Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Førsteinntrykk av Citroen C4

Bjerknez

Anbefalte innlegg

Kjørte en C4 picasso i spania i sommer med automat kasse og 1.6l diesel? Må bare si at det var noen dårlige uker med kjøring når vi hadde den bilen, giringen var ekstremt dårlig. Tilogmed mormor på 75år kjører bedre med en manuell kasse. Bilen klarte ikke å gire skikkelig, du satt og vugget frem og tilbake hver gang bilen girte.

9510440[/snapback]

Som sagt.. det er ingen som kan måle seg med VW DSG kasse.

0-100 går unna på litt i overkant av 7 sekunder.

I denne videoen går det LITT tregere forde jeg hadde en litt dårlig start. Som du ser så trykket jeg gassen litt hardt inn og dermed fikk jeg hjulspinn. Da bremser tractionkontrollen bilen noe ned.

Jeg har atså ikke full gass i heletatt før midten av 2.giret. Jeg har også muligheten til å gire manuelt fra hendler bak rattet... men DSG-kassen er faktisk rakere :)

De hendlene man kan gire med fra rattet bruker jeg mest når jeg skal more meg litt på E6 å slikt. Egentlig er dem overflødige. DSG-kassen er kanon!

Den gir seg ikke og drar jamt opp til ca. 180km/t. Toppfarten har jeg ikke prøvd og det er også heller ikke interesant. Jeg vil ha krefter der jeg trenger dem...

Her er en video av en liten uformell akselerasjonstest av min bil med DSG:

http://www.bjerknez.com/video/akselerasjon.wmv

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VW er liksom for den litt mer vågale og sportslige entusiasten.

9510371[/snapback]

Du har mange gode poeng her GigaFlow, men denne var drøy. VW er så avgjort ikke merket for den vågale! C4 er en vågal bil, Golf er en solid og traust bil. Til og med Auris er vågal i forhold til Golf.

Endret av OML
Lenke til kommentar

Her om dagen kjørte jeg bak en Golf IV 1.4 med stålfelger. Nederst på bakluka sto det en setning med røde bokstaver. Jeg lo så jeg holdt på å kjøre av veien da jeg så hva som stod der. På denne gjennomsnittsgolfen av forrige modell hadde eieren skrevet: "Livet er for kort til å kjøre kjedelig bil!"

Man kan si mye bra om Golf, men jeg tror aldri jeg har tenkt på den som særlig spennende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Skulle jeg hatt en bil i denne klassen hadde ikke citroen blitt vurdert engang. Den er rett og slett grusom, fatter ikke hvorfor folk kjøper slikt. Ikke er den pen, ikke er den bra og ikke er den billig. Sier ikke at golf er fasit på noen av disse mer at den oppfyller dem bedre er det overhode ingen tvil om. Tror kanskje BMW 120 eller mer motor hadde vert mer attraktiv for min del, den er tøff, har bakhjulstrekk og rekke 6`er!

EDIT: kan vel også legge til at citroen taper seg noe vanvittig i verdi.. Tror faktisk en Kia eller Hyundai holder seg bedre i verdi! Hvorfor? det har jeg allerede svart på...

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Skulle jeg hatt en bil i denne klassen hadde ikke citroen blitt vurdert engang. Den er rett og slett grusom, fatter ikke hvorfor folk kjøper slikt. Ikke er den pen, ikke er den bra og ikke er den billig. Sier ikke at golf er fasit på noen av disse mer at den oppfyller dem bedre er det overhode ingen tvil om. Tror kanskje BMW 120 eller mer motor hadde vert mer attraktiv for min del, den er tøff, har bakhjulstrekk og rekke 6`er!

9513601[/snapback]

BMW 120i har vel ikke rekkesekser...

KUN en kjedelig vanlig firer med 16V.

Er vel ingen 2 liters BMW motorer som selges i dag som er rekkesekser lenger :(

Endret av kremt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
BMW 120i har vel ikke rekkesekser...

KUN en kjedelig vanlig firer med 16V.

Er vel ingen 2 liters BMW motorer som selges i dag som er rekkesekser lenger :(

9513871[/snapback]

Hva? nei nei.. da har dem virkelig tapt seg! fillern, jeg som synns det var en stilig bil..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
den nye 2liertn 4 er bedre motor enn 2l 6ern.

Buker mindre bensin, minde co2, like sprek, billigere.

9514031[/snapback]

Lyden er jo halve opplevelsen for pokker! :tease:

9514232[/snapback]

Helt enig! for å ikke snakke om utvendig størrelse på motor! :)

Lenke til kommentar

Akkurat når det gjelder pris, så gir jeg litt blaffen i om Golf eller VW generelt er dyrere enn biler som Toyota/Hyundai etc etc.

Jeg betaler gjerne det lille ekstra for å få en bil jeg føler litt mer for.

Skal man snakke fornuft, så må man jo også ta sikkerheten/gjennkjøpsverdi/driftskostnader med i bildet.

Hyundai ser jeg ikke en gang på som konkurent til Golf. Men Toyota derimot... er en meeeget farlig konkurent. Noen tester har den vel også vunnet. Men den opplevde kvaliteten klarer den ikke å stjele fra Golf.

Audi A3/BMW 3-serie/Toyota Corolla ser jeg på som like gode som Golf på hver sine måter. Citroen/Hyundai/Renault/Peugot og slike biler havner litt utenom når det gjelder følese av kvalitet.

MEN.. det er min mening :)

Mange tester underbygger også det jeg sier, så en del må da også stemme....

Lenke til kommentar
Her om dagen kjørte jeg bak en Golf IV 1.4 med stålfelger. Nederst på bakluka sto det en setning med røde bokstaver. Jeg lo så jeg holdt på å kjøre av veien da jeg så hva som stod der. På denne gjennomsnittsgolfen av forrige modell hadde eieren skrevet: "Livet er for kort til å kjøre kjedelig bil!"

Man kan si mye bra om Golf, men jeg tror aldri jeg har tenkt på den som særlig spennende.

9512260[/snapback]

Kan jo henne han selv synes han hadde en flott og spennende bil da... ?

Men skal være enig i at ikke en ribbet Golf er noe særlig å se på. Men det er da egentlig ingen ribbede biler.

Lenke til kommentar

Jada, og man skal være forsiktig med å mobbe folk som er stolt av bilen sin. Har stor respekt for det, også de som har valgt helt andre biler enn jeg ville gjort, eller har helt andre prioriteringer på hvilke kvaliteter de verdsetter.

Men jeg syntes det var på grensen til komisk, da nettopp en bil med standard motor, standard felger og tilsynelatende ikke noe spesielt på noen måte, og som det i tillegg går så mange av på veien at den har gitt navn til hele klassen, skulle være det motsatte av kjedelig.

(Det kan godt hende at man kan ha spennende kjøre_opplevelser_ med den, men jeg står fortsatt på at det er _veldig_ mye som er mindre kjedelig enn denne Golfen)

Lenke til kommentar
Jada, og man skal være forsiktig med å mobbe folk som er stolt av bilen sin. Har stor respekt for det, også de som har valgt helt andre biler enn jeg ville gjort, eller har helt andre prioriteringer på hvilke kvaliteter de verdsetter.

Men jeg syntes det var på grensen til komisk, da nettopp en bil med standard motor, standard felger og tilsynelatende ikke noe spesielt på noen måte, og som det i tillegg går så mange av på veien at den har gitt navn til hele klassen, skulle være det motsatte av kjedelig.

(Det kan godt hende at man kan ha spennende kjøre_opplevelser_ med den, men jeg står fortsatt på at det er _veldig_ mye som er mindre kjedelig enn denne Golfen)

9519455[/snapback]

Alle biler er kjedelige når dem er orginale...

Altså biler til rundt 300.000 kr.

Men det skal sies at en ny Golf 1.4TSI (usikker om det var den du mente) har minst 140HK'er og har både turbo og intercooler. Så man skal ikke skimse av en Golf det står "TSI" på bakluken. Enten har den 140HK'er, eller så har den 170HK'er. De fleste med slike biler velger også og chippe motoren. Så man skal ha en godt over middels motorisert bil for å kjøre fra en TSI. Men hvis ikke det er gjort noe med bilen ellers utseendemessig, så ser den kanskje litt traust ut.

Men en standard Corolla/Hyundai er jo ikke akkurat så spennende dem heller. Det eneste er at når man ser en standard Corolla/Hyundai etc etc. så kan man være rimelig sikker på at det ikke finnes noe spennende under panseret.

Lenke til kommentar

Må bare skyte inn med ett par ting til:

Jeg leste nettopp en test på dinside.no av Toyota Auris.

Under "konklusjon og konkurrenter" står det:

Vår klassefavoritt er altså fortsatt Volkswagen Golf, som går utenpå Auris når det kommer til opplevd kvalitet. Golf tar etter vårt syn også innersvingen på Auris når det kommer til kjøreegenskaper og generelle løsninger. I tillegg byr tyskeren på bedre plass både i baksete og bagasjerom.

Når det gjelder testen av golf står det følgende:

Den som er på jakt etter friske ytelser og kjøreglede, kommer ikke utenom Golf GT. Golf GT TSI er en fullverdig kompaktklassebil med høy kvalitetsopplevelse, solide løsninger og god plass. En rå motor, solid hjuloppheng og herlige kjøreegenskaper resulterer i en høy grad av kjøreglede. Når prisen i tillegg er så lav som det den er, fremstår Golf GT som et røverkjøp.

Golf slår rett og slett hele bunten.

Ta en titt på denne siden:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=300480

Sikkert mulig man finne tester hvor ikke Golf har vunnet også (snakker da altså om biler som er nye) men de fleste tester vinner Golf på opplevd kvalitet/kjøreglede/kraft.

At Golf er kjedelig rent utseendemessig kan jeg forstå at folk synes (uten at jeg synes det selv) Men de som har en Golf er gjerne LITT mer nøye med bilen sin enn en Toyota Auris-eier eller Hyundai-eier.

Det samme gjelder BMW kontra VW. BMW-eiere tror jeg er LITT mer opptatt av å stelle pent med bilen sin og få den til å se litt tøffere ut.

BMW er en liten klasse over VW, og VW er en liten klasse over Toyota. Og vertfall da Citroen/Peugot/renault.

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar

Her er vi helt enige, og hadde det vært en TSi hadde jeg nok vært enig. Men dette var en Golf 4, og det var vel før VW begynte å lage de kule motorene med lite volum og høy ytelse.

Med det sagt blir jeg ikke særlig sjarmert av Auris heller, men med Toyota er jo alltid driftssikkerhet og holdbarhet et element man ikke kommer utenom i vurderingen.

Lenke til kommentar
Her er vi helt enige, og hadde det vært en TSi hadde jeg nok vært enig. Men dette var en Golf 4, og det var vel før VW begynte å lage de kule motorene med lite volum og høy ytelse.

Med det sagt blir jeg ikke særlig sjarmert av Auris heller, men med Toyota er jo alltid driftssikkerhet og holdbarhet et element man ikke kommer utenom i vurderingen.

9520063[/snapback]

En Golf 4 1.4 er ikke så mye å skryte av nei. Det har du så absolutt helt rett i! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Citroen/Hyundai/Renault/Peugot og slike biler havner litt utenom når det gjelder følese av kvalitet.

9519264[/snapback]

Nå synns jeg du er urettferdig mot hyundai, ikke en bil jeg ville ha men den fortjener mye bedre enn å bi sammenlignet med franskmenn!

Hva er det med deg å vw egentlig? har selv hatt vw, noe som tvilsomt vil skje igjen da det er laber kvalitet. Brukte ikke så mye drivstoff men djævelsk mye deler!

Lenke til kommentar

Hyundai har vel for så vidt et godt kvalitetsrykte på seg, i hvert fall på faktisk kvalitet. Opplevd kvalitet har det riktignok vært så som så med inntil nylig.

Forresten så kommer jo Auris med en 2,2-liters diesel på 177hk (eller?). Vil tørre å påstå at det er ganske sprekt til en bil i den klassen, men det er synd at Toyota valgte å kutte ut T-Sport (og MR2/Celica). Miljø, pøh. Man kan vel skeie ut litt, vel :) Får håpe TRD tar saken nå da, ser de driver å leker seg med Toyota Aurion. Spennende :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...