Eurofag Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 (endret) Hei, Jeg lurer litt på en sak. Dersom man er Norsk statsborger og verver seg i en utenlandsk militærstyrke, hvilke konsekvenser kan det få i Norge? Jeg tenker da spesielt på om det finnes noen juridiske konsekvenser ved å være aktiv i et annets land militærstyrker. Og hva om man har gjennomført norsk førstegangstjeneste og per definisjon fortsatt er en del av den norske mobiliseringsstyrken, må man på noen måte melde fra eller klarere dette med det norske forsvaret? Noen som har erfaring eller konkret kunnskap som kan belyse dette temaet? På forhånd takk. Edit: vet ikke om dette var rette forumet å poste denne i, men jeg fant ikke noe bedre, så føl fri til å flytte denne om den er feilpostet. Endret 15. september 2007 av Eurofag Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Hei, Jeg lurer litt på en sak. Dersom man er Norsk statsborger og verver seg i en utenlandsk militærstyrke, hvilke konsekvenser kan det få i Norge? Jeg tenker da spesielt på om det finnes noen juridiske konsekvenser ved å være aktiv i et annets land militærstyrker. Og hva om man har gjennomført norsk førstegangstjeneste og per definisjon fortsatt er en del av den norske mobiliseringsstyrken, må man på noen måte melde fra eller klarere dette med det norske forsvaret? Noen som har erfaring eller konkret kunnskap som kan belyse dette temaet? På forhånd takk. Edit: vet ikke om dette var rette forumet å poste denne i, men jeg fant ikke noe bedre, så føl fri til å flytte denne om den er feilpostet. 9502413[/snapback] Det er da mange Norske statsborgere som er aktive i andre lands millitære f.ex i Irak, Afganistan og Pakistan. Tror ikke det er noe problem så lenge Norge ikke er i konflikt med det landet. Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 Det er da mange Norske statsborgere som er aktive i andre lands millitære f.ex i Irak, Afganistan og Pakistan. Tror ikke det er noe problem så lenge Norge ikke er i konflikt med det landet. 9502808[/snapback] Mener du at det er mange nordmenn i den irakiske hæren? Noen som har litt mer fakta og kan gi meg litt bedre svar? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Jeg lurer litt på en sak. Dersom man er Norsk statsborger og verver seg i en utenlandsk militærstyrke, hvilke konsekvenser kan det få i Norge?Jeg tenker da spesielt på om det finnes noen juridiske konsekvenser ved å være aktiv i et annets land militærstyrker. 9502413[/snapback] Kommer vel an på hvor det er snakk om: § 53. Stemmeret tabes: a. ved Domfældelse for strafbare Handlinger overensstemmende med, hvad derom i Lov bestemmes; b. ved at gaa i fremmed Magts Tjeneste uden Regjeringens Samtykke; Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 (endret) Er det fremmedlegionen du tenker på her? Jeg har vært borti diskusjoner om dette før, og mener å huske at "dommen" falt på at det er landsforederi, men at det ikke er en lov som blir utøvd. Det er gjerne ikke det smarteste du kan gjøre hvis du har noe i livet du har lyst til å beholde. Du kommer gjerne tilbake med fransk stasborgerskap, rent rulleblad og nytt navn. Edit: Jeg kan egentlig ikke finne noe mer enn hva klilleng referete til. Det virker som om den norske stat behandler vervede i utenlandske styrker ganske godt. Jeg er dog sikker på at å kjempe mot staten Norge kan straffes med døden under en unntakstilstand. Tviler dog på at noen har noe å frykte, med mindre du verver deg i en terroristgruppe som aktivt kjemper mot Norge. Endret 15. september 2007 av Daehli Lenke til kommentar
A-dog Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Historisk har det jo vært mange nordmenn som her vervet i forskjellige hærer. Det var jo både nordmenn i nazityskland og vietnam krigen. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Det er flere nordmenn i den Israelske hæren, Fremmedlegionen og i private sikkerhetsstyrker, blant annet. Vet ikke hvordan lovverket er rundt dette. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Normenn i naziarmene er ikkje direkte noko ein kan samanlikne med no, Norge var faktisk tyskokkupert og det var ein verdenskrig på gang. Normenn i Vietnam blir meir samanliknbart og reellt, då det amerikanske forsvaret tar vel inn utanlandske til tjeneste. http://www.boston.com/news/nation/articles...ing_foreigners/ Fremmedlegionen er jo alltid eit anna alternativ, men ein bør vel ha spesielle grunner for å havne der som førstevalg. Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Det er vel et poeng her om en verver seg i "utenlandske militærstyrker" som en eller annen regjering har ansvar for og må stå til rette for - eller om en verver seg i rent kriminelle organisasjoner med skjult eller ikke-eksisterende lederskap ? Dvs det er et poeng om disse "utenlandske militærstyrkene" er underlagt en myndighet som Norge har et diplomatisk forhold til og ikke er i krig med ? Per definisjon er en vel i krig med terror-organisasjoner og rent kriminelle organisasjoner (gjerne med skjult eller ikke-definert ledelse). Så å verve seg i en mafia som ikke bryr seg om internasjonale regler etc er vel direkte straffbart ? Endret 16. september 2007 av rkorsnes Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Kanskje denne loven oppklarer noen av spørsmålene: LOV 1937-03-19 nr 01: Lov angående forholdsregler for å hindre deltagelse i krig i fremmed land. -------------------------------------------------------------------------------- DATO: LOV-1937-03-19-1 DEPARTEMENT: JD (Justis- og politidepartementet) IKRAFTTREDELSE: 1937-03-19 SIST-ENDRET: ENDRER: -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- Lov angående forholdsregler for å hindre deltagelse i krig i fremmed land. § 1. Kongen kan utferdige forbud mot 1) at noen her i riket lar sig hverve til fremmed krigstjeneste for et land hvis statsborger han ikke er og ikke har vært i en nærmere fastsatt tid; 2) at noen reiser fra Norge til et sådant land for å delta i krig. Overtredelse av sådant forbud eller medvirkning hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 3 måneder. § 2. Vedkommende departement kan treffe de forføininger som er nødvendige for å gjennemføre og påse overholdt forbud som omhandlet i § 1. § 3. Denne lov trer i kraft straks. Den er fra 1937 og kompliserer kanskje situasjonen mer enn den oppklarer. Det står bla. at kongen kan utferdige forbud mot... Spørsmålet er da om det er utferdiget forbud mot dette på et generelt basis, eller om det må vurderes for hver enkelt hendelse. Dessuten er straffereaksjonen latterlig lav. Bot ellr tre måneders fengsel er på linje med å gå på rødt lys. Endret 16. september 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 husker dette kom opp når jeg var i marinen og vi snakket litt om det her, traff da også en nordman som var i US marines faktisk og han hadde måtte sende brev til kongen for å få godkjennelse sa han. da han ikek fikk svar tok han det som et ja Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) I den grad det er snakk om at den norske stat skal stille tropper under fremmed makts kontroll (eks. Kuwait, Afghanistan, Irak - Under USA`s eller NATOS`s styring, eller FN`s, NATO`s styring- Balkankrigen) er dette regulert av grunnlovens § 25. § 25. Kongen har høieste Befaling over Rigets Land- og Sømagt. Den maa ikke forøges eller formindskes, uden Storthingets Samtykke. Den maa ikke overlades i fremmede Magters Tjeneste, og ingen fremmede Magters Krigsfolk, undtagen Hjælpetropper imod fiendtligt Overfald, maa inddrages i Riget uden Storthingets Samtykke. Landeværnet og de øvrige Tropper, som ikke til Linjetropper kunne henregnes, maa aldri, uden Storthingets Samtykke, bruges udenfor Rigets Grænser. Dette har vært kontroversielt, se uthevninger. Det er derfor det er så viktig for regjeringen å fremheve at vi slettes ikke deltar i noen krig, men i begrensede militære aksjoner. Og våre tropper er under norsk kontroll og ikke underlagt fremmed makt. Dette ble litt OT, men viktig likevel for å se sammenhengen. Endret 16. september 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 Takk for alle svarene så langt. Bare for å presisere: jeg tenker ikke på norske styrker som er under et annet lands kommando i f.eks. NATO operasjoner, da man jo uansett er i Norsk tjeneste. Jeg tenker heller ikke på om man jobber som privat "leiesoldat" for noen av disse sikkerhetselskapene i Irak eller hvor det måtte være. Dette regnes vel ikke som militærstyrker, men som et sikkerhetsselskap der virksomheten er regulert under det lands lover som de opererer i. Helt konkret tenker jeg på dersom en Nordmann for eksempel verver seg i USA, så eksempelet til stich_it er jo ganse interessant. Har lett på nettet uten å finne konkret informasjon om dette. Og som andre allerede har påpekt så er jo de lovene som finnes ikke akkurat klokkeklare. Noen som har noe mer konkret? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå