantpris 17849,- Kredittkjøpspris 32640,- Effektiv rente Tror jeg begynner å gråte snart.. Endret 18. september 2007 av Storleer Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Det er skremmende at butikker får lov å operere med slik vanvittig kalkyle på kredittkjøp. Jeg forstår at forbrukerombudet reagerer.. Om man ser på de større, og i dette tilfellet klart mer seriøse kjedene, som Elkjøp, SIBA, ComputerCity, Komplett o.s.v, så ser man at de ikke er i nærheten av den kreditkjøpsprisen. Mange har rentefritt over 1 år. Det er ikke penger å spare på kredittkjøp, det har det heller aldri vært, men jeg hadde heller spart de månedsavdragene i ett år først, for så å cash'e ut en maskin etter ett år Men som alastor sier: Det er dyrt å være fattig Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Men hvis megler har satt en overdreven takst som ikke svarer til hva hus/leilighet faktisk er verdt i forhold til resten av markedet så har man vel mulighet til å klage på det. Var vel ikke så lenge siden noen fikk tilbake flere hundre tusen fordi megler hadde overdrevet taksten og itillegg bedt naboer være stille for å skjule at leiligheten faktisk var verdt langt under prisen som ble satt? Da kan man vel kanskje si at hvis leasy tar seg dobbelt/tredobbelt/firedobbelt betalt for en vare som faktisk ikke er verdt det og dessuten er abnormalt over prisnivået som markedet ligger på at det rett og slett er svindel. Det er nok endel folk som vil gå på dette, da spesielt de som har dårlig råd og dessuten de foreldre der ute som kanskje skal kjøpe en pc til bursdag/jul, som faktisk ikke har peiling på hva prisnivået til vanlig er, men som tror at siden denne PC-en blir markedsført som det "beste" og da til en pris som faktisk vil veilede/villede de til å tro at dette faktisk er en helt unormalt bra pc. 9520403[/snapback] Nei, egentlig ikke for man har jo undersøkelsesplikt. Nå kjenner jeg ikke denne saken (og du har ikke noen lenke til den heller?), men hvis megler har bedt naboer være stille vil jeg også anta at megler har framstilt leiligheten som langt mer verdt enn det den er. Da er det jo svindel. Hvis L'easy markedsfører disse maskinene som det siste og beste i markedet og at de skal kjøre de nyeste spillene særdels bra, har de gjort en grov feil. Ja, prisene tilsier at maskinene ligger i toppsjiktet, men spesifikasjonene er heller i det lavere segmentet. Dyrt er ikke nødvendigvis bra. Dette er noe alle bør vite (og da tenker jeg ikke bare på datautstyr, men generelt). Jeg ser forøvrig ikke på disse prisene som juridisk svindel, men moralsk svindel kan det godt være. Med slike ublu priser er de også med på å sverte bransjen. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Gjelder vel ikke bare data heller på dem der. F.eks Sony Bravia KDF-50E2010 Kredittkjøpspris 23640,- På netshop.no koster det 10.000kr Vil heller anbefale folk andre avbetalingsløsninger. Mange norske nettbutikker tilbyr cresco, men det er mye stress med det også. Men for all del verdt 10.000kr Lenke til kommentar
Xell Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Fint eksempel. Vi har vel allerede konkludert med at kredditkjøp er dyrt. det gjelder om du tar forbruktslån eller benytterdeg av forskjellige levrandører. Men mannge påpeker at Leasy lopper kunden på grunnpris. Da kan man jo bare bekrefte at det er det mange andre som gjør også. Ta en titt i prisguiden på tven du nevner; omtrent halparten av butikkene selger denne tven dyrere enn kontantprisen til Leasy. PC express ligger omtrent 30% dyrere en Leasy. Fy skam! Min konklusjon er at det går ikke ann å sammelikne et dyrt kredittkjøpslån med et kontantkjøp. Og det ser for meg heller ikke ut som om Leasy er veldig mye dyrere en snittet når det gjelder kontantkjøp. men for all del, jeg vil ikke anbefale folk å kjøpe PC-en sin der. Like lite som jeg vil anbefale dem å kjøpe en kampanje-PC på El-kjøp eller Expert. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Elkjøp sine priser er faktisk ikke så utrolig overdrevne... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå