stich_it Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Så politianmeldelse er ikke aktuelt å bruke for ett slags "pressmiddel" ? 9512571[/snapback] tvilsomt, men vis du følger rådene her om rekomandert brev, for å også sende han en giro med 3-4 ukers forfall med summen for maskinen (-minus bruksfradrag?) etter advarsel vis han ikke svarer. da kan du begjære ham personlig konkurs / sende kravet til inkasso... tror jeg i alle fall Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Så politianmeldelse er ikke aktuelt å bruke for ett slags "pressmiddel" ? 9512571[/snapback] Kan alltid benyttes som et pressmiddel, men svaret du vil få av Politiet er at dette er en sivilrettslig sak der du får bruke andre rettsmidler for å fremme din sak. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Og det er forøvrig straffbart å true med anmeldelse/bruke politianmeldelse som pressmiddel. (Straffeloven, paragraf 222: "Med bøter eller med fengsel inntil 1 år straffes den, som ved å true med anklage eller anmeldelse for en straffbar handling eller med fremsettelse av en ærekrenkende beskyldning rettsstridig tvinger nogen til å gjøre, tåle eller undlate noget, eller som medvirker hertil." Endret 19. september 2007 av Caze Lenke til kommentar
frevild Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Og det er forøvrig straffbart å true med anmeldelse/bruke politianmeldelse som pressmiddel. (Straffeloven, paragraf 222: "Med bøter eller med fengsel inntil 1 år straffes den, som ved å true med anklage eller anmeldelse for en straffbar handling eller med fremsettelse av en ærekrenkende beskyldning rettsstridig tvinger nogen til å gjøre, tåle eller undlate noget, eller som medvirker hertil." 9527048[/snapback] Nå har ikke jeg hatt strafferett, men straffbarheten er nok ikke så absolutt som du vil ha det til - nøkkelordet her er "rettsstridig." Jeg vil tippe at det ikke er rettstridig å true med anmeldelse dersom formålet er å få den lovlige tilstanden gjenopprettet - mao. må f.eks. den bestjålne kunne true tyven med anmeldelse dersom han ikke leverer tyvegodset tilbake. En annen sak er at det nok ikke har så mye for seg å true med anmeldelse i dette tilfellet. Lenke til kommentar
reor Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Triste greier!! Jeg lurer på: 1. Er vedkommende firma i aktivitet eller nedlagt? 2. Er vedkommende du kjøpte av fortsatt ansatt i firmaet? Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 Triste greier!! Jeg lurer på: 1. Er vedkommende firma i aktivitet eller nedlagt? 2. Er vedkommende du kjøpte av fortsatt ansatt i firmaet? 9584267[/snapback] 1. Firmaet er i aller høyeste grad i aktivitet 2. Personen er fortsatt ansatt. -- Sendte forrsten ett rekommandert brev sist uke. Sporingsnummeret viser at brevet ble levert ut på Mandag, men jeg venter enda på svar. Jeg løfta krigsøksa litt, og ga tydelig beskjed om at, om han ikke løste saken, eller kontaktet meg innen 14 dager, ville jeg sende han en giro med kjøpssummen påført. Blir ikke denne betalt, vil den gå til innkasso. Lenke til kommentar
reor Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Fint! (Da er du heldigere enn meg.) Fant en link på forumet her som muligens er av interesse. http://www.forsinkelsesrente.no/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå