Gå til innhold

L'easy og priser (10x kalkyle)

Anbefalte innlegg

Har fått noen reklameblad fra L'easy i posten (dere vet det firma med de noe morsomme reklamene) og slapp fra meg et lite skrik da jeg så hva de tar for produktene de selger.

De selger f.eks. en datamaskin med følgende spesifikasjoner:

-AMD Athlon™ 64 X2 Dual-Core 3800+ CPU, HyperTransport™

-1024 MB DDR-RAM / 533 Mhz / PC 4200 (2x512 MB)

-320 GB Harddisk Serial ATA 7200rpm

-DVD brenner

-Nvidia Geforce 7500LE256M/512M PCIe TV-out DVI

-AC'97 lyd on board

-400 Mbit/s IEEE 1394 FireWire onboard

-10/100 Mbit/s LAN onboard

-MS Windows XP Home Edition SP2 N

-MS Works 8.0 N Nero v.6.X Express OEM ( Brenner Software )

-Win DVD 5.x 2-channel + MPEG ( DVD Software )

-Norman Virus Control (3 års fri update)

-Ekskl. skjerm

Dette er da en maskin som ville kostet rundt 2000-3000kr hvis en skulle bygd det selv, inkludert software. Nå, vi vet alle at foretak som f.eks. Elkjøp kan ha en tendens til å overprise varer, men de gjør det med måte...

L'easy skal ha 10495kr(!)hvis en kjøper denne og betaler kontant, mens de skal ha 20640kr(!!!!!) hvis en kjøper den på kreditt.

Jeg skjønner jo at visse foretak vil være i en posisjon hvor de må ta mer for produktene de selger, men et sted blir det jo moralsk galt, nesten ulovlig (burde vært i alle fall). Tenker gjerne på folk som kanskje ser på L'easy som et ærlig og seriøst foretak, som tenker at de vil gi dem gode produkt til en grei penge, men blir helt screwed over.

Her kan dere ta en titt på deres andre Overprisede (merk, stor O) produkter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff da... hvis de tallene stemmer så er det mer skremmende enn jeg trodde.

Det er klart at leie av utstyr framfor kjøp koster mer over tid, og at prisen også går en del opp på elektronikk av den enkle grunn at teknologien fort blir utdatert, men dette er dog lit vel ekstremt.

Maskinen som du viser til er jo helt riktig meget billig å sitte sammen selv, så de prisene er virkelig skremmende...

Lurer itt på hva de tar for leie av det produktet i f.eks. 2-3 år? Hva hadde totalen blitt da? Jeg kan nesten ikke forestilel meg at det skulle ligge over 20.000, men det må det jo nesten gjøre siden leie alltid er mye dyrere enn kjøp over lengre tid.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er dyrt å være fattig, kreditt har aldri vært lønnsomt, noe man ser på disse regnestykkene. Jeg er nesten enig i at dette er på grensen til det moralske, men de tilbyr en vare, og det er opp til forbrukeren å velge om man vil benytte seg av tilbudet. Dette kan være å utnytte folk som ikke har peiling på hardware og hva dette koster, mange tror kanskje maskina faktisk er veldt den store summen. At de i tillegg kaller maskina øverst på sida "god stasjonær pc" (på ei maskin fra nederste hylle), kan dette nesten kalles villedning.

Lenke til kommentar

Tror det må vær noe galer her;

AMD Athlon™ 64X2

Fujitsu Siemens

SCALEO H µATX 400W

FM AC97 1394 3.5"

Motherboard: µATX ATI A64 AM2 PCIe VGA

AMD Athlon™ 64 X2 Dual-Core 4200+ CPU, HyperTransport™

2048 MB DDR2 / 533 Mhz / PC 4200 (2x1024 MB)

250 GB Harddisk Serial ATA 7200rpm

ATI™ Radeon X1600PRO 256/512MB DDR2, PCIe, TV-out, DVI

DVD Drev (16x/48x )

DVD Brænder m. Super Multi (R:40xCD/10xDVD W:40xCD-R/ 24xCD-RW/16xDVD+- R/6xDVD+-RW/4xDVD+R DL/5xDVD-Ram)

Cardreader

AC'97 lyd on board

Wlan 802.11g 54 Mbit/s

400 Mbit/s IEEE 1394 FireWire onboard

MS Windows XP Home Edition SP2 DK

MS Works 8.0 DK

Nero v.6.X Express OEM ( Brænder Software )

Win DVD 5.x 2-channel + MPEG ( DVD Software )

Norton IS Suite 2006 (3 mdr. fri update)

Finansiering pr. md.

i 60 mndr.

+ kroner 45,-

499,-

Kontantpris

17849,-

Kredittkjøpspris

32640,

sorry ordspråket men

32fuckingstusen for en dritt pc jeg kunne laget hundre ganger bedre for 10k?

Endret av tmolberg
Lenke til kommentar

Yes, å kjøpe via Thorn de årene de var store var akkurat like dyrt.

Det er dyrt å være fattig dessverre.

Finnes nå langt bedre løsninger nå heldigvis, da de store elektrokjedene lar deg betale 300,- pr måned på varer under 10 000,- feks :).

Og da er renta langt lavere, så man ender kanskje bare opp med 13000,- i kredittkjøpspris osv.

Leasy og andre lignende selskaper kommer til å forsvinne mer og mer, det er min spådom.

Lenke til kommentar

Kan opplyse om at en maskin mer eller mindre tilsvarende den til kr 14 195, koster kr 5 995 hos Komplett. Den mangler DVD-spiller, tastatur og mus og har et litt svakere skjemkort (men pristillegget ville ikke blitt mer enn 1 000 kr). Det forteller alt om prissettingen.

Kredittkjøpsprisen vil her bli ca kr 199,- pr mnd.

Dette er nesten svindel.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Har alltid lurt på hvilke folk som faktisk slår til på slike "tilbud". Helt latterlig opplegg.

9509786[/snapback]

Generellt folk med lite datakompetanse...

Derfor syntes jeg dette blir som svindling, de får jo ikke på langeveier det de betaler for, uansett om de kjøper der og da, eller på kreditt.

De enste grunnene jeg kan se til å kjøpe på kreditt er hvis f.eks. vaskemaskinen ryker, og du har lite penger. Da kan det være en grei utvei, selv om det er litt dyrere. Elkjøp etc. har jo nokså gode sånne avtaler der du ikke betaler ned over så veldig lenge, så man betaler ikke så alt for mye mer i forhold til kontantprisen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...