El Matador Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Heisann, I februar '06 kjøpte jeg en bærbar-PC fra en privatperson. Selgeren var på dette tidspunktet veldig hyggelig og serviceinnstilt. Jeg fant senere ut at denne personen har en meget høy stilling i en av Norges aller største nettbutikker, og regnet selvfølgelig da med at personen faktisk var seriøs ... Problemet begynte i slutten av Mai '07. kabinettet hadde sprukket på 3 plasser, samt at èn tast hadde løsnet. Jeg tok da kontakt med selger, som svarte meg at dette ikke var noe problem, og at jeg bare skulle sende PC-en så skulle han fikse det. Garantien gjaldt enda. Jeg sendte inn PC-en i begynnelsen av Juni, og den ble levert på firmaadressen hans ett par dager etterpå. Etter ca. 1 måned uten at jeg hadde hørt noen ting, tok jeg kontakt med selger og spurte hvorfor det tok så lang tid. Han svarte "Jeg skal sjekke det opp og kontakte deg" Jeg ventet i 2-3 uker før jeg prøvde å kontakte selger, igjen. Ingen kontakt. Etterhvert som ukene gikk (frem til nå) har jeg prøvd å kontakte personen på privattelefon, firmatelefon, e-mail, via kundeservice, men uten hell. Personen virker som sunket i jorden. Jeg ringer flere ganger om dagen, samt sender mail flere ganger i uken, uten ett eneste svar. Så til det store spørsmålet: Hva kan jeg egentlig gjøre? Jeg er ikke naiv, og tror faktisk de fleste personer hadde tatt denne personen seriøst om de faktisk hadde vist hvem/hvilken stilling denne personen har ... Jeg kan legge til at det er snakk om ca. 11 000kr. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Vel, hmmm.... Siden du frivilig sendte maskinen til en privatperson så kan man ikke akkurat anklate det for å være tyveri heller. Men jeg lurer på en ting. Du sier du kjøpte maskinen av en privatperson. Da har du jo heller ingen rettigheter ovenfor selger som å få ting reparert. Da skal du jo gå til de som har laget maskinen. Så hvorfor kontaktet du en privatperson og forventet å få noe som helst reparert? Så det du i realiteten har gjort er jo å gi bort en laptop til en vilt fremmed. Han har jo ingen krav på seg til å fikse noe som helst. Om han gjør det og du faktisk får den igjen så er jo du veldig heldig. AKIRA Lenke til kommentar
Kripos Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Vel, hmmm.... Siden du frivilig sendte maskinen til en privatperson så kan man ikke akkurat anklate det for å være tyveri heller. Men jeg lurer på en ting. Du sier du kjøpte maskinen av en privatperson. Da har du jo heller ingen rettigheter ovenfor selger som å få ting reparert. Da skal du jo gå til de som har laget maskinen. Så hvorfor kontaktet du en privatperson og forventet å få noe som helst reparert? Så det du i realiteten har gjort er jo å gi bort en laptop til en vilt fremmed. Han har jo ingen krav på seg til å fikse noe som helst. Om han gjør det og du faktisk får den igjen så er jo du veldig heldig. AKIRA 9503672[/snapback] Hmm. hvilken stilling har denne fyren og hva er navnet hans? Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 Hmm, jo du sier noe ... Maskinen er faktisk laget av nettbutikken personen er ansatt i. Jeg _forventet_ ikke å få skadene reparert, men han sa før jeg kjøpte maskinen at garantien gjaldt som vanlig, og i og med at det var butikken sitt "merke" så skille jeg sende maskinen til han. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 (endret) Vel, hmmm.... Siden du frivilig sendte maskinen til en privatperson så kan man ikke akkurat anklate det for å være tyveri heller. Men jeg lurer på en ting. Du sier du kjøpte maskinen av en privatperson. Da har du jo heller ingen rettigheter ovenfor selger som å få ting reparert. Da skal du jo gå til de som har laget maskinen. Så hvorfor kontaktet du en privatperson og forventet å få noe som helst reparert? Så det du i realiteten har gjort er jo å gi bort en laptop til en vilt fremmed. Han har jo ingen krav på seg til å fikse noe som helst. Om han gjør det og du faktisk får den igjen så er jo du veldig heldig. AKIRA 9503672[/snapback] Hmm. hvilken stilling har denne fyren og hva er navnet hans? 9503682[/snapback] Jeg velger å holde firmaet utenfor (I allefall her). Det har tross alt ingenting med firmaet å gjøre, sånn sett. (Det er èn av de aller aller største nettbutikkene i Norge) Personen har bare en meget høy stilling. Sorry for dobbelpost, om admin vil spleise svaret må han vell gjøre det. Endret 15. september 2007 av Zevs. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 ved kjøp mellom privatpersoner gjelder vel kjøpsloven ikke forbrukerkjøpsloven, garanti er noe produsent gir så det har ingenting md hvem du får den av. og PC-en må være kjøpt fra en selger vis det er en ferdig maskine og da kan du reklamere til tidligere salgspunkt. men med selger her kan du jo kontakte han og si at vis du ikke får igjen maskinen regner du med at han har tatt den tilbake og kjøpet er hevet, du vil da forlange prisen av maskinen tilbakebetalt(eventuelt med bruksfradrag), hvis han ikke gir deg pengene kan du sende han en giro med påført beløp, hvis han ikke betaler denne innen en måned kan du gå videre til inkasso eller begjære personen konkurs(tror jeg) for å få pengene. blir ikke dette riktig dere som kan det? Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 ved kjøp mellom privatpersoner gjelder vel kjøpsloven ikke forbrukerkjøpsloven, garanti er noe produsent gir så det har ingenting md hvem du får den av. og PC-en må være kjøpt fra en selger vis det er en ferdig maskine og da kan du reklamere til tidligere salgspunkt. men med selger her kan du jo kontakte han og si at vis du ikke får igjen maskinen regner du med at han har tatt den tilbake og kjøpet er hevet, du vil da forlange prisen av maskinen tilbakebetalt(eventuelt med bruksfradrag), hvis han ikke gir deg pengene kan du sende han en giro med påført beløp, hvis han ikke betaler denne innen en måned kan du gå videre til inkasso eller begjære personen konkurs(tror jeg) for å få pengene. blir ikke dette riktig dere som kan det? 9504881[/snapback] Problemet er jo at jeg ikke får tak i personen. Det er derfor jeg lurer på hva jeg kan gjøre. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Problemet er jo at jeg ikke får tak i personen. Det er derfor jeg lurer på hva jeg kan gjøre. du sender det i brevs form. blir litt mer offisielt da. eventuelt gå på jobben hans å hils på. eventuelt vis du har serienummeret på maskinen kan du jo ringe bedriftens support nummer og forkalre at du har en maskin fra dem som er blitt tatt in til service via den personen. vis den er inne på verksted så kan de finne den på serienummeret. Endret 16. september 2007 av stich_it Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 Problemet er jo at jeg ikke får tak i personen. Det er derfor jeg lurer på hva jeg kan gjøre. du sender det i brevs form. blir litt mer offisielt da. eventuelt gå på jobben hans å hils på. eventuelt vis du har serienummeret på maskinen kan du jo ringe bedriftens support nummer og forkalre at du har en maskin fra dem som er blitt tatt in til service via den personen. vis den er inne på verksted så kan de finne den på serienummeret. 9505696[/snapback] Har dessverre ikke serienummeret på maskinen. Kom aldri på å notere det ned. Men takk for tipset om brev. Er det noe spesielt jeg burde ta med? Noe jeg burde argumentere med? Lenke til kommentar
GardinTrapp Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Send det rekommandert, da vet du om han har fått det Lenke til kommentar
frevild Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Heisann, I februar '06 kjøpte jeg en bærbar-PC fra en privatperson. Selgeren var på dette tidspunktet veldig hyggelig og serviceinnstilt. Jeg fant senere ut at denne personen har en meget høy stilling i en av Norges aller største nettbutikker, og regnet selvfølgelig da med at personen faktisk var seriøs ... Problemet begynte i slutten av Mai '07. kabinettet hadde sprukket på 3 plasser, samt at èn tast hadde løsnet. Jeg tok da kontakt med selger, som svarte meg at dette ikke var noe problem, og at jeg bare skulle sende PC-en så skulle han fikse det. Garantien gjaldt enda. Jeg sendte inn PC-en i begynnelsen av Juni, og den ble levert på firmaadressen hans ett par dager etterpå. Etter ca. 1 måned uten at jeg hadde hørt noen ting, tok jeg kontakt med selger og spurte hvorfor det tok så lang tid. Han svarte "Jeg skal sjekke det opp og kontakte deg" Jeg ventet i 2-3 uker før jeg prøvde å kontakte selger, igjen. Ingen kontakt. Etterhvert som ukene gikk (frem til nå) har jeg prøvd å kontakte personen på privattelefon, firmatelefon, e-mail, via kundeservice, men uten hell. Personen virker som sunket i jorden. Jeg ringer flere ganger om dagen, samt sender mail flere ganger i uken, uten ett eneste svar. Så til det store spørsmålet: Hva kan jeg egentlig gjøre? Jeg er ikke naiv, og tror faktisk de fleste personer hadde tatt denne personen seriøst om de faktisk hadde vist hvem/hvilken stilling denne personen har ... Jeg kan legge til at det er snakk om ca. 11 000kr. 9503426[/snapback] Dine rettigheter og plikter vil først og fremst følge av avtalen deres. Nå vet ikke jeg hva som følger av avtalen. Jeg kan imidlertid si litt om lovreguleringen på dette område. Noen ekspert er jeg dog IKKE. Siden dere begge er vanlige privatpersoner (det var ikke firmaet som solgte deg pc-en), gjelder kjøpsloven. Når kabinettet sprekker opp og knappene faller av, foreligger "mangel" i lovens forstand og du vil ha krav på retting. Dette gjelder riktignok ikke absolutt, og det kreves korrekt reklamasjon, men idet mannen har akseptert å rette maskinen, anser jeg dette som uviktig. Etter § 37 (1) kan du kreve prisavslag eller etter omstendighetene hevning når rettingen ikke skjer "innen rimelig tid." Dette kan være aktuelt for deg. Problemet ditt er imidlertid at du ikke får tak i fyren, så det blir noe vanskelig å øve press på ham ved å true med slike reaksjoner. Send brev rekommandert. Dersom du fortsatt er interessert i å få maskinen din, vil hevning være lite aktuelt. Hevning vil kort sagt gå ut på at han beholder maskinen, mot at du får igjen pengene. Siden maskiner har en tendens til å falle i pris som følge av tidens gang, vil det være gunstig for deg (du kan kjøpe en ny og bedre pc enn den du allerede har kjøpt), og desto mindre gunstig for selgeren. Hevning er betinget av at det foreligger "vesentlig kontraktbrudd." Jeg vil anta at vilkåret er oppfylt når selger har somlet så lenge. Jeg ville rasle med heve-sabelen og kreve 1) snarlig reparasjon og 2) økonomisk kompensasjon for at det har gått så lang tid. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Kan jeg ta saken videre om selger ikke svarer/retter seg på rekommandert brev? Endret 16. september 2007 av Zevs. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Kan jeg ta saken videre om selger ikke svarer/retter seg på rekommandert brev? 9508755[/snapback] ja, men du bør/skal isåfall nevne det i brevet. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 Kan jeg ta saken videre om selger ikke svarer/retter seg på rekommandert brev? 9508755[/snapback] ja, men du bør/skal isåfall nevne det i brevet. 9509069[/snapback] Det var akkurat det jeg tenkte på ... Men hvor kan jeg ta saken videre? Lenke til kommentar
stonebro Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Kan jeg ta saken videre om selger ikke svarer/retter seg på rekommandert brev? 9508755[/snapback] ja, men du bør/skal isåfall nevne det i brevet. 9509069[/snapback] Det var akkurat det jeg tenkte på ... Men hvor kan jeg ta saken videre? 9509448[/snapback] Siden dette er en tviste mellom privatpersoner er det vel egentlig en sak for konfliktrådet dersom dere ikke klarer å finne ut av det på egen hånd. Dog da må vel du betale avgiften på ~850 kroner elns. for å sette opp saken der. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Kan jeg ta saken videre om selger ikke svarer/retter seg på rekommandert brev? 9508755[/snapback] ja, men du bør/skal isåfall nevne det i brevet. 9509069[/snapback] Det var akkurat det jeg tenkte på ... Men hvor kan jeg ta saken videre? 9509448[/snapback] Siden dette er en tviste mellom privatpersoner er det vel egentlig en sak for konfliktrådet dersom dere ikke klarer å finne ut av det på egen hånd. Dog da må vel du betale avgiften på ~850 kroner elns. for å sette opp saken der. 9510448[/snapback] Eller forbrukerrådet Lenke til kommentar
stonebro Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Eller forbrukerrådet 9510582[/snapback] Kan vel forsøke forbrukerrådet som pressmiddel først, men de har til syvende og sist ikke noen myndighet ... det er det forbrukerombudet som har. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Eller forbrukerrådet 9510582[/snapback] Kan vel forsøke forbrukerrådet som pressmiddel først, men de har til syvende og sist ikke noen myndighet ... det er det forbrukerombudet som har. 9510586[/snapback] Det har jeg vel ikke sagt heller, men FR - FTU, og da slipper en de kostnadene forliksrådet gir Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Det er tydelig at han ikke vil svare deg, dersom du har sendt mail, brev og ringt flere ganger? Da betyr det at han enten ikke har fiksa PC-en din og ikke får gjort det, eller at han har tatt den selv og at du uansett ikke får den tilbake. Kjedelig sak. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 17. september 2007 Forfatter Del Skrevet 17. september 2007 Så politianmeldelse er ikke aktuelt å bruke for ett slags "pressmiddel" ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå