Gå til innhold

Athlon t-bird 1ghz (200 mhz fsb) vs Duron 1,3ghz (200hhz fsb


Fragment

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite dilemma som noen kanskje kan hjelpe meg med.

Jeg kjøpte en PC for et par år tilbake. Den var über da (syntes jeg), men jeg skulle ha oppgradert prosessoren! Problemet her, er at hovedkortet bare støtter 200 hmz FSB (socket A). Jeg finner ingen athlon t-bird som har bare 200 mhz fsb noe mer, men jeg finner duron prosessorer. Problemet med disse er at duron prosessorene har langt mindre l2 cashe. Hvor mye mindre er jeg usikker på, men jeg lurer på om noen har peil på dette. Anbefales t-bird prosessoren jeg har (1ghz) eller skal jeg kjøpe meg en duron (1,3 ghz)??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja, en 1,3 ghz duron koster vel ~350,- ? nytt hovedkort kan i verste fall medføre nytt power, ny ram og evt isa-kort. om han da har isa lydkort, nic og isdn-kort kan hele greia komme på temmelig mye, om du ser i forhold til cpu..

 

men for all del, om du tror du kan få behov for mer om noen måneder igjen, spar :)

 

--

torerik

Lenke til kommentar
Jeg har et lite dilemma som noen kanskje kan hjelpe meg med.

Jeg kjøpte en PC for et par år tilbake. Den var über da (syntes jeg), men jeg skulle ha oppgradert prosessoren! Problemet her, er at hovedkortet bare støtter 200 hmz FSB (socket A). Jeg finner ingen athlon t-bird som har bare 200 mhz fsb noe mer, men jeg finner duron prosessorer. Problemet med disse er at duron prosessorene har langt mindre l2 cashe. Hvor mye mindre er jeg usikker på, men jeg lurer på om noen har peil på dette. Anbefales t-bird prosessoren jeg har (1ghz) eller skal jeg kjøpe meg en duron (1,3 ghz)??

 

T-bird finnes i opp til 1,4 gHz med 200 FSB (iflg. www.amd.com), problemet er vel at norske nettbutikker ikke tar dem inn.

Kanskje en av de mer seriøse er villig til å bestille for deg?

Og finner du ut av det er jeg selv interessert (BioStar hovedkort).

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar

For all del. Ikke kjøp en duron prosessor. Den vil ha tregere ytelse enn den CPU'en du har nå. Din Athlon 1Ghz er vel minst like rask som den raskeste duron (1.4 Ghz)

 

Spar heller litt mer penger og oppgrader til bedre hardware når du får råd. Er mitt råd ihvertfall

Lenke til kommentar
For all del. Ikke kjøp en duron prosessor. Den vil ha tregere ytelse enn den CPU'en du har nå. Din Athlon 1Ghz er vel minst like rask som den raskeste duron (1.4 Ghz)

 

Spar heller litt mer penger og oppgrader til bedre hardware når du får råd. Er mitt råd ihvertfall

 

duron 1.4? trodde de stoppet på 1.3 jeg.

Lenke til kommentar

Litt off-topic men noen som vet om det ville funket å kjøre en XP på 200MHz fsb på et hovedkort som egentlig ikke støtter XP'en? I så fall kunne jo det vært en løsning å kjøpe den billigste XP'en til rundt 500 spenn...

 

Hva slags hovedkort har du? Og hvilken hvordan er det med mulighet for regulering av volt etc...

 

Andy

Lenke til kommentar

Du kan jo lese testene på hardware.no:

 

http://www.hardware.no/tester/cpu/amd-roun...2002/index.html

http://www.hardware.no/tester/cpu/duron_12...1200/index.html

 

En Duron er ca 10% langsommere enn en Athlon ved samme frekvens.

Mao. vil du få en liten økning i hastighet med Duron 1300 i forhold til Athon 1000. Men jeg ville heller anbefale deg å prøve å få tak i noe brukt.

 

En AMD med 266MHz FSB KAN virke, men det virket ikke på et MSI hovedkort jeg prøvde den på. Multiplieren var låst, så da gikk Athlon 1400 på 1050MHz, det var jo for dårlig (1400/133).

 

På jobben så var vi litt kjappere i avtrekkeren: Vi hadde to Athlon 1000 CPUer som ble byttet ut med Athlon 1400 rett før de sluttet med sistnevnte. Da øket vi levetiden med disse PCene med minst ett år.

Lenke til kommentar

noen shopper har tbird 1,33ghz inne ennå, til en lav pris. disse er multiplyer unlocket så det har i praksis ingenting å si om de er 266 eller 200mhz bus. ta så å klokk fbs så heftig du kan, så får du en fin ytelsesforbedring.

 

men, MEN merk deg, at visse "steppinger" av den prosessoren du har nå, 1ghz athlon er ekstremt overklokkbare, så forsøk hvor langt det går først. og hold oss oppdatert på hvor langt du klarer å klokke den :yes:

Lenke til kommentar

jeg har selv ett Asus A7V classic hk som jeg oppgraderte fra en duron 600 til 1300 med en tbird 1330/133mhz fsb som jeg kjøpte billig med komplett.

 

i hk'et mitt så kjørte cpu'n på 1000mhz på default instillinger (10x100), så jeg vart nødt til å stille multiplier selv manuelt. etter litt prøving og feiling så fant jeg ut at når hk'et er stillt inn på 12.5x multiplier så kjører tbirden på 1300.

 

fant ut senere at tbird cpu'ene på 1300 og 1400mhz (100/200mhz fsb) er litt spesielle. med en 1300 så må hk'et stå på 12.5x, da justerer tbirden seg opp litt og kjører på 1.3, mens en 1400 må ha en fsb på 5x, da setter den seg selv til 1400mhz.. men jeg fikk ikke min 1300 til å kjøre på 1400/100. svart skjerm uansett hva jeg prøvde, ikke engang med 1.95V på core'n var noe hjelp.

 

du kan klokke cpu'n din litt, lås opp multiplier med blyant eller elektrolakk og lek det litt med fsb og multiplier, kan hende du får maskinen til å yte bedre enn en duron 1300 vil ;)

viss ikke så let litt på webshopper, bruk prisguiden og finn en som har en tbird 1300/1330 eller 1400 og skaff deg det isteden for en duron..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...