Gå til innhold

Kabel fra PC til stereoanlegg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei :) . Er litt grønn på kabel området og jeg lurer på hvilken kabel jeg trenger for å koble en PC opp til et stereoanlegg:P? Hvordag blir lydkvaliteten når du gjør det på denne måten?

9502569[/snapback]

denne er brukbar vil jeg si:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=20187078

man spiller av komprimerte lydfiler fra PC-en unasett (som regel) og da tror jeg denne kabelen skal fungere bra nok.

tror det er en del emner om dette fra før though...

Lenke til kommentar

For å koble en kabel fra en ting til en annen så må du først finne ut hvilke plugger du har på hver av de tingene du prøver å koble sammen.

Jeg går ut fra at du vil koble fra PC-ens ekstern-utgang som i alle tilfeller jeg kjenner er en jack-plugg. Den mest normale inngangen på anlegg er, så vidt meg bekjent phono-plugger. Derfor så trenger du en jack-til-phono-kabel.

Kvaliteten på lyd vil forringes i koblinger, ved støy indusert på kabelen og ved bruk av veldig lange eller veldig tynne kabler. Det vil si at en kort og tykk kabel er bedre enn en lang og tynn en. Det er også en god ide å unngå ting som avgir mye elektromagnetisk støy når du trekker kabelen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Kvaliteten på lyd vil forringes i koblinger, ved støy indusert på kabelen og ved bruk av veldig lange eller veldig tynne kabler. Det vil si at en kort og tykk kabel er bedre enn en lang og tynn en. Det er også en god ide å unngå ting som avgir mye elektromagnetisk støy når du trekker kabelen.

Siden det er så liten spenning på signalet ut i fra PC (og forøvrig alle lyd kilder) vil jeg si at en tynn kabel er bedre ennn en somer tykk.

Grunn:

En tykk kabel har en høyere motstand per meter enn en som er tynn.

Velg en som er meget fleksibel (dvs. Det er mange kobberledere per leder i den og der er med på øke signal effektiviteten)

en annen ting er lengden. Men altså tykk er ikke alltid best. Da hadde nok alle PA anlegg hatt kjempe kabler (ja de har jo det men det går vel minst 20 - 50 signal par i en kabel der)

Lenke til kommentar

Det har endel med egen motstand i kobberet å gjøre. Dog den er liten er den ikke alltid ubetydelig.

Ut til høytalere er noe av det beste som kan brukes (etter min menig siden lyd er subjektivt) Lampettleding. IKKE monster kabel til flere hundre per meter....

jeg vil også påstå at en signal kabel (phono) kjøpt på biltema er like god som en monster kabel. Ja jeg vet at gull leder veldig godt men det er kunn gull mot gull. Dersom forsterkeren eller lydkilden ikke har gull plugger er det bortkastet med gull på kablen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...