Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er Turtle Wax bra poleringsmiddel ?

Halib

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg fant poleringsmiddel fra Biltema, men de er ikke bra og etter første regnfall forsvinner all shiningen av poleringen og hardt arbeid går i vasken. Nå har jeg bestemt meg for å kjøpe bedre poleringsmiddel og fant dette Turtle Original Pasta og Turtle WAX Original på Torshov Bilrekvisita. Lurer på om det er noe bra? Har dere noen erfaring med det? Evt. noe annet som er bedre og hvordan skal man polere? :hmm:

post-133450-1189887982_thumb.jpg

Endret av Halib
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste voks er bra. Selv om det finnes forskjeller.

Det viktigste er å helt rein lakk først. Avfetting og evnt rens med lakkrens først må til. Etter det er det viktig å ikke bruke avfettingsmidler, da det fjerner voks.

Når du har påført voksen og skal polere, så er det litt viktig å polere noen ganger på samme plass for å få glattest mulig flate, dvs. ikke bare tørke av.

Ved vask brukes bilshampo med voks, da holder poleringen litt lengre.

Lenke til kommentar
De fleste voks er bra. Selv om det finnes forskjeller.

Det viktigste er å helt rein lakk først. Avfetting og evnt rens med lakkrens først må til. Etter det er det viktig å ikke bruke avfettingsmidler, da det fjerner voks.

Når du har påført voksen og skal polere, så er det litt viktig å polere noen ganger på samme plass for å få glattest mulig flate, dvs. ikke bare tørke av.

Ved vask brukes bilshampo med voks, da holder poleringen litt lengre.

9503096[/snapback]

Polering etter voks? :p Hmmmm...

Jeg hadde prøvd Meguiar's! Turtle er rett og slett en elendig silikonblanding som er like dårlig å jobbe med. Resultatet holder ikke lenge, og lakken ser nesten værre ut etterpå. Voksen deres kan knapt kalles voks.

Poleringen deres har jeg aldri fått noe resultat av, shampooen deres lager flekker og avfettingen deres gjør lakken matt.

Meguiar's får du på BilExtra. Tilstanden av lakken må vurderes..

Er lakken i god stand, ville jeg gått for:

NXT Car Wash

Quick Clay

NXT Wax

Vente 24timer

Gold Class Wax

Er det litt oksidering og skitt som ikke går av ved Clay, ta med en Deep Crystal Paint Cleaner også.

Er det også endel riper og swirls, Deep Crystal Polish oppå der igjen. Scratch X anbefales også, men den nye har ikke kommet til Norge enda.

Er den helt ekstrem, bør den nok lakkkorrigeres med en roterende polermaksin og proffe produkter, men Clear Coat Body Scrub tar faktisk ganske mye.

Ved bruk av kun Body Scrub gikk lakken min fra dette:

IMG_2240.jpg

Til dette:

IMG_2312.jpg

IMG_2317.jpg

Jeg lover deg, prøver du Meguiar's vil du aldri gå tilbake til TW. Men, dette kan også føre til avhengighet og dyre ordrer fra diverse bilpleie sider.. :p

Her er de Basic tingene du bør ha GC Wax kan byttes ut med DC Wax:

IMG_2243.jpg

Får du konstant stygg bil, bør du også gå over vaskemetoden din.

Gå også over metodene du bruker når du polerer osv.

Fortell gjerne hvordan du gjør det, så kan jeg gi råd.

Endret av Rs125
Lenke til kommentar

Takk for råd om produkter, men RS 125 jeg lurer på om hvor mye koster det settet du har satt ut bildet av og kunne du være så snill og fortelle meg i hvilken rekkefølge skal disse produktene brukes?

I hvilken butikk får jeg kjøpt dem?

Idag har bilen null shining og jeg må få liv i den lakken.

Jeg er så lei av at shiningen forsvinner etter første regnfall på bilen. Etter å ha brukt hele dagen på å polere bilen. Vil shiningen holde lenger med de produktene du anbefaler. Og hvordan er autoglym produkter?

:hmm:

Endret av Halib
Lenke til kommentar
Takk for råd om produkter, men RS 125 jeg lurer på om hvor mye koster det settet du har satt ut bildet av og kunne du være så snill og fortelle meg i hvilken rekkefølge skal disse produktene brukes?

I hvilken butikk får jeg kjøpt dem?

Idag har bilen null shining og jeg må få liv i den lakken.

Jeg er så lei av at shiningen forsvinner etter første regnfall på bilen. Etter å ha brukt hele dagen på å polere bilen. Vil shiningen holde lenger med de produktene du anbefaler. Og hvordan er autoglym produkter?

:hmm:

9510696[/snapback]

Ta en skikkelig vask, deretter polerer du og voks til slutt..

Jeg brukte autoglym og det er 3mnd siden har holdt seg like pen.

Det er Meguiar's og Autoglym som er å foretrekke for den som ikke vil bruke en gjennomsnitts månedslønn på voks.

Lenke til kommentar

Nå var jeg innom hjemmesiden til MEGUIR og fant ut følgende produkter som kan være verdt å kjøpe.

1. NXT CARWASH

Vaske bilen med NXT CARWASH

2. Deep Crystal Paint cleaner

Smøre rundt med Paint cleaner....og fjerne smuss og flekker.

3. Deep Crystal Polish

Håndpolere bilen med polish. Fortsette å polere til bilen blir blank og fin :thumbup:

4. Deep Crystal Carnauba Wax

Vente 24 timer og smøre på Carnauba Wax. :yes:

Jeg lurer på om det er riktig å bruke disse produkter eller ville dere erstatte dem med noen andre ?

Lenke til kommentar

Meguiar's! er det beste du kan få utenom proff lakkforsegling.

Alle produktene dem har er utrolig bra. Snakker av erfaring ved bruk av produktene selv på en tidligere bil jeg hadde.

Innvister gjerne i en polermaskin med det samme, det gir utrolig bra resultater.

Bare ikke kjøp noe billig dritt. Jeg kjøpte en fra Turtle som brant opp etter to poleringer, ikke anbefalt.

Lenke til kommentar
Nå var jeg innom hjemmesiden til MEGUIR og fant ut følgende produkter som kan være verdt å kjøpe.

1. NXT CARWASH

Vaske bilen med NXT CARWASH

2. Deep Crystal Paint cleaner

Smøre rundt med Paint cleaner....og fjerne smuss og flekker.

3. Deep Crystal Polish

Håndpolere bilen med polish. Fortsette å polere til bilen blir blank og fin  :thumbup:

4. Deep Crystal Carnauba Wax

Vente 24 timer og smøre på Carnauba Wax.  :yes:

Jeg lurer på om det er riktig å bruke disse produkter eller ville dere erstatte dem med noen andre ?

9511801[/snapback]

Ingen grunn til å vente 24 timer mellom polish og carnuba wax.

Men når det kommer til voksen, her har du to gode vokser fra meguiars.

Meguiars nxt tech wax: Dette er en syntetisk voks (sealer) som gir mye lengre beskyttelse enn carnuba wax. Denne bør du bruke hvis du ikke like å vokse ofte.

Ulemper: ikke fullt så god glans som carnuba. (men 50 ganger turtleglansen)

Meguiars deep crystal carnuba: Naturvoks med masse oljer og greier som gir pervers glans. Holdbarheten kan kortes ned til uker ved dårlig vær.

Så enten bytter du ut steg 3 i nxt wax, eller så kjøper du begge.

Det beste er å legge på et lag nxt, la tørke, tørk av. Så venter du 12 timer og legger et lag carnuba over. Da får du i pose og sekk, goood beskyttelse og den pene carnubaglansen. :)

Alt dette føres på bilxtra.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

På felger bruker jeg Würth sin felgrens og sonax sin felgbørste til vask. Denne felgrensen er syrefri, og den skal ligge på i 5 til 30 minutter å godgjøre seg.

Du har med andre ord god tid å gnikke før du må spyle av. Den er klissete og fin, så den renner ikke ned til bunnen av felgen heller.

Etter vask legger jeg vanlig meguiars nxt tech wax på. Etter det holder det fint med børste å vann for å vaske dem en stund fremover.

Plastkomponenter i bilen kan du ta med Meguiars trim detailer som er en plastfornyer, eller quick interior detailer (denne sprayer du på å tørker av, fin for å fjerne flekker og støv.) som er mer et vaskemiddel.

Jeg har enda ikke funnet noen wow produkter til glass, ble ivertfall dypt skuffet over autoglym sin glasspolish. Men til vanlig vask vil jeg tro at vindusvasken til Meguiars er bra greier.

Ikke finn på å bruke JIF ivertfall, den er ikke snill mot pakningene.

Lenke til kommentar

Heisann, svarer her istedet for på pm, slik at flere kan få det med seg...

HVORDAN FÅ EN ALLTID SKINNENDE BIL!

Hvor få tak i produkter: BilExtra, Jegard.no har Meg's. Autogeek.net har så og si alt!

Før vask:

Ved ekstremt skitten bil, er det lov til å sprute på litt avfetting. Min favoritt er er DuraGloss 461. Denne koster ca 40kr for 1L.

Meeen her er det faktisk lov til å bruke litt Turtle. Sterk og billig "drittsåpe" går det også ann å bruke. Men husk at denne lager flekker, så da kreves etterbehandling.

Skyll så av avfettingen med aller helst en høytrykkspyler. Hvis vannet holder 30-40C, er dette ikke å forakte, men vanlig hageslange temp fungerer selvfølgelig.

Deretter anbefales det å skumlegge bilen. Dette er en funksjon som du finner på nesten alle høytrykk-spylere. Ellers finnes det mange forskjellige Foam Cannons på Autogeek.net. Ellers finnes det faktisk mange produkter i gartnerriket som kan gjøre en alright jobb.

Ta dekk og felger samtidig, det lønner seg å ta dekk og felg før karosseriet, da det ofte forekommer litt sprut opp på lakken av sterkere kjemikalier. Bruk en skånsom kost eller en gammel wash mitt/klut på felgene. Meguiar's All Wheel Cleaner er veldig fin til felgvask.

Skyll så bilen godt med vann!

Så til den fysiske vasken.

Bruk 2-bøttemetoden. Du fyller en bøtte med såpevann, og en annen med kun vann. Disse bøttene bør helst være ustyrt med Grit Guard, som kort fortalt er et gitter som man legger i bunnen av bøtta, dette gjør at smuss legge seg i bunn, og blir der. Grit Guard ”griller” finner du på Autogeek.net. Bøttene er rimelig dyre å frakte, derfor anbefaler jeg å kjøpe bøtter til vinsetting på Europris, disse koster 100kr, men er dessverre litt for store for at gitteret skal passe helt.

Til såpe anbefales Meguiar’s, da denne er lettest å få tak i. Har du en bil uten noen form for wax-beskyttelse, bruker du Meg’s NXT Car Wash. Hvis du la wax på bilen for 4dager siden og den kun er litt støvete, bruker du Meg’s Soft Wash eller Gold Class Car Wash. Man må se det ann litt, NXT er ganske sterk, mens de to sistnevnte er ganske skånsomme. Annen såpe som anbefales er DuraGloss 901 og Poorboys Super Slick & Suds.

Så, står du der med to perfekte, rene bøtter med gitter i bunnen. Dypp hansken i såpevannet og vask et panel. Deretter putter du hansken i bøtta med kun vann, skyll den gjerne godt etterpå også. Gjenta til ferdig. Vask bilen fra topp til bunn. Del gjerne bilen opp i flere deler, skyll delen etter du har vasket den ferdig. Når hele bilen er ferdig vasket skyller du den grundig. Tørk gjerne av med Meguiar’s Water Magnet, eller andre kluter med ”Vaffelmønster”, Cobra har også slike, som heter The Guzzler. Disse er dyre, men store og myke. Virkelig verdt pengene.

Det anbefales ikke å bruke samme hansken på felger, dekk, hjulbrønner og ekstremt skitne yter, da møkk kan binde seg i fibrene og bli veldig vanskelige å få ut. Bremsestøv er for eksempel en type skitt som man ikke vil ha på hansken.

Selv har jeg flere mitter. Flere til karosseriet, mens en til felger, motor og interiør.

Etter vasken er det tid for Clay. Dette er like viktig som vasken. Clay ble oppfunnet for over 50år siden, men har ikke vært på det norske markedet i mere enn 2år.. Virkelig synd.

Meguiar's Quick Clay fungerer kjempeflott. Del Clay-baren i 3deler. Ta en del og varm den og form den i hånda. Så sprayer du på den medfølgende Quick Detailer, og drar clayet over lakken.

Du kjenner når du er ferdig... Da skal lakken kjennes ut som glass.

Så kan du gi den svarte plasten litt kjærlighet. Meg's Natural Rubber & Vinyl Shine er veldig fin. Bruk en påføringspad til denne jobben.

Denne kan du bruke på dekkene og motordeler også. Bruk den også på interiøret. Påfør med en våt MF-klut.

Er bilen veldig skitten får man som regel aldri av all skitten ved vask og clay, derfor går det ann å bruke lakkrens.

Her bruker jeg Clear Coat Body Scrub med gule Cyclo pads, polermaskinen jeg bruker er en to-hodet fra Clas Ohlson.

Denne fjerner swirls og oksidert lakk.

En DA maskin skal være idiotsikker og brenner ikke lakken.

Ta et 30cmx30cm areal av gangen. Bruk litt press på polermaskinen og beveg den sakte bortover. Lakkrens og polermiddel skal egentlig brytes ned i lakken. Etter du har tatt et område, tørk av med en MFklut. Så tar du en ny MFklut og tørker og gnikker litt ekstra for å få høyglans.

Husk å bruk god tid. Et slik 30x30 område skal du bruke 2-3min på.

Er det stygge riper igjen, kan du bruke Meg's Scratch X. Den nye kan brukes med en DA(eksentrer) polermaskin.

Deep Crystal Polish brukes for å oppnå glans. På denne bruker jeg orange eller blågrønne cyclo pads. Samme fremgangsmåte som på Body Scrub, men man skal ikke ha press på den. Her kan bevegelsen være litt raskere.

Så kommer en av de siste stegene, nemlig lakkforseglingen. Jeg elsker Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant. Men har hørt at å bruke Meg's Mirror Glaze #21 er som å belegge bilen med diamanter.

Denne påføres for hånd med pads. La den ligge i 30-60min og tørk av med MF. Eventuelt kan du bruke microfiber "bonnets" til å fjerne forseglingen med polermaskin. Gå over med en ny MF for å få høyglans.

Sealant skal herde i 12-24timer. Etter disse har gått kan du legge på voks. Nå som vinteren nærmer seg lønner det seg å legge på en god naturlig voks med Carnuba uten rens. Pålegges på samme måte som sealant. Fine vokser er Poorboy's Natty's, Pinnacle Souveran, Pinnacle signature series II. Swisswax skal også være gode. Meg's Gold Class liquid wax er et billig og enklet alternativ.

Etter Wax kan du bruke AquaWax. Har hørt at Autoglym har en fin en, men har ikke prøvd. DuraGloss 951 AquaWax er i alle fall genial.

Når det gjelder glass, Duragloss 761 Glass Cleaner og DuraGloss 751 Rain Repel. Uslåelig!

Vil ta det så langt at regn ble oppfunnet for å vise hvor bra Rain Repel fungerer! :p

DuraGloss 755 Nu-Glass og 505 WaterSpot Remover, har jeg ikke fått prøvd enda.

Endret av Rs125
Lenke til kommentar

Wow. Fantastisk guide, RS. Denne skal jeg pinade skrive ut og henge på veggen. :wee:

Pr. i dag har jeg så å si ingenting av bilpleieprodukter. Jeg har litt hardware, det vil si hageslange og høytrykksspyler, men ikke noe mer enn det. Hvor mye må man regne med å betale for alt det du bruker av glanser og clayer og alt mulig?

Lenke til kommentar

Hvis jeg etter poleringen bruker Meguiars deep crystal carnuba først og venter 24 timer og fører på Meguiars nxt tech wax, får jeg bra resultet?

Eller bør en bruke NXT TECH WAX før man påfører DEEP CRYSTAL CARNUBA :hmm:

Er det noen fysiske butikk i Oslo som selger Meguiars produkter og hvor finner jeg Duraglass 761 og 751 i OSLO?

Forresten, kan jeg bruke poleringsgarn fra BILTEMA ? :ohmy:

Endret av Halib
Lenke til kommentar
Hvis jeg etter poleringen bruker Meguiars deep crystal carnuba først og venter 24 timer og fører på Meguiars nxt tech wax, får jeg bra resultet?

Eller bør en bruke NXT TECH WAX før man påfører DEEP CRYSTAL CARNUBA  :hmm:

Er det noen fysiske butikk i Oslo som selger Meguiars produkter og hvor finner jeg Duraglass 761 og 751 i OSLO?

Forresten, kan jeg bruke poleringsgarn fra BILTEMA ?  :ohmy:

9519188[/snapback]

NXT voks først, vente minst 12 timer, så carnuba. Kan gjerne ha flere lag med carnuba.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...