Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

D-Link 614+ - Trenger jeg bredbåndsmodem i tillegg+

Anbefalte innlegg

Mens jeg tenkte ut formuleringen av dette spørsmålet innså jeg at det kanskje var litt dumt, men jeg prøver meg allikevel. Jeg har kjøpt en router for å være forberedt på nylig installert ADSL fra Telenor. Jeg trodde at med en router så kunne man rett og slett koble kabelen fra ADSL-"boksen" rett inn på WAN-porten så var man på. Men. På et oversiktsdiagram som fulgte med nettverkskortet jeg kjøpte, 650+ e.l. så er det jommen koblet inn et bredbåndsmodem etter routeren. Er dette nødvendig eller slipper jeg enda en boks etter routeren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ADSL "boksen" som du sier er sannsynligvis adsl modemet som det står i manualen. Så du kobler da fra adsl splitter til adsl modem (begge deler får du levert fra telenor), så en kabel fra adsl modemet til wan porten i d-link routeren. Så skal du konfigurere d-link routeren for pppoe og så er du i gang.

Husk da bare på at du oppgraderer routeren ganske kjapt da det var endel problemer med de tidligere firmware versjonene.

Lenke til kommentar

Jeg satte opp samme router med telenor adsl i helga. Du må bruke adsl modemet fra telenor. Annbefaler på det sterkeste å oppdatere firmware på routeren. Det gir deg en funksjon som kalles uPnP. Det gjør at firewallen som er innebygd i routeren kan automatisk kan åpne porter som programmer som f.eks messenger trenger for å overføre audio/video...

Lenke til kommentar

VAR problemer med tidligere firmware??

Hmm... vil absolutt ikke anbefale den ruteren sammen med Telenor... Hadde den i ca. en måned selv og var ikke langt i fra at den ****** boksen fikk seg en flyvetur gjennom stua og rett i murveggen..

Problemet er at den disconnecter hele tiden.. noen ganger bare den trådløse delen og andre ganger internettilkoblingen generelt...og da snakker jeg opptil flere ganger i timen!! Problemet avhenger sikkert litt av bruk, men er plagsomt nok uansett.. Er noen som mener at den funker fint, men jeg er ikke tilhenger av den gruppa...

Jeg mener jeg har grunn til å uttale meg også for jeg har testet to rutere av den typen med alle mulige konfigurasjoner og FirmWare sammen med min ellers så stabile Telenor oppkobling.. til slutt fikk jeg nok og fikk byttet den inn mot en Linksys som nå har vært konstant oppkoblet uten problem i ca. en måned!!! (All ære til MPX sin service og Linksys sitt fantastiske produkt!!)

Snakket med D-link support også og de kunne bekrefte at det var mange med samme problem.de skrev opp navn og skulle ta kontakt , men har hverken hørt noe til dem eller sett noe til en ny FirmWare etterpå..

Har også lest at flere har problemer med de trådløse kortene til D-link også..

Kanskje er du heldig at det funker greit for deg, men vil bare advare. Får du problemer er det helt klart god grunn til å gi opp før du bruker ruteren som fotball...

Lenke til kommentar

Takk så hjertelig for tips og råd, men jeg klarer ikke fri meg fra at den routeren har problem med Telenor. Kjøpte den pga. anbefalingen i PC-World og regnet med at den var ok, men det vil vel bare tiden vise.

Lastet forøvrig ned den nyeste firmwaren som fantes på sidene til D-link, og håper at det vil gjøre susen. Har ikke fått ADSL levert ennå, men det blir spennende å se om det virker som det skal.

Lenke til kommentar
Takk så hjertelig for tips og råd, men jeg klarer ikke fri meg fra at den routeren har problem med Telenor. Kjøpte den pga. anbefalingen i PC-World og regnet med at den var ok, men det vil vel bare tiden vise.

Lastet forøvrig ned den nyeste firmwaren som fantes på sidene til D-link, og håper at det vil gjøre susen. Har ikke fått ADSL levert ennå, men det blir spennende å se om det virker som det skal.

Kjenner flere som har hatt denne sammen med telenor abonnement og hatt store problemer,. personlig har jeg en som gikk istykker helt av seg selv og D-Link svarer ikke på email eller telefon, enda hjemmesiden deres sier "World Class Support"

Jeg anbefaler deg å returnere denne mens du enda har sjansen. Billige D-Link nettverkskort er også søppel da de baserer seg på "Realtek"

Lenke til kommentar

Den har fått bra i test og blir anbefalt mange steder, helt uforståelig spør du meg... bare søk i noen utenlandske forum så ser du at det nok ikke bare er Telenor heller..

Mange kan sikkert leve med den hvis du kun bruker den til surfing og små nedlastinger, men hvis du har P2P gående, bruker MSN og surfer en del og har en maskin gående 24/7 så nytter det overhodet ikke..

Jeg ville aldri slått meg til ro med den, ihvertfall ikke når jeg vet hvor mye bedre en annen ruter kan være..

Ny firmware vil nok ikke funke, den nyeste er nesten verst... Den som var mest stabil for meg var versjon 2.0f, men den hadde en masse problemer med f.eks. mail og MSN..

Beklager å si det, men holder med om at det er lurt å prøve å få byttet den først som sist, det sparer deg for de utallige timene jeg har brukt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...