Gå til innhold

Kvinnelige vs mannlige fotografer


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at det er så stort å være f.eks norges beste kvinnelige fotograf, om det ikke strekker lengre opp enn til nr 20 på den mannlige lista?

 

Er det slik at kvinner har svakere forutsetning for å bli en god fotograf ennmenn?

 

Det irriterer meg at kvinners bilder får mer oppmerksomhet enn mannlige, selv omde ikke ernoe bedre. Lever vi fortsatt i et sammfunn der kvinner er et svakere kjønn, på alt? Hvorfor skal det være så oppstyr rundt en kvinnelig president, statsminister eller toppsjef?

 

Det kan se ut som om de får litt ekstra kun fordi de er kvinner.

 

Dette irriterer meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor er det slik at det er så stort å være f.eks norges beste kvinnelige fotograf, om det ikke strekker lengre opp enn til nr 20 på den mannlige lista?

 

Er det slik at kvinner har svakere forutsetning for å bli en god fotograf ennmenn?

 

 

9502971[/snapback]

Heldigvis forsvinner arkaisk kvinnesyn av seg selv når man forlater tenårene med en viss margin.

 

Årlig talt, jeg forstår ikke hva du mener. Det er 27 år siden Norge fikk sin første kvinnelige statsminister, og jeg kan ikke huske å ha sett noen heve øyenbrynene over slik siden da.

 

Mener du at jenter får mer oppmerksomhet i Bildekritikken? Det var da merkelig. Jeg kan ikke huske å ha sett noen jente som presenterer makrobilder.

Lenke til kommentar

:blush:

Er det virkelig slik? Trodde det var tvert om jeg da...

:cool: ...enig i en ting da, dette med kvinnelig + tittel - hørt noen si mannlig lege noen gang? eller statsminister for den del. Blir på samme måte som noen sier homofil prest - ingen sier da hetrofil prest?

 

Når det gjelder fotografer burde det vel egentlig ikke kjønn være av betydning selv om også dette har vært en manndominert bastion (til nå)

Lenke til kommentar

Ikke så lett å diskutere dette om du ikke gir noen konkrete eksempler på hvilke fotografer du mener. Jeg kan ihvertfall ikke si jeg kommer på mange kvinnelige fotografer som får skryt kun fordi de er kvinner.

 

Forøvrig blir det for meg noe merkelig å snakke om 'topplister' når det gjelder fotografer, men det er nå en annen sak.

Lenke til kommentar

Snakker ikke om diskusjon.no nå.

 

Hovedsaklig om foto.xx og photosight.xxx

 

Jeg har sett bilder som er skremmende lik både mine egne og andres, som har mellom 30-50kommentarer, mens mitt kanskje har fått 2.

Det er kvinner, og jeg tror de fleste legger merke til en god kvinnelig fotograf, enn en mannlig fotograf på lik linje.

 

Så var det noen som sa; "Jeg må ærlig få innrømme at jeg tror du er en av norges beste kvinnelige fotografer"

 

Er det liksom veldig bra det da? Å være kvinne + god fotograf. Ligger kvinnene så langt mentalt etter at de skal ha kred for det?

 

Nope...

Lenke til kommentar
Snakker ikke om diskusjon.no nå.

 

Er det liksom veldig bra det da? Å være kvinne + god fotograf. Ligger kvinnene så langt mentalt etter at de skal ha kred for det?

 

Nope...

9504331[/snapback]

Huff nei :dribble:

Da er jeg enig! En skal ikke ha fordel eller ulempe av kjønn enten som fotograf eller annet.

Et kjønnsnøytralt nick hadde kanskje vært det beste... jeg kan jo risikere å få "trøstkritikk" for å være ei "gammel" dame *ler*

Endret av graylady
Lenke til kommentar

Det vil alltid være slik at man legger merke til en minoritet som gjør det bra i forskjellige sammenhenger. Og da mener jeg selvfølgelig ikke at kvinner er en minoritet generelt (de er vel i flertall), men blant fotografer er de absolutt det.

 

Det er ingen som påstår at kvinner har dårligere forutsetninger for å bli en god fotograf, men det er likevel en god prestasjon når én kvinne hevder seg blan 100 menn. Da blir det lagt merke til, akkurat som i politikken.

Lenke til kommentar
Det vil alltid være slik at man legger merke til en minoritet som gjør det bra i forskjellige sammenhenger. Og da mener jeg selvfølgelig ikke at kvinner er en minoritet generelt (de er vel i flertall), men blant fotografer er de absolutt det.

 

Det er ingen som påstår at kvinner har dårligere forutsetninger for å bli en god fotograf, men det er likevel en god prestasjon når én kvinne hevder seg blan 100 menn. Da  blir det lagt merke til, akkurat som i politikken.

9504344[/snapback]

 

Ja, men det er der det ligger. De får mer oppmerksomhet, fordi de er kvinner, flere ser på bildene deres, og de får mer kred.

 

De burde egentlig ikke få masse oppmerksomhet av å være enslig kvinne med 100 menn, men de gjør det. Jeg legger også merke til det, fordi det er litt uvanlig, men bildene er nøytrale for meg, uansett person. Så om Snakenor eller lohelle legger ut noe jeg ikke liker, så sier jeg fra om min mening, noe de fleste her er vitner på. Noen ganger så må man bare påpeke at gamlingene mister grepet ;)

Lenke til kommentar
Snakker ikke om diskusjon.no nå.

 

Hovedsaklig om foto.xx og photosight.xxx

 

Jeg har sett bilder som er skremmende lik både mine egne og andres, som har mellom 30-50kommentarer, mens mitt kanskje har fått 2.

Det er kvinner, og jeg tror de fleste legger merke til en god kvinnelig fotograf, enn en mannlig fotograf på lik linje.

 

Så var det noen som sa; "Jeg må ærlig få innrømme at jeg tror du er en av norges beste kvinnelige fotografer"

 

Er det liksom veldig bra det da? Å være kvinne + god fotograf. Ligger kvinnene så langt mentalt etter at de skal ha kred for det?

 

Nope...

9504331[/snapback]

Nå forstår jeg hva du mener. Slik må du klargjøre i første post, ellers er det vanskelig å vite hva du skriver om.

 

Jeg har faktisk aldri vært på de nevnte sidene, men her får jeg ta dine ord for sanne. Hvis det er slik så er de to sidene fulle av smågutter som aldri har hatt seg før, fordi voksne menn driver ikke på slik. Jeg kan overhodet ikke forstille meg at noen jeg kjenner kan finne på å uttale at noen er Norges beste kvinnelige fotograf, ei heller noen av oss her på akam. Det høres ut som om det er en bråte nerdegutter på de foraene, som er avstandsforelsket i alle kvinnelige fotografer som finnes der inne. Jeg kan ikke forstå at det skulle være noen annen forklaring.

 

Siklende nerdefjortiser som sitter og håper at en av jentene som leser hans kommentarer skal sende en pm med invitasjon til pølsefest og sengekos :rofl:

Ikke bry deg Herr Olsen. Legg heller ut bildene et sted der man ikke blir blendet av innovertiss og buler under skjorten.

Lenke til kommentar
Det høres ut som om det er en bråte nerdegutter på de foraene, som er avstandsforelsket i alle kvinnelige fotografer som finnes der inne. Jeg kan ikke forstå at det skulle være noen annen forklaring.

 

9506243[/snapback]

 

Helt enig. Jeg ville da selv blive utroligt fornærmet over at blive kategoriseret som en god "kvindelig fotograf" - kolossalt nedvurderende.

 

Det ville føles lidt som... tja, hvis man f.eks. havde en lyserød bikini på, som stjal billedet i en sådan grad, at den mand man talte med slet ikke kunne se ens ansigt, måske :p

 

Min pointe er, at de måske får "ekstra opmærksomhed", men at ikke al opmærksomhed er noget man kan værdsætte, eller noget som nogensomhelst har grund til at misunde én.

 

Ja, Mr. Olsen, de får måske ekstra opmærksomhed, men du skulle nok ikke opfatte det som "noget ekstra"? Gad vide om du gerne ville have samme grad af opmærksomhed, hvis den blev givet på samme vilkår? (i.e. via en implicit nedvurdering af dine evner).

 

Du har ret. Det var da træls.

Lenke til kommentar
Snakker ikke om diskusjon.no nå.

 

Hovedsaklig om foto.xx og photosight.xxx

 

Jeg har sett bilder som er skremmende lik både mine egne og andres, som har mellom 30-50kommentarer, mens mitt kanskje har fått 2.

 

Nope...

9504331[/snapback]

 

Har det noen sammenheng med hvor mange kommentarer du har gitt til andre og hvor mange kommentarer hun har gitt til andre mon tro.....?

 

Tenkte meg det, ja.

 

Legger du ut bilder på bildekritikksider uten å kommentere et eneste av andres bilder, er du nesten garantert dømt til å få null og niks selv bortsett fra noen 'streifkommentarer'.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

I og med at fotografi er noe som krever en rekke ferdigheter (estetisk sans, logikk/matematikk, improvisasjon, teknisk innsikt, sosiale antenner, kreativitet, og iblant litt mot og kondis), og at dette med koordinering av flere egenskaper til en helhet er noe det er påvist at kvinner er biologisk bedre rustet til enn menn, ville jeg faktisk trodd at det er vi gutta som stiller med handicappet her... :hrm:

Lenke til kommentar

Eh, for meg høres det nesten ut som at trådstarter ikke er fornøyd med mengden kommentarer han har fått. Jeg har ikke lagt merke til at kvinner får mer kommentarer enn menn, men jeg tror kanskje at det kan ha noe med at mange innbiller seg at kvinner har mindre teknisk innsikt. Generelt er det sant til en viss grad (det er flere menn som er bilmekanikere enn kvinner) men det finnes unntak. F.eks min tante som programmerer software til ubåter og oljeplattformer mener jeg avfeier denne fordommen og sier heller at det har noe med interessene å gjøre. Jeg tror de fleste er enige i at det er flere menn som er interessert i det tekniske enn kvinner, og derfor blir kanskje noen overrasket når de ser et godt teknisk fotografi tatt av en kvinne. Jeg blir ikke overrasket når jeg ser at en kvinne tar et godt fotografi, tvert i mot, jeg blir mer overrasket når jeg ser menn i et/en kvinnedominert yrke/interesse.

 

Edit: Onkel skrev det jeg glemte. Fotografi er langt mer enn det tekniske.

Endret av contaminated
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...