Gå til innhold

Filserver: Trenger hjelp til valg av deler

Gordion

Anbefalte innlegg

Hei. Har planer om å få slengt sammen en filserver. Har tenkt å bruke rundt 3000kroner totalt, jeg har allerede kabinett. Det jeg trenger er:

- PSU

- HK

- CPU

- RAM

- Skjermkort

- HDD 500GB

Den skal kjøre Debian uten X, så trenger ikke all verden til skjermkort. Trenger heller ikke noe særlig kjapp prosessor, vil heller ha en som bruker lite strøm. Noen som kunne tenkt seg å sette opp en handlevogn for meg?

Alt som er seriøst taes imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig totalt overkill å kjøpe nye deler til en PC som kun skal kjøre Samba på Debian uten X. Det går fint på en PIII 600 MHz med 128 MB RAM, og slike får du på bruktmarkedet.

Men hvis du har 3000,- til overs, så er det ikke en dum ting å bruke dem på. Du får ihvertfall en server som kan brukes til en god del andre ting enn filserver seinere.

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=54978

Prosessoren er en boxed lav-effekts prosessor. 1 GB minne er nok i bøtter og spann. Jeg liker ikke å jobbe med m-ATX-HK, så det ble et ATX med integrert grafikk (uten grafikkort blir det mindre varme). Det har også 4 S-ATA og én P-ATA-plugg. Chieftec er en helt grei og rimelig PSU med svær vifte. Harddisken er visstnok ment for media-/stue-PC-er og har derfor lavt strømforbruk og lav temperatur.

Du trenger kanskje et CD/DVD-drev til installasjonen (og hvis du skal rippe filmer over på disken), men det koster knappe 2-300 kr.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Vet at det er totalt overkill, men folk skal jo ha mye mer for maskinene sine enn hva de virkelig er verd. :roll:

Har tenkt litt rundt det hele selv nå, og har funnet ut at jeg kanskje skal ha denne prosessoren: Intel Celeron 420. Den bruker kun 35W

Angående skjermkort, jeg skal jo ikke kjøre X, så trenger bare skjermkort når jeg skal legge inn Debian. Men da er jeg avhengig av et hovedkort som booter uten skjermkort. Noen av LGA 775 HKene som kan gjøre det? Eller gjør alle det?

Edit: Vil helst ha HK med GigE

Edit2: Har DVD drev liggende, men det trenger jeg kun når jeg skal legge inn Debian. Har en annen PC jeg ripper filmer o.l. ifra :)

Endret av Gordion
Lenke til kommentar
Angående skjermkort, jeg skal jo ikke kjøre X, så trenger bare skjermkort når jeg skal legge inn Debian. Men da er jeg avhengig av et hovedkort som booter uten skjermkort. Noen av LGA 775 HKene som kan gjøre det? Eller gjør alle det?

9503849[/snapback]

Det greieste er å kjøpe et hovedkort med integrert grafikk. Da er det bare til å trekke ut skjermkabelen når du er ferdig å installere. De koster heller ikke mer enn HK u/ grafikk.

Siden du vil gå for Intel, kan du se etter HK med i945G. Disse er stabile, billige, og har GbE og 1 P-ATA + 4 S-ATA. Grafikken/brikkesettet er også kjølig og har god støtte i Linux (selv om du ikke får bruk for det).

Asus P5L-VM 1394 må passe midt i blinken (selv om det er m-ATX).

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...