JimRamse Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Synes denne er bra Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Fordi det å unnskylde seg impliserer at en har gjort noe galt. Jeg mener ikke at vi skal drive selvsensur fordi noen andre har valgt å være religiøs.9506030[/snapback] Jeg tenker at det vil være bedre å si unnskyld for noe en ikke mener er galt, enn å starte enda større konflikter og kanskje slik at svenske liv går tapt. 9506056[/snapback] Og en slik sirkel vil ikke få slutt på noe av dette hyperreligiøse tullet i midtøsten. Ingen ønsker at svenske liv skal gå tapt, på samme måte som at ingen ønsket at norske liv skulle gå tapt når dette sirkuset sist var i "byen". Men ytringsfrihet (og dervar friheten til å tegne hva en vil) er så fundamental og grunnleggende i et demokrati, at jeg ikke vil la noen tullinger manipulere våre ytringer med vold og drapstrussler. Det som skjedde på 1700-tallet i Europa må skje både i Midtøsten og også i USA. 9506095[/snapback] Helt enig. Hvis Sverige gir etter nå sender det bare tilbakemelding til Al Qaida at trusler og hooliganoppførsel fører fram til konkrete resultater. Hvorfor skulle de stoppe der? Man kan ikke trekke grenser ved ytringsfrihet. Lars Vilks kan, om han vil, lage tegningen sin. Hvis muslimer mener det er feil kan de lage en tegning av Lars Vilks, saksøke han, protestere, eller hva man nå vil... Intet i samfunnet bør holdes over kritikk. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Denne forklarer det meste Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Man skal ikke bry seg! hvis de vil ha krig er det det de skal få.... hvis de angriper sverige, håper jeg alle andre siviliserte land i verden angriper dem... jævla terroristsvin!! 9506295[/snapback] De er allerede under angrep og takler det med glans. HVIS de begynner å organisere angrep i Sverige og Norge skal du se hvor lite folk ønsker å kjempe for ytringsfriheten når det er deres eget liv som står i fare. Å ha det i kjeften er en ting, å faktisk stå for det er en helt annen ting. Endret 16. september 2007 av dicktator Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Det verste av alt er at du med stor sannsynlighet har rett. Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 tåpelig gjort å tegne tegningene på ny når man så hva som skjedde forige gang. Jeg synes Sverige bare skulle unnskylt seg og unngått emr bråkHvordan klarte Europa å komme seg seg over middelalderen og redusere innflytelsen til kirken? Ved å ikke utfordre eller kritisere kirken og kristendommen? 9505631[/snapback] De kan godt utfordre og kritisere islam, men å tegne muhammed karikaturer er ikke en konstruktiv måte å gjøre det på. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Helt uenig. Blir det tatt sivile mål i Norge eller Sverige for den saks skyld, så blir vi bare mer involverte. Nå synes vi synd på de, noe jeg har vondt for å tro vi gjør etter de f.eks sprenger Oslo S. Da blir det hardt mot hardt, å da er det ikke greit å være muslim lengre dessverre. De disse fanatikerene ødelegger mest for er faktisk de Muslimene som er helt normale. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 tåpelig gjort å tegne tegningene på ny når man så hva som skjedde forige gang. Jeg synes Sverige bare skulle unnskylt seg og unngått emr bråk 9504878[/snapback] Er enig i at det ikke er særlig aktverdig å provosere folk slik, selv om muslimene som affiseres burde tåle såpass. Det som er langt verre enn at noen provoseres, er at folk i utlandet faktisk mener de har noe de skulle ha sagt om våre regler. Det raker da vel ikke dem hva som er tillatt i Norden. Dersom noen skulle beklage, så er det DE. Dessuten så har vi ytringsfrihet i Skandinavia, og det blir da helt galt om svenskene skulle unnskylde seg. Unnskylde hva da? At vi har ytringsfrihet? Mener vi kanskje at slike tegninger skulle forbys? Får håpe Sverige takler dette bedre enn Gahr Støre gjorde. Hans reaksjon var direkte pinlig. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Det som skjedde på 1700-tallet i Europa må skje både i Midtøsten og også i USA.9506095[/snapback] "også i USA."? Enig at ytringsfriheten må styrkes i arabiske land, men å komme med provoserende ytringer utenfra mener jeg vil virke mot sin hensikt. Utviklingen må komme innenfra, slik den gjorde for oss. Det er bare å innse at vi ikke er del av deres kultur, og at den hjelpen vi gir vil bli møtt med skepsis. Særlig når vestlige land støtter undertrykkelse pga. egne interesser. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 Fordi det å unnskylde seg impliserer at en har gjort noe galt. Jeg mener ikke at vi skal drive selvsensur fordi noen andre har valgt å være religiøs.9506030[/snapback] Jeg tenker at det vil være bedre å si unnskyld for noe en ikke mener er galt, enn å starte enda større konflikter og kanskje slik at svenske liv går tapt. 9506056[/snapback] Hva skjer når neste person tegner Muhammed eller gjør noe som disse fanatikerne ikke liker? Skal den Svenske statsministeren gå ned på kne og unskylde da også? Man må sette en strek å ikke bli diktert av røvebander på den andre siden av kloden som kommer med drapstrusler og vold! Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Det som skjedde på 1700-tallet i Europa må skje både i Midtøsten og også i USA.9506095[/snapback] "også i USA."? USA er relativt kraftig religiøst. Selv om landet på papiret er sekulært, så appellere enda politikere til kristendommen, og flertallet vil ikke stemme på en presidentkandiat hvis kanditaten er ateist. Da sier det seg selv at USA trenger en egen Kant, som forfekter fornuft fremfor religion. Enig at ytringsfriheten må styrkes i arabiske land, men å komme med provoserende ytringer utenfra mener jeg vil virke mot sin hensikt. Utviklingen må komme innenfra, slik den gjorde for oss. Det er bare å innse at vi ikke er del av deres kultur, og at den hjelpen vi gir vil bli møtt med skepsis. Særlig når vestlige land støtter undertrykkelse pga. egne interesser. 9506944[/snapback] Jeg ser helt klart poenget ditt, og håper jeg ikke har gitt uttrykk for at "vi" skal "redde dem". Derimot ser jeg ingen grunn til å bedrive selvsensur i frykt for vold og trusler. Vi må få uttrykke oss, og si hva vi synes om situasjonen og hva som skjer. Debatter er bra, men det finnes flere måter å uttrykke seg enn med å skrive det ned på papir eller rope det ut i verden. Kunst er en måte å uttrykke seg på, og satirer er meget gode sådan. De som virkelig har fått stormen til å blåse har også etter min mening vært helt korrekte og virkelig truffet "bulls eye". Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Derimot ser jeg ingen grunn til å bedrive selvsensur i frykt for vold og trusler. Vi må få uttrykke oss, og si hva vi synes om situasjonen og hva som skjer. Debatter er bra, men det finnes flere måter å uttrykke seg enn med å skrive det ned på papir eller rope det ut i verden. Kunst er en måte å uttrykke seg på, og satirer er meget gode sådan. De som virkelig har fått stormen til å blåse har også etter min mening vært helt korrekte og virkelig truffet "bulls eye".9508910[/snapback] Jeg ser én grunn til å moderere seg litt, og det er hensyn til dem støtt av ytringene uten at de har gjort noe som er til skade for andre. Skal man komme med slike ytringer bør man tenke seg om å være trygg på at man har "rett". I karikatursaken mener jeg at dette ikke er tilfelle, men så er dette snakk om subjektive oppfatninger. For min del er det ikke noe viktig å lage karikaturer av Muhammed. Ugjerninger som begås i islams navn kan godt karikeres uten å blande inn profeten, og heller konsentrere seg om dem som begår ugjerning. Til gjengjeld er det mange som tar det svært tungt at profeten fremstilles i dårlig lys. Jeg ser ikke helt poenget med det da, utfallet er jo bare negativt. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Er dette med Muhammedtegninger en ny metode kunstnere uten talent bruker for å bli berømt? Anyhow, kristendommen var også slik før i tiden, men etter mange satiriske fremstillinger og sånn ble det til slutt ikke mer rabalder.. Og desto flere muhammedtegnigner som kommer i tiden fremover, jo mindre reaksjoner kommer de til å skape.. Men vi kan jo spørre oss selv hva som er vitsen med dette i det hele tatt. Tror ikke en karikatur av paven som misbruker en guttunge ville blitt tatt sååå godt imot i Vatikanstaten. Jeg har stor forståelse for at en del mennesker tar seg nær av slike tegninger. Men enkelte råtne epler ødelegger hele greia med drapstrusler og oppfører seg som en gjeng femåringer! Synd.. Lenke til kommentar
someOen Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Står det noe sted i Koranen at selvironi er en synd? Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 tåpelig gjort å tegne tegningene på ny når man så hva som skjedde forige gang. Jeg synes Sverige bare skulle unnskylt seg og unngått emr bråk 9504878[/snapback] KANSKJE de ikke skulle ha tegnet tegningen i første omgang(Hva er vitsen liksom?), men hvorfor skulle de ha bedt om unskyldning? Det er jo bare en tegning. Jeg fikk lyst til å tegne en mohammed tegning selv når jeg leste om de sinnsyke trusslene til al-qaida. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Når folk vil drepe hverandre over tegninger så sier det seg selv at det ikke er tegningen det er noe galt med. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 ... Jeg fikk lyst til å tegne en mohammed tegning selv når jeg leste om de sinnsyke trusslene til al-qaida. 9513776[/snapback] Samme her. Og om nok mennesker gjør det, vil til slutt ikke Al Qaida bry seg med muhammedtegninger. Bortsett fra at de kommer til å føle seg forhatt av hele verden Dakal! Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Al Qaida burde heller tegnet noe stygt tilbake, men de eier ikke humor. Lenke til kommentar
Campus Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 (endret) Forrige runde med karikaturtrykking var kanskje grunnet uvitenhet, men nå vet alle hva slags reaksjoner man får, og den eneste grunnen til å trykke karikaturene er at man ønsker å provosere. edit: leif var her Endret 17. september 2007 av Campus Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Når folk vil drepe hverandre over tegninger så sier det seg selv at det ikke er tegningen det er noe galt med. 9513896[/snapback] Kunne ikke vært mer enig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå