Gå til innhold

Misfornøyd med min Dell Vostro 1700

Oscar2107

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har kjøpt en dell vostro 1700. Jeg hadde tenkt å bruke den til å spille på + litt skole etc. etc.

Etter å ha hatt PC-en i nærmere en måned må jeg si at jeg er litt skuffet. For det første syns jeg at PC-en er litt treg med å åpne vinduer og starte sånn generelt. den er ikke treg, men jeg er vant med at kliss nye maskiner burde åpne min datamaskin, internet eller hva søren det er kun et millisekund etter at du har trykket på ikonet. Nå er ikke det det største problemet... av de 6 spillene jeg har instalert er det kun 3 av de som virker. Dette er delvis vista sin skyld, og delvis Dell sin skyld.

For å spille mange av spillene så trenger jeg helt, helt nye drivere. De nyeste driverene får jeg ikke instalert på min laptop.

Fordi, som Nvidia sa da jeg kontaktet dem og lurte på hvorfor den driveren jeg trengte for å få bioshock til å virke ikke gikk ann å instalere på min pc:

(...)"The error message you are getting because the driver you are trying to install is compatible with Desktop graphics cards not for the Laptop graphics cards and I would like to inform you that the display drivers for notebook GPU's are custom made for the notebook make and model they are used in to support some of the hot plug n play features your notebook supports. (...)

Heldigvis fikk jeg høre om laptopvideo2go.com hvor noen folk hadde samlet masse drivere, og hacket .ini filene for å få de til å fungere på laptoper. Det gjorde at jeg fikk startet opp bioshock.

Da bioshock endelig var oppe så var det like før det eksploderte i hodet mitt. For at spillet skulle kjøre med en grei framerate, så måtte jeg sette de fleste instillingene ned til low og medium. selvom jeg hadde gjort dette var spillet fortsatt uspillelig fordi musen hang etter, en delay på ca et sekund (musepekeren på spillet beveget seg 0,5-1sekund etter jeg hadde beveget på musen)

jaja tenker jeg. Det var 500 kroner rett ut av vinduet, heldighvis har jeg noen andre spill som er morsomme å spille.... om jeg får de til å funke da? Jeg instalere battlefield 2. etter instaleringen kjører jeg spillet. Maskinen tenker litt, forandrer resolution på skjermen, blinker litt, og går tilbake i sin standar resolution uten at spillet starter. Jeg går rundt på internet for å prøve å finne ut hvordan jeg kan fikse det.

På forumet deres står det listet opp noen såkalte "hotfixes" som jeg kan laste ned fra microsoft som kanskje, hvis jeg er heldig, reparere problemet. Jeg velger operativsystemet, nemelig vista 32 bit som jeg mener ganske bestemt er det systemet jeg har. Når instaleringen holder på spretter det opp et vindu som sier at "Instaleringen gjelder ikke for ditt system" Jeg prøver uttallige andre hotfixer, men alle sier det samme. Derfor prøver jeg å laste ned 64bit versonene av hotfixene, men det fungerer ikke heller. Jeg får ikke battlefield til å virke heller. Er dette på grunn av at jeg har en laptop?? hvem vet. ..

På dette tidspunktet er jeg fortsatt litt glad i maskinen min, så jeg tenker for meg selv at EA Games lagde battlefield for en god stund siden, og det er ikke deres skyld at spillet de lagde ikke fungerer så bra med windows vista.

Så gikk det noen dager. Jeg så etter nye skytespill jeg kunne kjøpe som kanskje ville virke litt bedre på min maskin. Etter litt leting fant jeg ET: Quake Wars. Jeg lastet ned demoen og gledet meg fryktelig, ba til Gud, Bill Gates og Dell Dellson at spillet skulle virke. Til min store forbauselse virket det helt greit. Jeg spilte det en stund og var rimelig fornøyd. Etterhvert fant jeg ut at jeg ville endre litt på grafikk settingene ettersom jeg hadde på lavest mulig video kvalitet. Etter å ha satt de fleste tingene opp til medium, så merket jeg at musen hang etter, akkurat som på bioshock, ikke like ille, men dog nok til å gjøre deg til en skyteskive i online FPS skytespill. Selve FPSen virket grei med medium grafikk settings, men som jeg sa... musen hang etter.

Som dere sikkert skjønner så er jeg ikke helt fornøyd med min dell vostro 1700. Jeg vet at bærbare maskiner ikke er helt laget til spilling, men at det var så ille at man faktisk måtte hacke seg inn i .ini filene for å instalere drivere etc syns jeg er for dårlig. Ikke minst at jeg måtte kjøre bioshock på low grafikk for å ha en fps på mer enn 10 syns jeg også er dårlig.

Er det virkelig sånn situasjonen er for laptoper?

Jeg har tenkt en del på hva grunnen til at jeg må ha på så lave grafikk setings. Jeg tror det har noe med at jeg kjører en resolution på 1920x1200 jeg tror det krever veldig mye av maskinen. f.eks. ville jeg tro at high grafikk settings med 800x600 res. ville hatt en høyere fps enn low grafikk settings med 1920x1200 grafikk settings... men men. Jeg må ha 1920x1200 fordi grafikken blir helt uutholdelig med 800x600 res, selv med høy grafikk settings.

Når det gjelder delayen på musen, er det noen som har noen synspunkter på hvorfor det er sånn? (Beverger musen, og pilen beveger seg ikke før 0,5sek etterpå (spessielt med høye grafikk-verdier)) Er det et kjent fenomen?

Min vostro har:

Vista Business

17" 1920x1200 true life skjerm

T7500 CPU (2,2GHz core 2 duo)

2gb minne (2x1gb)

Nvidia GeForce 8600GT (256 dedikert minne)

Endret av Oscar2107
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at du kjører på høyeste oppløsning har nok litt med saken å gjøre. Det er vel en mellomting imellom 800x600 og 1920x1200?

Edit, BF2 funker ikke i Vista? omg :( har gleda meg til å spille BF2 med endelig najs grafikk når jeg får meg ny lappis. :\

Endret av mrhenrik
Lenke til kommentar

Du må nok ha ett bedre skjermkort for høyre oppløsning enn 1280x800 enn 8600GT, det er kun ett mid-range kort som yter dårligere enn versionen som er til stasjonære. Drivere til bærbare og stasjonære er forskjellige, pga strømstyringsfunksjoner. Hvis du bruker touchpad så henger det etter, brukte selv en G5 på min laptop til spilling og det fungerte helt fint. Du må nok ha ett 8800GTS/GTX for å dra spill på 1920x1200 på full grafikk.

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Ja, jeg har skjønt at man ikke kan ha full oppløsning og full grafikk etterhvert, hehe. men slik det er nå så vil som sagt musepekeren, eller sikte henge litt igjen når jeg beveger musen, og det syns jeg er litt rart mht at det ikke er noe spessiell annen lag/lav fps. bruker extern mus foresten, tror den heter MX510. Hovedproblemet ligger ikke allid i at musen henger etter når jeg starter å bevege musen til siden, men at det partiet den hengte etter når jeg startet å bevege musen vil fotsette etter jeg har sluttet å bevege den. Det er som sagt ikke mye delay, men det er veldig små marginer når du skal få sikte over de få pikselene som danner fiendens hode :nei:

Endret av Oscar2107
Lenke til kommentar
Laptopper er ikke og vil aldri bli en fullgod erstatter for en high end stasjonær spillemaskin. Sånn er det bare...  ;)

9503770[/snapback]

Riktig og i disse tider der bærbar blir mer og mer populær bør derfor brukeren tenke seg om 2 ganger og spørre seg selv hva maskinen i hovedsak skal brukes til.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg har forstått, er skjermkortet ditt nedklocka fra 512 til 256mb, kan det stemme?

9503842[/snapback]

muligg tviler på at det produseres 8xxx gpuer som har noe serlig mindre enn 512mb. siden mitt kun hadde 256mb så trodde jeg det hadde noe med at det vae 256 mb med dedikert minne.... men hva vet jeg :ermm: eller kanskje det ikke er sånn..... det stpr litt mer utdybende om kortet HER men det skjønner jeg ikke så mye av.

Lenke til kommentar
Jarmo:

Jeg kjenner mange som har laptop som drar spill meget godt, kanskje max 10% forskjell fra en lignende stasjonær, men som du sier så vil de kanskje aldri være 100% nær high end pga strømsluk fra high end CPU'er og skjermkort.

9503859[/snapback]

En annen ting er at skjermkortene til bærbare er som regel nedklokket versjon av samme type til stasjonære. ;)

Som i dette tilfelle:

8600GT mobile: Core speed: 475 MHz

8600GT standard: Core speed : 540 MHz

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Edit: Oi, beklager, skulle skrive i en annen tråd.

Men når denne først er bumpa så har jeg et spørsmål:

Feilen du nevner i Dell Vostro 1700, er det en generell feil med dell maskinene som bruker 8600GT kortet og det der, eller er det bare et enkelt tilfelle?

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Hei! Skjønner du er en del missfornøyd med maskinen ja, men som de sier her så blir aldri laptop helt 100% stasjonær erstatter. Du kan prøve å oppdatere firmwaren på musen din og se om det fikser problemet i spill? kanskje det ligger en fiks i en nyere firmware enn den du har.

Lenke til kommentar

Det du nevner med at musen er litt etter. Prøv på "mid-end" resolution. Det vil funke, jeg har akkurat samme data-mus det skal ikke være vits i å downloade, skal ikke windows vista ha standard settings for alle eksterne usb muser.. :s (hørte det for noen måneder siden ikke sikker på om det stemmer) Men i allefall.. INGEN AV DE NYERE SPILL DRAS PÅ 1900x1200! fikk sagt det jippi! (ikke ondt ment eller noe men fikk bare lyst) :p

Lenke til kommentar
Dette er delvis vista sin skyld, og delvis Dell sin skyld.

Hva i huleste er det du snakker om?

Dette er absolutt ikke Dell sin skyld. Det at du ikke skjønner at du skal ha drivere til 8600M GT og ikke stasjonærkortet er din egen dumhet, ikke dell sin feil.

For å spille mange av spillene så trenger jeg helt, helt nye drivere. De nyeste driverene får jeg ikke instalert på min laptop.

Fordi, som Nvidia sa da jeg kontaktet dem og lurte på hvorfor den driveren jeg trengte for å få bioshock til å virke ikke gikk ann å instalere på min pc:

(...)"The error message you are getting because the driver you are trying to install is compatible with Desktop graphics cards not for the Laptop graphics cards and I would like to inform you that the display drivers for notebook GPU's are custom made for the notebook make and model they are used in to support some of the hot plug n play features your notebook supports. (...)

Hvis du leser dette, så står det klart og tydelig at du har lastet ned FEIL drivere. Du trenger drivere til Mobile serien.

Er det virkelig sånn situasjonen er for laptoper?

Du kjøpte en laptop med et 3d kort som er i budsjett 8serien (topp kortene har enda ikke kommet grunnet for mye varmeutvikling.) Da er det helt utrolig at du forventer at du klarer å kjøre nye spill som bioshock på 1920x1200(!) oppløsning med bra grafikk. (Hvorfor i huleste du valgte så høy oppløsning når kortet ditt overhodet ikke er egnet til det er vel et annet spørsmål)

Til sammenligning så sliter min stasjonære pc (Quad Core, 8800GTX) med Bioshock på 1920x1200 på høye instillinger. Og det grafikkortet er ca 5 kraftigere.

Jeg må ha 1920x1200 fordi grafikken blir helt uutholdelig med 800x600 res, selv med høy grafikk settings.

Hadde du vært litt lur, i stedenfor å klage på dell og micrsoft, så hadde du kjøpt lavere oppløsning på skjerm (ser ikke så jævelig ut da, fordi skjermen trenger ikke å skalere bildet opp)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...