Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er Turtle Wax bra poleringsmiddel ?

Halib

Anbefalte innlegg

Poleringsgarn er No-No! Det sliper.

DuraGloss er såvidt jeg veit umulig å få tak på i Norge. Må til England eller USA. Men, DG er ekstremt mye for pengene.

www.autogeek.net - ta en titt....

Det er litt vanskelig å si hvor mye en "førstegangspakke" vil koste. Det har alt å gjøre med hvilken stand bilen er i, hvilken type lakk det er (farge, hardhet), hvilket utstyr du bruker og hvilket resultat du ønsker.

Men NXT Wash er viktig. Det samme med Clay. NXT Wax er også genialt.

Her er min liste over må ha ting:

-Høytrykkspyler

-2 Bøtter med Grit Guard

-Wash Mitts

-Tørkehåndkle

-Påføringspads

-Polermaskin roterende med pads

-Polermaskin DA med pads.

-Avfetting

-Skum-såpe

-Vaskesåpe

-Clay

-Lakkrens for roterende

-Lakkrens for DA

-Polish for roterende

-Polish for DA

-Forsegling

-Wax

-Spray Voks

-Quick Detailer

-Glass rens

-Glass "polish"

-Interiør rens

-Interiør beskytter/fornyer

-Lykt utrydder

-AC Rens

-Felg rens

-Felgbørste

-Felg Voks

-Gummifornyer

-Støvsuger

Masse microfiber for påføring og fjerning av diverse produkter. QD, SprayWax, Voks, Polish, Lakkrens (forskjellig MF til forskjellig grovhet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt dette du har listet opp RS125, for det vil hele mnd lønninga gå. Driver du poleringsbutikk? :thumbup:

Jeg tror at jeg må se på lommeboka mi, og kjøpe det jeg har råd til. Jeg skal satse på de 3 steps metodene, og i tillegg kjøpe NTX WASH og NXT WAX. Det for holde til denne gangen. Trenger jeg noe forsegler enn det som er nevnt over? :hmm:

Lenke til kommentar

Nei, du trenger ikke alt det der.

Min må ha liste er:

1. Avfetting. (skal brukes en eller to ganger i året).

2. Bilshampoo (ikke noe husholdningsmiddler).

3. En god voks.

4. Interiørrens. (For flekker m.m).

5. Glassrens.

Kan ha/ bør ha:

a. Gummi/ dekkfornyer.

b. Dekkrens

Personlig bruker jeg produktene fra Swissvax, og er veldig fornøyd med dem.

www.swissvax.no

Til shampoo bruker jeg også Autoglym noen ganger. Fornøyd med det også.

Lenke til kommentar
Alt dette du har listet opp RS125, for det vil hele mnd lønninga gå. Driver du poleringsbutikk?  :thumbup:

Jeg tror at jeg må se på lommeboka mi, og kjøpe det jeg har råd til. Jeg skal satse på de 3 steps metodene, og i tillegg kjøpe NTX WASH og NXT WAX. Det for holde til denne gangen. Trenger jeg noe forsegler enn det som er nevnt over? :hmm:

9527382[/snapback]

Det høres bra ut det der.

Sleng med en microfiber vaskehanske, et watermagnet håndkle, applicator pads og en microfiberklut. Så er du sikret ripefri vasking, tørking og polering.

Du trenger ikke noe forsegler utenom, både step 3 og nxt er forsegler.

RS125: Det virker som om du er mer interessert i å skryte av hvor mye bilpleiestash du har, enn å hjelpe Halib med å finne de produktene han trenger. :roll:

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar
Alt dette du har listet opp RS125, for det vil hele mnd lønninga gå. Driver du poleringsbutikk?  :thumbup:

9527382[/snapback]

RS125: Det virker som om du er mer interessert i å skryte av hvor mye bilpleiestash du har, enn å hjelpe Halib med å finne de produktene han trenger. :roll:

9527858[/snapback]

Hva mener du?

Bare fordi jeg skriver opp en liste, over ting jeg mener man bør ha? Har selv bare halvparten av de tingene på lista. Så at jeg skriver en utfyllende liste over ting man bør ha har ingenting med å opplyse verden om hva jeg har.

Dessuten har jeg skrevet flere ganger i denne tråden hva han trenger.

"Men NXT Wash er viktig. Det samme med Clay. NXT Wax er også genialt."

"Masse microfiber for påføring og fjerning av diverse produkter. QD, SprayWax, Voks, Polish, Lakkrens (forskjellig MF til forskjellig grovhet)

Meguiar's får du på BilExtra. Tilstanden av lakken må vurderes..

Er lakken i god stand, ville jeg gått for:

NXT Car Wash

Quick Clay

NXT Wax

Vente 24timer

Gold Class Wax

Er det litt oksidering og skitt som ikke går av ved Clay, ta med en Deep Crystal Paint Cleaner også.

Er det også endel riper og swirls, Deep Crystal Polish oppå der igjen. Scratch X anbefales også, men den nye har ikke kommet til Norge enda.

Er den helt ekstrem, bør den nok lakkkorrigeres med en roterende polermaksin og proffe produkter, men Clear Coat Body Scrub tar faktisk ganske mye.

"

Men som sagt:

Det er litt vanskelig å si hvor mye en "førstegangspakke" vil koste. Det har alt å gjøre med hvilken stand bilen er i, hvilken type lakk det er (farge, hardhet), hvilket utstyr du bruker og hvilket resultat du ønsker."

Endret av Rs125
Lenke til kommentar
Takk for tipsene. Men jeg har en rød bil, og den har mistet mye av shiningen. Jeg polerte den med Biltema WAX - Polish men det ble ikke noe bedre. På tide å gi den litt hudpleie slik at den blir skikkelig LADY IN RED  :love:

9529784[/snapback]

Her er et lite utvalg av bra vokser. Jeg var ihvertfall veldig fornøyd med Swissvax, og kommer nok til å bruke det flere ganger.

http://www.swissvax.no/index.php?page=shop...&lang=norwegian

Lenke til kommentar
Takk for tipsene. Men jeg har en rød bil, og den har mistet mye av shiningen. Jeg polerte den med Biltema WAX - Polish men det ble ikke noe bedre. På tide å gi den litt hudpleie slik at den blir skikkelig LADY IN RED  :love:

9529784[/snapback]

Her er et lite utvalg av bra vokser. Jeg var ihvertfall veldig fornøyd med Swissvax, og kommer nok til å bruke det flere ganger.

http://www.swissvax.no/index.php?page=shop...&lang=norwegian

9529818[/snapback]

Hvilke har du prøvd? Jeg har lyst til å prøve Mystery.. Har hørt utrolig mye bra om den på svarte biler.

Denne hadde vært artig å prøve på en rød bil: http://zymol.co.uk/shop/item.asp?PID=1375&scID=25

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Endelig fikk jeg kjøpt Meguar produktene fra Bilxtra og det kostet meg 1500 kr. Jeg vasket bilen og satte igang. Først tok jeg lakkrenseren, meguar deep cleaner, også polishen. Men jeg ventet med ¨å legge på Carnauba fordi jeg er skuffet over det foreløpige resultatet. Bilen er ikke så shiny som jeg trodde den skulle være. Jeg skal legge på Carnaube wax idag og imorgen skal jeg legge på NXT WAX. Det jeg er overasket over er den håndkle som er mye bedre enn poleringsgarn.

Hvorfor er jeg skuffet av foreløpige shining. Bør jeg kjøre en polish runde til før jeg legger på Carnaube WAX ? :hmm:

Lenke til kommentar

DC er ikke akkurat noen wow-serie.

Men du bør se på fremgangsmetoden din.

Har du brukt clay? Dette er meget viktig.

Men polering gjøres lettest med en dobbel polermaskin fra Clas Ohlson.

Når du polerer skal produktet jobbes inn i lakken, slik at det blir borte. Ta et 40x40cm område av gangen. Bruk sakte bevegelser. Etter fullført, tørk fort over med Microfiber. Er du ikke fornøyd, gjør det en gang til.

Har det blitt lagd mattere og mer ripete finnish, bruk mildere kombinasjon. Motsatt hvis riper og oksidasjon er der fortsatt.

Se litt på denne.. Veldig fin film

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Endelig fikk jeg kjøpt Meguar produktene fra Bilxtra og det kostet meg 1500 kr. Jeg vasket bilen og satte igang. Først tok jeg lakkrenseren, meguar deep cleaner, også polishen. Men jeg ventet med ¨å legge på Carnauba fordi jeg er skuffet over det foreløpige resultatet. Bilen er ikke så shiny som jeg trodde den skulle være. Jeg skal legge på Carnaube wax idag og imorgen skal jeg legge på NXT WAX. Det jeg er overasket over er den håndkle som er mye bedre enn poleringsgarn.

Hvorfor er jeg skuffet av foreløpige shining. Bør jeg kjøre en polish runde til før jeg legger på Carnaube WAX ? :hmm:

Denne tråden er kanskje litt gammel nå... men jeg vil gjerne komme med noen personlige erfaringer (som dog ikke er så mange innen bilpleie) hva jeg har og bruker og hvordan jeg gjør det.

For det første, så har jeg nå invistert i en god del gode bilpleieprodukter. Alle produktene jeg har er kjøpt fra følgende butikker:

www.autogeek.net

www.scandicshine.no (dette er en norsk nettbutikk som kommer til og satse på de beste produktene for hvert merke. De har allerede enn veldig godt utvalg!)

Jeg prøver og holde meg til tre merker når det gjelder bilpleie. Grunnen er enkel. Da lærer man å kjenne produktene man har i større grad, uten og måtte forholde seg til ett hav av merker.

Selv så har jeg kjøpt bilpleieprodukter fra disse to butikkene for til sammen rundt 5.000 kr.

Du trenger selvsagt ikke å bruke så mye penger... men jeg må innrømme at jeg har blitt litt bitt av basillen :)

Merkene og produktene jeg vil anbefale deg som en start er:

Rengjøring:

Meguiars NXT Generation Car Wash (bilshampoo)

Cobra Blue Micro-Chenille Wash Mitt (En vaskehåndske i microfibermateriale)

Cobra Supreme Guzzler Waffle Weave (microfiber duk som er perfekt til å tørke bilen med etter vask.)

Wash Bucket with Grit Guard (stor og fin vaskebøtte med en såkalt Grit Guard, som gjør at skitten i bøtta ikke kommer i kontakt med vaskehåndske eller annet)

Rens

Pinnacle Ultra Poly Clay (Perfekt til fjerning av nupper og asfaltflekker. Uunværlig!)

Pinnacle Clay Lubricant (brukes til og få Clay'en til og gli rundt, slik at den ikke lager riper.)

Cobra Forest Green Edgeless Microfiber Polishing Cloth (brukes til og tørke bort der du har clay'et)

Fjerning av swirls:

XMT Porter Cable 7424 Light Swirl Remover Kit with CCS pads. (Alt du trenger for å fjerne små riper i lakken)

Beskyttelse:

Pinnacle Signature Series II Carnauba Paste Wax (dette er en voks med Carnuba som du smører på i tynt tynt lag på lakken. Trenger ikke å tørke før fjerning. Enklere blir det ikke!)

Pinnacle Foam Wax Applicator (brukes til påføringen av voksen)

Prisen ALT jeg har nevnt over her blir da på ca. 370 dollar.

It illegg til den prisen kommer frakt og moms.

Legg til ca. 50% av summen.

Totalt ca. 555 dollar.

Omregnet til norske kroner blir dette ca. 3.100 kr.

Da har du altså en full bilpleiepakke med polermaskin (som er et must når man skal fjerne såkalte swirls med XMT-serien til Pinnacle.)

Man kan sikkert spare litt på og velge bort bøtta og diverse andre ting... men jeg mener selv jeg har fått med meg det JEG synes er nødvendig for og få ett bra resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...