Gå til innhold

Nikon D80m/kit + 70-300mm objektiv!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg har valget mellom å kjøpe et NIKON D80 m/kit objektivet 18-70mm og Nikkor 70-300mm til en samlet pris av ca 14000. Alternativet er å gå for objektivet Nikkor 18-200 til en samlet pris av 13000. Hva er best??

 

Kom med masse innspill her!

9502724[/snapback]

 

18-70mm + 70-300 er i absolutt alle tifeller bedre enn alternativ nr 2, dersom du ser vekk ifra ulempene med ekstra tyngd og objektivbytte.

Lenke til kommentar

 

Kom med masse innspill her!

9502724[/snapback]

 

18-70mm + 70-300 er i absolutt alle tifeller bedre enn alternativ nr 2, dersom du ser vekk ifra ulempene med ekstra tyngd og objektivbytte.

9503286[/snapback]

 

Hva med bildestabilisering? Tar man håndholdte biler i dårlig lys så må vel 18-200 VR i alle fall kunne være bedere?

 

Jeg syntes forresten 14000 for alt 1. virket dyrt.

Lenke til kommentar
Er 70-300Vr optisk den samme som 70-300 uten vr? Den optiske kvaliteten på 70-300 uten vr er jo mildt sagt dårlig!

Nå har for det første Nikon 2 stk 70-300 uten VR, så å skjære alle over en kam nytter ikke. For det andre er det ikke samme optiske kvalitet nei, 70-300VR er betydelig bedre enn de rimeligere utgavene, særlig i området 70-200 (og forsåvidt 200-300 også, men der er ikke forskjellen like tydelig).

 

Edit: en liten leif

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Ok, det var jeg ikke klar over.

 

Den billigste 70-300'en er forferdelig, men de dyrere har jeg ikke erfaring med.

Tok litt feil, dog, Nikon har 3 stk 70-300-objektiver, der det ene har VR. De er AF 70-300 f/4-5.6G, AF 70-300 f/4-5.6D og AF-S 70-300 f/4-5.6G VR.

 

AF-D-utgaven er egentlig utgått, men finnes fremdeles noen steder i butikkene. Det har også ED-glass, i tillegg til blenderring (som alle D-objektivene har), og virker å ha tilsvarende byggekvalitet som 50mm f/1.8 for dem som kjenner det...

Lenke til kommentar
Hva med bildestabilisering? Tar man håndholdte biler i dårlig lys så må vel 18-200 VR i alle fall kunne være bedere?
Med ditt alternativ 1 har du jo også bildestabilisator, i det området der du trenger det mest.

 

Og den optiske kvaliteten blir uansett bedre med alternativ 1, i hele zoomområdet. Å dytte et stort zoomområde inn i et objektiv, er alltid en dårligere løsning enn å dele det på to objektiver.

 

Med alternativ 1 får du også mer zoom for de tilfeller der du trenger det. Og på grunn av VR, vil det i bra lys faktisk være mulig å bruke maks tele og faktisk få skarpe bilder.

 

EDIT: Ser nå at det ikke var trådstarter som hadde skrevet sitatet, men det er jo allikevel grei info :)

 

Og 14.000 for hele pakken er vel ganske normal pris fra de mer seriøse butikkene (norsk/nordisk modell).

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...