Innos Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Min Zepto Znote 6224W har en alvorlig feil, og det er ifølge Netshop ikke noe jeg kan fikse selv, og må dermed sende den inn til reperasjon. Jeg vil gjerne ha pengene tilbake istedenfor å vente på reperasjon/at de skal bygge en ny pc. Dette fordi den brukes i i skolesammenheng. Så det jeg lurer på er hvor lang tid reperasjon må ta for at jeg skal ha krav på dette (eller om jeg har krav på det i det hele tatt) Om jeg ikke har krav på pengene tilbake, har jeg vel i hvert fall krav på å låne en pc i mellomtiden, hvor lenge må reperasjon ta da? Noen som har erfaring med å være i omtrent samme situasjon som meg? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Det du har krav på er at PC-en skal bli reparert innen rimelig tid. Hva rimelig tid er, er ikke definert i loven, men etter 4 ukers tid på service så begynner smertepunktet å nås. Du har krav på lånepc etter 7 dager på service, MEN kun dersom dette ikke påfører en urimelig kostnad. DVS at hvis butikken må ta i bruk en uåpnet A-vare for å låne deg den, for så å måtte selge den med tap etterpå så kan det regnes som en urimelg kostnad. Penger tilbake har du ikke krav på. Du har krav på å få dekket dine utgifter i form av porto til verksted. I følge loven har butikk 2 avhjelpsforsøk på samme feil. Oppstår samme feil en 3. gang har butikken krav på å kunne sende inn varen for å sjekke om det er samme feil. Er det samme feil har du krav på omlevering eller heving av kjøpet. Er det forskjellige feil hele tiden kan du i teorien måtte sende den inn til service hver gang, men bransjenormen er 4 ganger service = heving/omlevering av produkt. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 (endret) Får jeg dekket fraktkostnader på lånepc også? Ser Netshop har flere bærbare PC-er under demovarer, så det blir nok ikke noe problem. Merket en annen ting nå. Min pc har C2D 7300, men de har ikke denne som valg på PC-en lenger, og den er ikke i sortimentet deres. Vil jeg da ha krav på pengene tilbake, eller kan de bare sende meg en pc med oppsett de mener er tilsvarende? edit: Takk for snart og fyldig svar forresten, setter jeg virkelig pris på. =) Endret 15. september 2007 av Innos Lenke til kommentar
Makky Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Hvis du får en annen pc, skal den være lik eller tilsvarende. Husk å ta backup av ting på PC-en før du sender den inn. Lenke til kommentar
Maerl1d Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Søskenbarnet mitt leverte inn PC-en sin til Expert for 4 uker siden, han har enda ikke fått den igjen. Har han krav på å få tilbake pengene? Selve PC-en er rundt 3/4 år... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Lag din egen tråd om dette, det er frekt å stjele en annen brukers tråd . Lenke til kommentar
Loko Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Som lånepc kan de sende deg et gamel skrap fra 80- tallet (satt på spissen) såfremt det dekker dine basise behov som feks nettsurfing, maillesing etc. Det er altså heller tvilsomt at du vil få en hardcore gamingpc som lånepc. Maerl1d; Som sagt er det ikke definert hvor lang tid "rimelig tid" er så det vanskelig å si bastand ja eller nei. Men kommer den ikke snart så kan du begynne å kreve litt. Når det kommer til pengene igjen så har du ikke nødvendigvis krav på hele kjøpsbeløpet tilbake, siden du har hatt en bruksverdi av PC-en. Butikken kan altså fjerne noe av kjøpssummen siden du har brukt denne. Hvor mye dette utgjør varierer men hvis man feks ser på forsikringsselskap på tar dem fort vekk minst 20-40 % av verdien pr år. Velger butikken å kreve bruksverdien av PC-en tatt bort har du krav på renter, fra kjøpsdato, på kjøpsbeløpet. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Loko, fine greie og ikke minst nøytrale svar dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå